دکتر عبدالحسینی

جراحی چاقی
3.7/5 - (6 امتیاز)

چاقی یکی از بیماری‌های شایع عصر حاضر است و دلایل متفاوتی باعث به وجود آمدن آن می‌شوند؛ علاوه بر تحرک کم و تغذیه نامناسب از طریق خوردن غذاهای چرب، می‌توانیم بگوییم بدن افرادی که نمی‌تواند میزان انرژِی دریافتی را کنترل و متعادل کند نیز دچار این مشکل می‌شود. علاوه بر موارد گفته شده می‌توان به تأثیر ژنتیک در چاقی نیز اشاره کرد، ژن چاقی باعث می‌شود که افراد خواه‌ناخواه با خوردن انواع غذا و نوشیدنی حتی کم کالری نیز چاق شوند. امروزه به دلیل تنوع مدل های جراحی چاقی هر فرد به راحتی می‌تواند به تناسب اندام ایده آل خود برسد و دیگر لازم نیست نگران ژن‌های موروثی و عوامل متعدد چاقی باشید. در این مقاله با انواع جراحی چاقی بیشتر آشنا می‌شوید و می‌توانید بهترین نوع جراحی را انتخاب کنید.

 

انواع جراحی چاقی

علم پزشکی مدام در حال پیشرفت است و  دیگر تنها یک راه درمان برای یک بیماری وجود ندارد و چاقی نیز از این قاعده مستثنی نیست و راه حل‌های متنوعی حتی در جراحی، برای آن کشف شده است. جراحی‌های چاقی با توجه سیستم بدن هر فرد تعیین می‌شوند بدین صورت که فرد بیمار قبل از عمل توسط دکتر معاینه می‌شود و با توجه به شاخص‌های توده بدنی و نتایج آزمایش‌های گوناگون مشخص می‌شود که چه نوع عملی برای این فرد مناسب است. مدل های جراحی چاقی بسیار متفاوت‌اند اما دو نوع از مهم‌ترین آن‌ها اسلیو معده و بای پس معده است؛ البته جراحی‌هایی مثل مینی بای پس معده، جراحی امگا و سویچ اثنی عشر یا دیودنال سویچ هم هستند که این جراحی‌ها به جز چاقی، بیماری‌های ناشی از چاقی را نیز درمان می‌کنند و با توجه به افزایش روز افزون چاقی و بیماری‌های ناشی از آن بهتر است برای پیشگیری و درمان آن حداقل با مهم‌ترین مدل های جراحی چاقی آشنا شوید.

مشاهده مقاله
آشنایی با نحوه کوچک کردن معده با لیزر

جراحی بای پس معده 

این روش جراحی برای افرادی که عادت به ریزه خواری دارند و به طور دائم شیرینی جات مصرف می‌کنند بهترین گزینه است. جراحی بای پس معده موجب محدود شدن معده می‌گردد و می‌تواند جلوی ورود حجم عظیم غذا را بگیرد؛ همین‌طور با کنترل هورمون چاقی می‌تواند موجب لاغری فرد گردد. خوبی این عمل برگشت پذیر بودن آن است، یعنی فردی که عمل بای پس معده انجام می‌دهد اگر نگران است که این تغییر مادام‌العمر باشد می‌تواند با عمل لاپاراسکوپی معده را به حالت اول بازگرداند. خوب است بدانید جراحی بای پس معده یکی از استانداردترین و رایج‌ترین مدل های جراحی چاقی است و از مزیت‌های زیادی برخوردار است و هر فرد به طور متوسط بین ۶۵ تا ۷۵ درصد وزن خود را از طریق آن کم خواهد کرد.

 

جراحی اسلیو معده 

در این مدل جراحی چاقی قسمت عظیمی از معده (۸۰ درصد) که محل ترشح هورمون‌های اشتها و محل ذخیره غذا است برداشته می‌شود و معده به صورت لوله باریکی در می‌آید. این عمل به‌جز تنظیم هورمون‌های چاقی، محل ورودی غذا و جذب کالری را نیز کنترل می‌کند. این روش برای افرادی که با ولع بالا غذا می‌خورند بسیار مؤثر است و به خاطر کاهش اشتها و افزایش احساس سیری، فرد در هر وعده غذایی بیش از چند لقمه نمی‌تواند غذا بخورد و معمولاً فرد در یک سال اول حدود ۷۰ درصد از وزن خود را کاهش می‌دهد. این عمل از رایج‌ترین عمل‌های چاقی در ایران و جهان است و افراد برای سریع‌تر لاغر شدن از این عمل استفاده می‌کنند.

مشاهده مقاله
چگونه با عمل اسلیو معده لاغر شویم؟

 

در نظر داشته باشید که هر کدام از مدل های جراحی چاقی بیان شده در بالا، با عمل لاپاراسکوپی انجام می‌شوند و همین موضوع باعث می‌شود که دوره نقاهت فرد کوتاه‌تر باشد و سریع‌تر به روند عادی زندگی خود باز گردد؛ از دیگر مزیت‌های این عمل‌ها حفظ ظاهر زیبای بدن است که خط‌های عمیق جراحی را با چند برش ساده چند سانتی تعویض می‌کنند.

 

چه می شود که چاق می شویم؟ عوامل تاثیرگذار در چاقی

یکی از مهم‌ترین و تأثیرگذارترین علل چاق شدن، هورمون و ژن چاقی است که از والدین به فرزندان ارث می‌رسد. بدن انسان به صورت نرمال هورمون‌های چاقی ترشح می‌کند ولی بدن افرادی که ژن چاقی دارند، با تغذیه نامناسب سازگاری کمتری داشته و چربی‌های انباشته شده ناشی از این تغذیه  را از بین نمی‌برد در نتیجه فرد دچار چاقی‌های افراطی می‌شود. از دیگر عوامل چاقی می‌توان به تیروئید کم کار، سندرم تخمدان پلی کیستیک، بارداری، افزایش سن، سندرم کوشینگ و PCOS اشاره کرد. حال روحی فرد نیز در چاقی او بسیار تأثیر گذار است مثلاً شخصی که حال روحی مناسبی ندارد و از عصبانیت، استرس، ناراحتی و … رنج می‌برد، امکان دارد که دچار پرخوری شود.

[metaslider id=4424]

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکتر عبدالحسینی

دکتر عبدالحسینی

جراح و فلوشیپ جراحی لاپاروسکوپی پیشرفته ، جراحی چاقی و متابولیک ، جراحی متابولیک برای درمان دیابت نوع 2

جدیدترین مقالات

جدیدترین مقالات حوزه جراحی چاقی

اسکرول به بالا