دکتر عبدالحسینی

عمل اسلیو معده چیست ؟

4.8/5 - (5 امتیاز)

عمل اسلیو معده چیست؟

در این مقاله قصد داریم تا جراحی اسلیو معده را به صورت کامل و شفاف به همراه ویدئو و روش جراحی معرفی کنیم.

آیا تابحال به غذاهایی که می‌خورید دقت کرده‌اید؟ معمولاً غذاهای ما انبوهی از چربی و کربوهیدرات و …  هستند و هنگام مصرفشان حجم عظیمی از انرژی را به‌دست می‌آوریم و اگر نتوانیم این انرژی‌ها را مصرف کرده یا بسوزانیم، با چربی‌های انباشته شده‌ای که سوختنشان بسیار سخت است روبرو خواهیم شد و همین چربی‌های اضافی در ظاهرمان پدیدار شده و موجب چاقی‌های افراطی و بیماری زا می‌شوند.

خوشبختانه با پیشرفت علم پزشکی، جراحی‌های چاقی اختراع شده‌اند که موجب می‌شود به سرعت از شر چربی‌های انباشته شده بدن خلاص شویم؛ یکی از شایع‌ترین و محبوب‌ترین روش‌های جراحی چاقی اسلیو معده است که شما در این مقاله بیشتر با آن آشنا خواهید شد.

تاریخچه اسلیو معده

در ابتدا عمل اسلیو معده بخش محدودسازنده جراحی انحراف بایلیپانکراسی دئودنال سوئیچ بود.

پس از آن، اسلیو معده بعنوان جراحی مرحله اول عمل دئودنال سوئیچ برای بیماران خیلی چاقی شد که قصد داشتند ریسک عمل دئودنال را کمتر کنند.

بررسی‌ها نشان داد که یک سری از بیماران در پی عمل اسلیو معده به مقدار کافی وزن کم کردند پس مرحله دوم عمل دئودنال سوئیچ بر روی آن‌ها انجام نگرفت.

این نتیجه‌ها سبب شد تا جراحان لاغری، عمل اسلیو معده را به منزلۀ یک روش جداگانه و مستقل برای لاغری، تلقی کنند.

خوب است بدانید که نخستین عمل اسلیو معده لاپاروسکوپیک در سال ۲۰۰۰ انجام گرفت و از همان سال به بعد میزان افرادی که این عمل را برای لاغری انتخاب می‌کنند به مرور زیادتر می‌شود.

 

همه ی آنچه که باید درباره عمل اسلیو معده بدانید

این جراحی برای افرادی که می‌خواهند سریعاً به وزن ایده آلی برسند، ریزه خوارند و به شیرینی جات علاقه‌مندند، بسیار مؤثر است.

عمل جراحی اسلیو معده به این صورت است که شکم بیمار را به وسیله دستگاه لاپاراسکوپی از ۵ ناحیه مختلف برش‌های بسیار کوچک می‌زنند سپس ۷۵ تا ۸۰ درصد از معده از شکم خارج شده و معده به صورت لوله باریکی در می‌آید.

در واقع نقش معده این‌گونه می‌شود که غذا را از مری به روده‌ها می‌رساند ولی طی همین پروسه انتقال غذا، چون معده  در حالت عادی خودش نیست و از حجم آن کاسته شده، به صورت انسدادی برای فرد کار می‌کند و مانع از خوردن بی رویه فرد می‌شود و فرد در هر وعده غذایی نمی‌تواند بیشتر از سه تا چهار لقمه بخورد و سریعاً دچار احساس سیری می‌شود.

این تغییرات  اندازه معده بر روی هورمون‌ها بدن بسیار مؤثر است و موجب کاهش هورمون اشتها می‌شود و باعث می‌شود که شخص کمتر احساس گرسنگی کند.

خوب است بدانید که با افزایش حرکات معده بعد از جراحی لاغری اسلیو، غذا با سرعت بیشتری از معده و روده‌ها عبورمی کند و در نظر داشته باشید که در این عمل با روده‌ها کاری نداریم پس در نتیجه در جذب ویتامین‌های بدن تداخلی ایجاد نمی‌شود. 

این عمل سبب دگرگونی‌هایی اساسی در زندگی شما می‌شود:

– تغییر کیفیت زندگی و بهبود قابل توجه آن

– از دست رفتن ۶۰-۷۰ درصد اضافه وزن تنها پس از گذشت یک سال از جراحی

– بهبود یا کنترل بیماری‌های مرتبط با چاقی مانند دیابت نوع ۲، فشار خون، آپنه یا وقفه تنفسی در خواب، کبد چرب، درد مفاصل و چربی خون

– کم شدن گرایش به خوردن غذا

– کم شدن اشتها و حس گرسنگی

 

نحوه انجام جراحی اسلیو معده

1) شکاف‌هایی کوچک به منظور ورود دستگاه لاپاراسکوپ و سایر ابذار‌های جراحی در دیواره شکمی ایجاد می‌کنند.

محل شکاف های عمل اسلیو معده
2) معده بررسی شده و عروق خونی به سوی بخش کناری معده جدا می‌گردند.

معده دست نخورده
3) لوله‌ای تراشه‌ای به درون معده وارده شده و به عنوان سایز برای معده جدید به کار می‌رود.

مرحله ابتدایی جراحی اسلیو معده - دکتر عبدالحسینی
4) استاپلر یا منگنه جراحی به منظور قسمت کردن معده به دو بخش به کار می‌رود.

مراحل عمل اسلیو
5) در نهایت معده به صورت کامل به دو بخش تقسیم می‌شود.

مرحله آخر جراحی اسلیو معده
6) معده جدید که شکلی شبیه به موز دارد در حال حاضر نزدیک به ۲۰-۲۵ درصد حجم معده اولیه را دارا می‌باشد.

معده جراحی شده پس از اسلیو

فیلم جراحی اسلیو معده به روش لاپارسکوپی

چه کسانی باید جراحی اسلیو معده انجام دهند؟

هر فرد چاقی لزوماً نیاز به جراحی ندارد و ابداً باید روش‌هایی مثل ورزش و تغییر عادات غذایی مانند کاهش مصرف غذاهای ناسالم را امتحان کند و در صورت موفق نشدن به عمل جراحی روی بیاورد.

برای انجام عمل جراحی اسلیو نیز بیمار ابتدا باید به پزشک مراجعه کند و از او مشاوره بگیرد و پزشک متناسب با سوابق پزشکی بیمار، شاخص توده بدنی و پس از انجام آزمایش‌های متعدد روش جراحی را پیشنهاد می‌دهد. 

خوب است بدانید که بعد از جراحی لاغری اسلیو نیز باید حتماً با یک پزشک تغذیه در ارتباط باشید تا بعد از عمل برنامه غذایی‌تان به گونه‌ای تنظیم شود که مجدداً موجب چاقی نشود زیرا افرادی که جراحی چاقی انجام می‌دهند.

در چند سال اول باید حتماً از مکمل‌های غذایی استفاده کنند تا بدنشان دچار افت شدید نشود و عوارض کمتری را تجربه کنند.

معمولاً  افرادی که توده بدنی آنها بالای ۴۰ است یعنی دچار چاقی مفرط هستند در اولویت عمل اسلیو معده قرار می‌گیرند؛

هم چنین کسانی که دچار بیماری‌های مختلفی مثل دیابت، کبد چرب، کلسترول بالا، آپنه خواب و تمام بیماری‌های ناشی از چاقی هستند و نمی‌توانند فعالیت‌های ورزشی انجام دهند و حتی در فعالیت روزانه خود نیز دچار مشکل‌اند نیز کاندیدای مناسب برای انجام جراحی اسلیو معده هستند زیرا این عمل به کاهش وزن سریع آنها کمک بسزایی می‌نماید.

بهترین سن برای عمل جراحی اسلیو معده بین ۱۸ تا ۵۰سال است. در نظر داشته باشید که حال روحی و جسمی بیمار در روند عمل و بهبود بیمار تأثیر گذار است.

 

عمل اسلیو معده به چه نحوی اثر می‌کند؟

  1. از آنجایی که حجم معده پس از عمل بسیار کم می‌شود، فرد بسیار سریع‌تر حس سیر شدن می‌کند.
  2. دگرگونی‌های هورمونی که باعث کاهش‌ترشح هورمون‌های گرسنگی می‌شود باعث می‌شود که حس گرسنگی کمتری در فرد بوجود بیاید.
  3. بدلیل زیاد شدن حرکات معده، غذا سریع‌تر از معده و روده عبور می‌کند.

 

روند کاهش وزن بعد از عمل اسلیو معده چگونه است؟

به طور میانگین افراد بین ۶۰ تا ۷۰ درصد اضافه وزن خود را از دست می‌دهند.
– دو هفته نخست: ۵ تا ۱۰ کیلو، عمده بیماران روزانه نزدیک به ۰. ۵ کیلو وزن کم می‌کنند.
– سه ماهه نخست: ۳۵-۴۵ درصد اضافه وزن از دست می‌رود.
– شش ماهه نخست: ۵۰-۶۰ درصد اضافه وزن کم می‌شود.
– سال نخست: ۶۰-۷۰ درصد وزن اضافه بدن از بین می‌رود.
اکثر افراد ۱۲-۲۴ ماه پس از عمل به پایین‌ترین وزنشان دست پیدا می‌کنند و خوب است بدانید که نتیجه بخش بودن عمل اسلیو معده نزدیک به ۸۰-۹۰ درصد است.

 

بهبود بیماری های مرتبط با چاقی با عمل اسلیو معده

پژوهش‌ها و آزمایش‌های بالینی فراوانی مشخص کردند که عمل اسلیو معده سبب برطرف یا بهتر شدن تعداد زیادی از مشکلات وابسته به چاقی می‌گردد از قبیل:
– دیابت تیپ دو، اکثر پژوهش‌ها نشان داده‌اند که ۶۰-۸۰ درصد از بیمارانی که گرفتار دیابت نوع دو هستند در پی عمل اسلیو معده بهبود یافته‌اند یا بیماری‌شان فروکش کرده است.
– بیماری فشار خون
– بیماری کبد چرب
– کلسترول بالا
– آپنه یا وقفۀ تنفسی در خواب
– کم شدن ریسک سرطان
– سندروم تخمدان پلی کیستیک یا PCOS
– میگرن
– درد مفاصل
– افسردگی و سایر مشکلات روانی مرتبط
– نازایی
– تستوسترون پایین: اسلیو معده طبیعتا می‌تواند سبب زیاد شدن سطح تستوسترون گردد.
– دفع ادرار به صورت غیرارادی
– بیماری نقرس

مشاهده مقاله
فیلم عمل کیسه صفرا

 

بیمه چه مقدار از هزینه های عمل اسلیو معده را پرداخت می کند؟

معمولا در صورتی که شرایط زیر را داشته باشید هزینه‌های جراحی لاغری اسلیو معده شما تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرد، البته پیشنهاد ما این است که حتما پیش از عمل شرایط حق بیمه‌تان را مطالعه نمایید.
– BMI بالاتر از ۴۰
– BMI ۳۹. ۹-۳۵ به همراه یکی از مشکلات جسمی وابسته به چاقی مانند: بیماری فشار خون، دیابت تیپ دو، وقفۀ تنفسی در خواب، بیماری کبد چرب، یا زیاد بودن چربی خون

 

بازیابی و ریکاوری اسلیو معده

– عمل نزدیک به ۷۰-۴۰ دقیقه زمان می‌برد.
– عمدتا پس از ۱ تا ۲ شب، بیمار از بیمارستان مرخص می‌گردد.
– بیمار می‌بایست ۳-۴ ساعت بعد از عمل ترغیب به راه رفتن شود.
– دردی که بدلیل عمل ایجاد می‌شود با کمک دارو کاملا قابل کنترل است.
-اکثر بیماران بعد از ۲-۴ هفته به فعالیت‌های روزمره مانند کار یا دانشگاه بر می‌گردند؛ البته ممکن است در دو هفته اول بدلیل کم بودن جذب کالری بواسطه مصرف زیاد مایعات، بیمار احساس خستگی مفرط داشته باشد.
– بیماران می‌توانند ۴ هفته بعد از عمل، ورزش کردن را آغاز نمایند.

 

ریسک ها و عوارض جراحی اسلیو معده

در طی دهه‌های سپری شده بدلیل بهتر شدن فنون جراحی و تجربۀ پزشکان، عمل اسلیو معده درمجموع یک عمل بی‌مخاطره برای لاغری محسوب می‌شود. البته عارضه‌های مربوط به هر عمل جراحی ممکن است حین یا پس از عمل رخ دهد که در ادامه به تعدادی از عوارض اسلیو معده اشاره خواهیم کرد.
نشتی از خطوط منگنه یا استاپلر: تقسیم کردن معده و تشکیل معده لوله‌ای جدید با کمک دستگاهی به نام استاپلر انجام می‌شود که البته متخصص بودن جراح این ریسک و عارضه را به حداقل می‌رساند. خوب است بدانید که احتمال وقوع این عارضه بین ۰. ۷ تا ۳ درصد است.
– خونریزی
– لخته شدن خون
– سوزش سر دل یا‌ ترش کردن: با اینکه نتایج مربوط به این عارضه بسیار متفاوت است اما ممکن است برای بعضی از بیماران این مشکل بوجود آید که می‌توان با کمک دارو‌های ضد اسیدی به سادگی آن را کنترل کرد.
– کمبود ویتامین یا مادۀ غذایی
– بالا رفتن مجدد وزن: ممکن است بیمار بعد از ۱-۲ سال بالا رفتن وزن را تجربه کند و ۱۰-۲۰ درصد از بیمارانی که این عمل را انجام می‌دهند در معرض این عارضه قرار می‌گیرند.
– پوست اضافه: یکی دیگر از عوارض اصلی اسلیو معده، پوست اضافه در نقاتی از بدن است که وزن زیادی از دست داده است، بعضی از بیمه‌ها هزینه برداشتن پوست اضافه بیمار پس از این عمل را متقبل می‌شوند.

 

رژیم غذایی پس از عمل اسلیو معده

روز اول: رژیم مایعات، یکسری از پزشکان به بیمار‌ها این اجازه را می‌دهند که چند ساعت بعد از عمل آب بخورند.
روز دوم تا چهاردهم: رژیم مملو از مایعات شامل شیک پروتئین، ماست، سوپ آبکی، شیر و آبمیوه
هفته‌های سوم تا پنجم: رژیم غذایی ملایم
بیماران ۵ هفته بعد از عمل قادرند مصرف غذا را روی نظم آغاز نمایند.
همه بیماران باید بعد از عمل، B کمپلکس و مولتی ویتامین مصرف کنند.

 

سوالات متداول درباره جراحی لاغری اسلیو معده

اسلیو معده بهتر است یا بای پس  معده؟

– عمل اسلیو معده بواسطه سهولت تکنیکی و پایین‌تر بودن عوارض بلند مدت آن در سال‌های اخیر بیشتر از بای پس معده انجام می‌شود.

– زمان عمل اسلیو معده به طور میانگین بین ۴۰-۷۰ دقیقه است در حالی که بای پس معده بین ۲-۳ ساعت زمان می‌برد.

-در عمل اسلیو معده امکان اینکه کمبود ویتامین یا مادۀ غذایی پیش بیاید خیلی پایین‌تر است و علاوه بر آن بدجذبی در این عمل پیش نمی‌آید در حالی که یکی از عمده‌ترین مشکلات پس از بای پس معده، جذب نشدن ویتامین‌های مورد نیاز بدن است.

– عوارض بلند مدت پس از عمل بای پس معده مانند مسدود شدن روده، زخم معده حاشیه‌ای و فتق داخلی برای بیمارانی که اسلیو معده انجام می‌دهند معمولا به ندرت رخ می‌دهد.

 

چه کسانی نمی توانند اسلیو معده انجام دهند؟

بیمارانی که گرفتار تحرک بد مری esophageal dysmotility یا سختی بلعیدن، فلج معده gastroparesis یا ماندن ماده غذایی برای مدتی طولانی در معده و بیماری برگشت معده به مری GERD یا مری بارت هستند می‌بایست عمل بای پس معده انجام دهند. در بیمارانی که گرفتار برگشت خفیف یا mild reflux هستند، عمل اسلیو معده ممنوعیتی ندارد.

 

پزشکان چگونه باقی مانده معده را از شکافی کوچک خارج می کنند؟

بدلیل پرخوری، حجم معده به طرز چشمگیری زیاد می‌شود به طوری که پژوهش‌ها نشان داده‌اند که معده انسان بزرگ می‌تواند ۲-۴ لیتر غذا در خودش نگه دارد. در حین جراحی اسلیو لوله‌ای از دهان داخل معده می‌شود تا کل گاز‌ها و مایع‌های موجود را از معده خارج کند و حجم معده کاهش پیدا کند. در اکثر مواقع نیازی به بزرگ کردن شکاف نیست و معده بریده شده در نهایت از همان شکاف -۳ سانتی که برای ورود دستگاه لاپاراسکوپ جایگذاری شده، خارج می‌شود. شکاف‌های کوچک، درد بعد از عمل و ریسک فتق را به طور چشمگیری کم می‌کنند.

ویدیو خروج معده در عمل اسلیو معده

 

 

چند روز بعد از عمل اسلیو معده باید در بیمارستان بمانیم؟

اکثر بیماران یک روز پس از جراحی از بیمارستان مرخص می‌شوند. حین ریکاوری و با نوشیدن مقدار فراوان آب به بیمار سعی می‌کنند بدن او را در حالت هیدراته نگه دارند تا علائم بعد از جراحی مانند تهوع و استفراغ را کاهش دهند. درد‌هایی که به دلیل شکاف‌ها نیز ایجاد شده‌اند با قرص‌های مسکن در منزل درمان خواهند شد و معمولا بیشتر بیماران تنها چند ساعت پس از عمل اسلیو می‌توانند راه بروند.

 

آیا عمل اسلیو معده سبب سوزش معده می شود؟

شاید علت اصلی این مشکل را در باقی ماندن طاق معده یا همان بالاترین بخش معده جستجو کرد که البته پزشکان متخصص تلاش می‌کنند که همه طاق معده را در طول عمل اسلیو از بدن خارج کنند اما در صورتی که این مشکل به هر دلیل رخ داد اغلب توسط دارو‌های ضد اسید و تغییر سبک زندگی قابل کنترل است.

 

ویدئو جراحی اسلیو معده

آزاد کردن خم بزرگ معده در اسلیو

 

دریافت مشاوره رایگان

شما عزیزان همواره می توانید برای حصول اطمینان خاطر از جراحی و انتخاب بهترین جراح چاقی و لاغری از طریق فرم زیر و یا شماره تماس های کلینیک تخصصی دکتر عبدالحسینی با ما در ارتباط باشید

 

بسیاری از افراد که از اضافه‌ وزن بالا رنج می ‌برند و در سنین جوانی قرار دارند و همچنین انواع رژیم‌ های متفاوت در کاهش وزن آن‌ ها تأثیری نداشته است؛ به فکر انجام عمل جراحی لاغری می ‌افتند. جراحی اسلیو معده نوعی عمل جراحی برای کوچک کردن معده است. نام این عمل در انگلیسی به صورت دقیق تر (Gastric Sleeve Surgery) یا (Vertical Sleeve Gastrectomy) و به معنای برش و برداشتن بخش بزرگی از معده است. اسلیو در انگلیسی به معنای آستین است و علت نامگذاری عمل کوچک کردن معده به این نام، این است که پس از برش و خارج کردن حجم زیادی از معده، بخش باقی مانده شبیه آستین خواهد شد.
در این عمل حدوداً ۷۰ تا ۸۰ درصد از حجم معده در افرادی که دارای اضافه وزن شدید یا چاقی مفرط هستند برداشته می‌ شود. به عبارتی، بعد از این عمل تنها ۲۰ تا ۳۰ درصد از معده اولیه در حفره شکم باقی می‌ ماند.
یکی از عمل‌ هایی که این روزها بسیار مورد توجه قرارگرفته است، عمل اسلیو معده است. افرادی که جراحی اسلیو انجام می‌ دهند، علاوه بر رسیدن به وزن ایده‌ آل، به درمان کامل یا بهبود چشمگیر بیماری های مرتبط با چاقی نیز می رسند.

مشاهده مقاله
کاهش وزن بعد از عمل اسلیو

 

میزان کاهش وزن پس جراحی اسلیو معده

میزان کاهش وزن پس از جراحی اسلیو معده بین ۵۰ تا ۷۰ درصد می باشد. اما بیمارانی هم بوده اند تا ۸۰ درصد و بیشتر از کل اضافه وزن خود را از دست داده اند. تقریبا با هیچ روش دیگری نمی توان تا این حد و به صورت ایمن وزن از دست داد. اگر شخصی ۸۰ کیلو اضافه وزن داشته باشد با انجام این عمل می تواند حدود ۶۰ کیلو از آن را کم کند.

 

 

مزایای عمل جراحی اسلیو معده چیست؟

کاهش وزن تنها مزیت انجام عمل اسلیو معده نیست. این عمل مزایای دیگری هم دارد که در ادامه به معرفی آن می پردازیم.

• کاهش اشتها و احساس گرسنگی ( هورمون گرسنگی)
• حداقل تهاجم و عوارض در هنگام جراحی
• نداشتن محدودیت های سفت و سخت تغذیه برخلاف روش های دیگر لاغری
• کمترین جای زخم
• کوتاه ترین طول دوره نقاهت
• سریع ترین و سالم ترین روند کاهش وزن
• درمانی تقریبا 100 درصدی

 

وزن مناسب برای انجام عمل اسلیو معده

آمادگی برای عمل اسلیو معده نیازمند رعایت شرایط خاص است. یکی از اصلی ترین شرط ، داشتن شاخص توده بدنی یا BMI توصیه شده است. برای عمل اسلیو معده فرد ، ابتدا باید با یک مشاور در این زمینه صحبت کند. پزشک مشاور شرایط فیزیکی فرد را بررسی می‌ کند و به او می‌ گوید آیا می ‌تواند برای این عمل اقدام کند یا خیر . bmi بالای ۴۰ افراد را واجد شرایط عمل کوچک کردن معده می کند. برای انجام عمل اسلیو به جای اینکه بگوییم دقیقا وزن مناسب برای عمل چیست تاکید بر روی شاخص توده بدنی مناسب برای عمل است.

 

عوارض عمل اسلیو معده

عوارض سریع عمل اسلیو معده در مدت کوتاهی پس از عمل معده خود را بروز می ‌دهند. مهم ‌ترین عارضه، شکست در عمل اسلیو معده است. در این حالت میزان برداشت از معده کم بوده و نمی‌ تواند مشکل اضافه‌ وزن فرد را برطرف کند. همچنین استفراغ و وجود خون از عوارض رایج هفته اول پس از عمل هستند. ناراحتی معده بعد از عمل اسلیو معده برای افرادی که سوءهاضمه دارند، بیشتر خواهد شد. از عوارض بلند مدت می‌ توان به بازگشت وزن اشاره کرد که دلایل متعددی دارد، همچون عدم اجرای رژیم غذایی عمل اسلیو معده و یا انشعاب اسلیو معده که به معنای افزایش دوباره حجم معده است.

 

 

چه کسانی مناسب عمل اسلیو معده هستند؟

• با وجود حداقل 6 ماه تمرینات مداوم ورزشی، رژیم غذایی اصولی و … موفق به کم کردن وزن نشده باشد.
• شاخص توده بدنی بیمار، بیش از 40 بوده و او از بیماری چاقی مفرط رنج می‌ برد.
• فرد بیمار بیش از 5 سال است که، به بیماری چاقی مبتلا شده و اضافه وزنی بالای 45 کیلوگرم دارد.
• بیمار دارو‌ هایی مصرف می‌کند که، از حالت عادی گرسنه تر می ‌شود.
• از بیماری‌ های زمینه‌ ای مانند دیابت، فشار خون بالا، آپنه خواب و کلسترول رنج می‌ برد.
• سن بیمار بین 18 تا 65 سال
• بیمار مشکلات روحی و روانی و عاطفی خاصی نداشته باشد
• اعتیادی به مواد مخدر و هیچ نوشیدنی الکلی ندارد.

 

چه کسانی برای جراحی اسلیو معده مناسب نیستند؟

• بیماران صرعی
• افرادی که مشکلات قلبی دارند.
• افراد مبتلا به بیماری های روانی، اختلالات سیستم عصبی و مشکلات روانی
• افراد زیر 18 سال و بالای 65 سال
• کسانی که اضافه وزن ندارند و چاق نیستند.
• افرادی که اضافه وزن دارند و بیماری های زمینه ای طولانی مدت مثل دیابت دارند.
• افرادی که به دلیل استعمال دخانیات و نوشیدن الکل چاق شده اند.

 

دوره نقاهت و جای بخیه پس از عمل

در این نوع عمل ، جراحی به روش لاپاراسکوپی انجام می شود. بنابراین زمان بهبودی این جراحی بسیار کوتاه است. شما می توانید بعد از یک ماه مانند قبل فعالیت های خود را از سر بگیرید. جراحی لاپاراسکوپی امکان انجام جراحی را با ایجاد یک برش کوچک در شکم فراهم می کند. در این صورت جای بخیه ها بعد از عمل روی بدن باقی نمی ماند. زیرا این زخم ها کوچک هستند و به سرعت بهبود پیدا می کنند. به همین دلیل جای نگرانی برای جای بخیه بعد از عمل نمی باشد.

 

 

مراحل انجام عمل اسلیو چیست؟

• بیهوشی
• ایجاد چند برش بسیار کوچک در حد ۱ ت ۲ سانتی متر در سطح شکم
• متسع کردن شکم جهت ورود دستگاه های لاپاراسکوپی
• وارد شدن دوربین لاپاراسکوپ جهت دید تیم جراحی و مشاهده موضع عمل
• وارد شدن سایر دستگاه های جراحی باریک و ظریف به شکم
• برش معده و خارج کردن آن
• منگنه کردن معده باقی مانده
• چک کردن معده از نظر نشت و خروج مواد از خط منگنه
• خارج کردن دستگاه ها و بخیه کردن جای برش ها
• تمامی این مراحل کمتر از ۲ ساعت انجام می شود.

 

مراحل قبل از عمل اسلیو معده چیست؟

• ملاقات یا جراح و آزمایشات لازم را برای تشخیص میزان آمادگی بدن برای عمل
• اطلاع رسانی در مورد تمام بیماری‌ ها و دارو‌هایی مصرفی با پزشک
• منع دارویی تا حداقل تا 10 روز قبل از عمل
• خودداری از الکل و کشیدن سیگار
• آگاهی کاندید عمل از تمام ریسک‌ ها، خطرات و عوارض جراحی
• منع بیمار از نوشیدن و خوردن مایعات و غذا یک روز قبل از عمل

 

واکنش بدن در لاغری و کاهش وزن سریع چیست؟

• بدن درد
• احساس خستگی و احساس سرما
• خشکی پوست
• نازک شدن مو و ریزش مو
• تغییرات خلق و خو

 

بسیاری از افرادی که از چاقی مفرط رنج می‌برند و با رژیم و ورزش نیز نتوانسته‌اند که به اندام دلخواهشان برسند، عمل اسلیو معده را به‌عنوان آخرین راه حل برای رسیدن به اندام رؤیایی خود انجام می‌دهند. طی این عمل، معده برش داده شده و اندازه معده پس از عمل اسلیو معده به‌ اندازه یک موز می‌شود. اما این عمل چگونه انجام‌ می‌شود؟ دقیقاً چه اندازه از معده باقی می‌ماند؟ در ادامه به این سؤال پاسخ خواهیم داد.

عمل اسلیو معده چگونه به کاهش وزن کمک می‌کند؟

پس از انجام عمل اسلیو معده، اندازه معده کوچک‌تر می‌شود. به همین ترتیب، میزان اشتها و مقدار غذایی که فرد برای رفع گرسنگی نیاز دارد کاهش می‌یابد. پس از انجام عمل اسلیو معده، فرد تنها با چند لقمه یا چند قاشق غذا سیر می‌شود. همچنین غذا سریع‌تر از لوله معده به روده کوچک انتقال پیدا می‌کند. بنابراین، فرد زودتر احساس سیری می‌کند. زیرا تماس روده کوچک با غذای تازه بلعیده شده احساس پر بودن معده را به فرد می‌دهد.

حجم برداشته شده از معده توسط جراحی اسلیو معده

میزان کاهش اندازه معده در هر فرد پس از اسلیو معده

عمل اسلیو معده عملی است که برای شما امکان دستیابی به وزن موردنظرتان را در مدت نسبتاً کوتاهی فراهم می‌کند. طی عمل اسلیو معده، اندازه معده به‌اندازه یک لوله یا موز کوچک تغییر می‌کند. اما میزان دقیق کاهش اندازه معده در هر فرد به چه مقدار است؟

در پاسخ به این سؤال، باید بگوییم که هر فرد می‌تواند انتظار داشته‌باشد که اندازه معده وی پس از جراحی به میزان 80 الی 85 درصد کاهش یابد. افرادی که عمل اسلیو معده را انجام داده‌اند، نسبت به افرادی که تحت عمل بای پس معده قرار گرفته‌اند معده بزرگ‌تری دارند. با این حال، اندازه معده در تمامی افرادی که اسلیو معده را انجام داده‌اند یکسان نیست. عوامل مختلفی بر این امر تأثیرگذار است. که در ادامه به شرح این عوامل می‌پردازیم.

مشاهده مقاله
تکنیک‌های جراحی

 کاهش وزن

چه عواملی بر اندازه معده پس از انجام اسلیو معده تأثیرگذار است؟

عوامل متعددی در اندازه معده پس از انجام جراحی اسلیو معده مؤثرند که هر یک به شرح ذیل است:

اندازه معده قبل از جراحی

اندازه معده قبل از جراحی تعیین کننده اندازه معده پس از اسلیو معده است؛ در هر صورت 85 درصد حجم معده برداشته می‌شود. هر چقدر اندازه معده کوچک‌تر باشد، بدیهی است که پس از جراحی نیز تا 85 درصد کوچک‌تر می‌شود.

اندازه بوگی (بوژی)

بوگی راهنمایی است که جراحان برای تقسیم معده از آن استفاده می‌کنند و اندازه آن بر حجم نهایی معده پس از جراحی تأثیر می‌گذارد. هر بوگی اندازه‌ای به زبان FR (فرانسوی) دارد. هر واحد FR ⅓ از یک میلی‌متر است. بنابراین یک بوی 40FR حدود ½ اینچ یا 13.33 میلی‌متر است. اندازه بوی به‌طور کلی تعیین کننده مقدار حجم معده پس از جراحی نیست؛ اما یکی از عوامل تأثیرگذار در این موضوع است.

کشش و گشاد شدن معده پس از جراحی

گشاد شدن معده تا حدودی پس از عمل طبیعی است؛ این امر به‌دلیل رفع نیازهای دستگاه گوارش صورت‌می‌گیرد. تا حدودی می‌توانید انتظار داشته‌باشید که اندازه معده پس از اسلیو معده کمی بزرگ‌تر شود؛ اما در مورد این موضوع نگرانی به خود راه ندهید و در عین حال معیارهای سلامتی مانند فشار خون، قند خون، تنفس و کیفیت خواب در نظر داشته‌باشید.

آیا ممکن است فرد پس از انجام اسلیو معده دوباره دچار افزایش وزن شود؟

تنها زمانی انجام جراحی‌های کاهش وزن از جمله جراحی اسلیو معده، با موفقیت همراه است که فرد جراحی شده حداقل درصد از وزن خود را از دست بدهد و تا 5 سال این نتیجه را حفظ کند. بسیاری از افراد، نگران بازگشت وزن اضافی خود پس از جراحی هستند و سؤال اکثر بیماران قبل و بعد از جراحی این است که این کاهش وزن بازگشت‌پذیر است یا خیر؟

اکثر بیماران پس از جراحی به کاهش وزن دست می‌یابند اما بدین معنا نیست که نباید دستورالعمل پزشک را رعایت کنند. بدیهی است که در صورت عدم رعایت نکات مربوط به دستورالعمل مراقبتی پس از جراحی، اندازه معده پس از اسلیو معده دوباره رشد می‌کند و باز هم اندازه معده بیمار با غذاهایی که فرد می‌خورد، تنظیم می‌شود. اگرچه که این جراحی‌ها به این صورت هستند که بیمار نمی‌تواند غذای زیادی بخورد؛ اما باز هم افراد باید به مقدار غذای خود دقت داشته‌باشند.

بازیابی مقداری از حجم معده طبیعی است؛ زیرا بیمار به‌مرور می‌تواند حجم سنگین تری از غذا را مصرف کند. هوشمندانه ترین اقدام پس از انجام جراحی اسلیو معده این است که فرد پس از طی دوره نقاهت، سبک زندگی سالم از جمله رژیم و ورزش را رعایت کند تا نتیجه جراحی طولانی‌تر و کیفیت زندگی بالاتری را تجربه نماید. در غیر این صورت، موفقیت بیمار در کاهش وزن دوام نخواهد داشت و فرد دوباره دچار اضافه وزن خواهد شد.

توصیه‌هایی برای حفظ موفقیت نتیجه جراحی

برای حفظ اندازه معده پس از اسلیو معده و حفظ نتیجه موفقیت‌آمیز جراحی، بهتر است به توصیه‌های ذیل عمل کنید:

  • در مورد غذای خود تجدید نظر کنید و سعی کنید رژیم سالمی داشته‌باشید.
  • عادات غذایی سالم ایجاد کنید و پروتئین کافی مصرف کنید؛ میزان پروتئین کافی برای شما حداقل 90 گرم در روز است.
  • از مصرف غذاهایی حاوی شکر خودداری کنید و سعی کنید بیش از 15 گرم شکر در هر وعده مصرف نکنید.
  • از مصرف نوشابه حتی نوشابه رژیمی بپرهیزید.
  • آب کافی بنوشید.
  • سبزیجات و غلات و میوه جات را در برنامه غذایی خود جای دهید.
  • از غذاهای سرخ شده و پرکالری دوری کنید.
  • فعالیت بدنی و ورزش را در اولویت برنامه خود قرار دهید.
  • مولتی‌ویتامین‌ها و مکمل‌های لازم را با مشورت پزشک مصرف کنید.
  • تسلیم نشوید حتی اگر روند نتیجه‌گیری شما کند پیش می‌رود.

توجه داشته‌باشید که دوام نتیجه اسلیو معده، مستلزم تغییر سبک زندگی و پیش گرفتن عادات غذایی سالم است. درست است که دنبال کردن این روند برای مدت طولانی آسان نیست، اما اسلیو معده هم راه حل حتمی و فوری برای کاهش وزن نیست و در صورت عدم رعایت نکات گفته‌شده، این کاهش وزن و اندام دلخواه شما ماندگار نخواهد بود.

سبک زندگی سالم برای حفظ نتیجه اسلیو معده

دلایل افزایش اندازه معده پس از اسلیو معده

دلایل زیادی در بازگشت حجم و اندازه معده پس از اسلیو معده وجود دارند که در ادامه به شرح مهم‌ترین آنها می‌پردازیم:

مصرف الکل و مواد مخدر

مصرف مواد مخدر و مصرف الکل بی‌رویه، از مهم‌ترین عوامل بازگشت حجم معده و بی نتیجه بودن عمل اسلیو معده است و همچنین، احتمال عوارض و تشدید آنها را پس از جراحی افزایش می‌دهد. بنابراین، افرادی که به الکل یا مواد مخدر اعتیاد دارند کاندید مناسبی برای انجام اسلیو معده نیستند.

عدم رعایت و تلاش نکردن برای کاهش وزن قبل از جراحی

بسیاری از افراد به‌اشتباه تصور می‌کنند که رعایت نکردن و پرخوری قبل از انجام جراحی اهمیتی ندارد؛ در صورتی که این باور کاملاً اشتباه است. هر چه شما قبل از جراحی به‌کمک رژیم و ورزش به کاهش وزن خود کمک کنید، شانس بیشتری برای گرفتن نتیجه دلخواه پس از انجام اسلیو معده خواهید داشت و احتمال بازگشت وزن پس از جراحی را نیز کاهش می‌دهید.

وضعیت روحی بیمار پس از جراحی

افرادی که پس از جراحی دچار افسردگی می‌شوند و شادی و نشاط خود را از دست می‌دهند، احتمال افزایش وزن بیشتری پس از جراحی نسبت به سایر افراد دارند؛ زیرا در اغلب موارد این افراد به پرخوری روی می‌آورند و دوباره دچار اضافه وزن می‌شوند. همچنین، اگر از آن دسته افرادی هستید که به پرخوری عادت دارید و این عادت پس از جراحی نیز ادامه دهید به‌راحتی دچار بازگشت وزن می‌شوید.

عدم حمایت خانواده بیمار

عدم حمایت خانواده بیمار نقش مهمی در کاهش انگیزه و در نتیجه، عمل نکردن به دستورالعمل پزشک پس از جراحی اسلیو معده است. این افراد در صورت عدم دلگرمی، سبک زندگی سالم را رعایت نمی‌کنند و در نتیجه، دچار افزایش اندازه معده پس از اسلیو معده می‌شوند.

اگر پس از اسلیو معده دچار افزایش وزن و بازگشت اندازه معده شدید چه‌کار کنید؟

اگر پس از جراحی دچار بازگشت وزن و اندازه معده شدید، خونسردی خود را حفظ کنید؛ زیرا این اتفاق جبران‌پذیر است و می‌توانید تا حدودی این امر را جبران کنید. افزایش اندازه معده پس از اسلیو معده تا حدودی طبیعی است و جای نگرانی ندارد؛ اما اگر فکر می‌کنید که وزن شما در حال بازگشت است، آرامش خود را حفظ کنید و استرس نداشته‌باشید. زیرا اغلب با تغییر عادات غذایی و رژیم و ورزش مشکل شما حل خواهد شد و دوباره وزن شما کاهش خواهد یافت. همچنین، حتماً به پزشک خود مراجعه کنید تا علت یابی را انجام دهد و شما را در زمینه درمان راهنمایی کند. در برخی موارد نادر، ممکن است جراحی اسلیو معده دوباره انجام شود.

پرهیز از عادات غذایی ناسالم

نتیجه‌گیری

اسلیو معده راهی مناسب برای افرادی است که از سایر راه‌های کاهش وزن ناامید شده‌اند و تنها امید آنها انجام جراحی است. پس از اسلیو معده، اندازه معده کوچک می‌شود و در نتیجه، اشتها کم شده و وزن نیز کم‌تر می‌شود. اما از بزرگ‌ترین ترس‌های افراد این است که اندازه معده پس از اسلیو معده چه قدر کوچک می‌شود و آیا این کاهش اندازه امکان‌پذیر است؟ در این مطلب بررسی کردیم که در صورت رعایت نکردن نکات مراقبتی و دستورالعمل پزشک ممکن است این امر امکان‌پذیر باشد، اما هر چه زودتر برای کاهش وزن و دوام نتیجه عمل اقدام کنید، احتمال دوام نتیجه و دستیابی به اندام دلخواه بیشتر خواهد بود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکتر عبدالحسینی

دکتر عبدالحسینی

جراح و فلوشیپ جراحی لاپاروسکوپی پیشرفته ، جراحی چاقی و متابولیک ، جراحی متابولیک برای درمان دیابت نوع 2

جدیدترین مقالات

جدیدترین مقالات حوزه جراحی چاقی

اسکرول به بالا