دکتر عبدالحسینی

عمل جراحی متابولیک

[vc_row top_margin=”none” css=”.vc_custom_1428826759511{padding-top: 20px !important;}”][vc_column width=”1/2″][vc_single_image image=”3487″ css_animation=”top-to-bottom” alignment=”center” border_color=”grey” img_link_target=”_self” title=”جراحی متابولیک” img_size=”500×500″][/vc_column][vc_column width=”1/2″][vc_column_text]

قسمت اول :

تعریف: منظور از جراحی متابولیک انجام اعمال جراحی می باشد که سبب اصلاح و درمان بیماری های متابولیک از قبیل دیابت، فشار خون، سندرم متابولیک ( فشار خون بالا، دیابت و چربی خون بالا) و کبد چرب …. می گردد. این نوع اعمال جراحی روی اعضای گوارشی از قبیل معده، روده ، پانکراس و … انجام می شود. اعمال جراحی نظیر ایلئال اینتر پوزیشن که در تبلیغات ماهواره ای عنوان می شود تاثیر بسزایی در درمان دیابت دارد ولی آثار سوء آن ها نسبت به اعمالی مانند بای پس معده یا مینی بای پس بیشتر می باشد و هزینه های به مراتب بالاتری دارد در حالی که اعمال جراحی مینی بای پس با هدف درمان دیابت نتایج بهتر و آثار سوء به مراتب کمتری دارد.

[/vc_column_text][vc_column_text css=”.vc_custom_1428826775387{padding-top: 20px !important;}”]

قسمت دوم:

در بررسی به عمل آمده چه بر روی حیوانات و چه بر روی انسان به این نتیجه رسیده اند که عدم عبور غذا از قسمت ابتدایی روده باعث افزایش ترشح هورمون شبح انسولین می گردد. و از طرف دیگر زود تر رسیدن غذا به قسمت انتهایی روده نیز همین اثر را دارد. این دو اصل اساس ایجاد جراحی مینی بای پس به عنوان جراحی دیابت گردیده است. که در آن غذا از قسمت ابتدایی روده رد شده و از طرفی دیگر نسبت به افراد عادی زودتر به قسمت انتهایی روده می رسد، تا حدی که در بررسی های محدود انجام شده میزان تاثیر درمان دیابت تا بیش از 95% در جراحی مینی بای پس گزارش شده است.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row top_margin=”none” css=”.vc_custom_1428827282499{padding-top: 30px !important;}”][vc_column width=”1/2″][vc_single_image image=”3631″ css_animation=”appear” alignment=”center” style=”vc_box_outline” border_color=”grey” img_link_target=”_self” title=”چگونه ميتوان خطر ابتلا به ديابت را كاهش داد” img_size=”full”][/vc_column][vc_column width=”1/2″][vc_column_text]

چگونه ميتوان خطر ابتلا به ديابت را كاهش داد؟

بعضي شرايط و عادات باعث افزايش خطر به ديابت تيپ ٢ميشود نظير:

  1. چاقي و اضافه وزن بخصوص در ناحيه كمر و پائين تنه.
  2. زندگي كم تحرك
  3. مصرف دخانيات
  4. رژيم غذايي حاوي مقادير زياد گوشت قرمز ، غذاهاي فر آوري شده نظير كنسروها و غذاهاي دودي شده و چربي فراوان در رژيم غذايي.

نقش جراحی متابولیک در این موارد حذف گزینه های (1) و (4) می باشد. علاوه بر آن به نظر می رسد که بیماری دیابت بیماری غده پانکراس نیست بلکه بیماری روده است و هورمون های ترشح شده از روده نقش یه سزایی در کنترل یا عدم کنترل دیابت دارند.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

اسکرول به بالا