دکتر عبدالحسینی

برای لاغری، خوابتان را منظم کنید.

خواب و لاغری
4/5 - (2 امتیاز)

فاکتورهای مختلفی باید در کنار یکدیگر قرار بگیرند تا شما لاغر شوید و یکی از مهم‌ترین آن‌ها تاثیر خواب بر لاغری است که باید بسیار به آن توجه کنید زیرا تنظیم خواب شبانه روی متابولیسم بدن اثرگذار است. هنگامی که می‌خوابیم، بدن انرژی خود را برای شروع روز جدید فراهم می‌کند اما امروزه خواب بسیاری از افراد، بدون برنامه شده است که نتایجی اعم از چاقی دور شکم و چاقی مفرط را ایجاد کرده است.

 

تاثیر خواب بر لاغری

از آنجایی که خواب و لاغری بر یکدیگر اثر گذارند پس در ادامه قصد داریم روش‌هایی برای تنظیم خواب و مشاهده تاثیر آن روی روند لاغری را شرح دهیم.
خواب خود را تنظیم کنید.

بسیاری از افراد حین خواب به فضای مجازی مراجعه می‌کنند یا حتی به دیدن یک اپیزود از سریال مورد علاقه‌شان می‌پردازند؛ همین موضوع باعث می‌شود زمان خوابشان هر شب تغییر کند و به خاطر همین بدن باید هر دفعه خود را با شرایط جدید وفق دهد. خوب است بدانید که اگر خواب منظمی داشته باشید، هورمون‌های کنترل کننده اشتها کمتر ترشح می‌شوند و شما در طول روز کمتر احساس گرسنگی می‌کنید که در نتیجه باعث می‌شود که از خوردن بیش از حد نیاز جلوگیری کنید و این نکته همان تاثیر مستقیم خواب بر لاغری است.
برنامه ای برای خواب خود بسازید.

برای خواب خود زمان‌بندی مشخص کنید و سعی کنید طبق آن پیش بروید. اینکه بدانید هر شب چه زمانی به تخت خواب رفته‌اید، چه زمانی از خواب بیدار شده‌اید و آن را در برنامه تیک بزنید، به شما اراده بیشتری برای تلاش و تنظیم زمان‌بندی می‌دهد. آگاه باشید که زمان خواب انسان بالغ با یک کودک متفاوت است، خواب شب یک انسان بالغ بین ۷ تا ۸ ساعت است و بیشتر خوابیدن شما را کسل می‌کند.
با آرامش کامل به تخت خواب بروید.

با آسودگی کامل به خواب بروید؛ سعی کنید تمام مشکلات و استرس‌های روز و روزهای بعد را هنگام خواب فراموش کنید. همه ما راه‌های متفاوتی برای آرام کردن خودمان داریم که می‌توانیم قبل از خواب آن‌ها را انجام دهیم. خوابیدن با احساس فشار، نه تنها ناخوشایند است بلکه شما را مجبور به خوابیدن بیشتر هم می‌کند. انجام مدیتیشن و تمرین تنفس روش‌های بسیار خوبی برای کسب آرامش می‌باشند.
کتاب بخوانید.

یکی از عادات بسیار خوب قبل از خوابیدن، خواندن کتاب است. کتاب خواندن مخصوصاً رمان به‌واسطه اینکه ذهن شما را مجبور به تصویر سازی می‌کند، استرس و اضطراب و مشکلات طول روز را نیز از ذهنتان دور خواهد کرد.

مشاهده مقاله
پاسخ به برخی سوالات متداول

وسایل روشن کننده خانه را خاموش کنید.

اگر عادت دارید با لامپ روشن بخوابید خوب است بدانید که به هیچ عنوان خواب عمیقی نخواهید داشت؛ چرا که در حین روشنایی مغز این‌گونه فکر می‌کند که باید همچنان در حال فعالیت باشد و همین امر باعث می‌شود مغز استراحت کافی نداشته باشد و هنگام بیدار شدن از خواب خسته و کوفته باشید. حتماً پیش از خواب تمام لامپ‌های اطراف تخت خواب و اتاقتان را خاموش کنید.

 

ورزش سبک انجام دهید.

حرکاتی که موجب کشش عضلات بدن می‌شوند به شما کمک می‌کنند تا خواب باکیفیتی داشته باشید. ورزش‌هایی مثل یوگا، موجب می‌شوند بدن به سطح آرامش برسد و به‌واسطه از دست رفتن انرژی در طول ورزش، زودتر به خواب می‌روید.
شام را به موقع بخورید.

دیرهنگام غذا خوردن، باعث می‌شود شما در تخت خواب احساس ناخوشایندی داشته باشید؛ پس از شام بدن به انرژی زیادی برای هضم غذا احتیاج دارد و چون درگیر هضم است، تمرکزی روی خوابیدن ندارد و به همین دلیل دیر به خواب می‌روید. حتماً چند ساعت قبل از خواب شام خود را مصرف کنید و سعی کنید غذاهای سبوس دار را به وعده نهار منتقل کنید؛ چرا که در خواب بدن نیازی به کربوهیدرات پیچیده ندارد و فقط لازم است انرژی مورد نیاز شروع روزش تأمین شود.
دوش آب گرم بگیرید.

دوش آب گرم قبل از خواب باعث تسکین دردهای عضلانی شما می‌شود و شما را آرام می‌کند همچنین دمای بدن را بالا می‌برد و چون در زمان خواب ناگهان دمای بدن به سطح پایین‌تری می‌رسد، احساس خوشایندی به شما دست خواهد داد و باعث می‌شود خواب بهتری را داشته باشید.

مشاهده مقاله
چگونه چاق می شویم؟

 

نکته آخر تاثیر خواب بر کاهش وزن

اگر هدفتان لاغری است باید تمام فاکتورها را رعایت کنید تا بتوانید بهترین نتیجه را بگیرید و از تاثیر خواب بر لاغری غافل نشوید. خواب مناسب در کنار رژیم و ورزش شما بسیار مؤثر خواهد بود و باعث شادابی و سر زندگی شما خواهد شد. اگر می‌خواهید با سایر عوامل مؤثر و روش‌های لاغری آشنا شوید می‌توانید مقاله چگونه لاغر شویم؟ ۵ روش پرطرفدار لاغری را مطالعه کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکتر عبدالحسینی

دکتر عبدالحسینی

جراح و فلوشیپ جراحی لاپاروسکوپی پیشرفته ، جراحی چاقی و متابولیک ، جراحی متابولیک برای درمان دیابت نوع 2

جدیدترین مقالات

جدیدترین مقالات حوزه جراحی چاقی

اسکرول به بالا