دکتر عبدالحسینی

تغییرات استحکام و تراکم استخوان‌ها پس از جراحی چاقی !!

تغییرات استحکام و تراکم استخوان‌ها پس از جراحی چاقی!!
5/5 - (1 امتیاز)

در دهه اخیر تعداد جراحی چاقی انجام شده در سرارسر دنیا در حدود ٧٠٪ افزایش داشته ، علاوه بر کاهش وزن مداوم و پایا ، جراحی چاقی موجب بهبود و درمان عوارض ناشی از چاقی در مجموع در ٨٠٪ موارد می شود . این که جراحی چاقی به دلیل کاهش وزن زیاد و سریع با مکانیسم افزایش جذب سلولی استخوان ها موجب اثر منفی روی اسکلت بدن و در نتیجه شکنندگی استخوان ها و تراکم استخوان‌ها پس از جراحی چاقی می شود که موجب نگرانی بسیاری است.

آمار اپیدمیواوژیک بالینی مبتنی بر شواهد از فرضیه افزایش میزان جذب و کاهش تراکم استخوان های ران در افراد مسنی که تجربه کاهش وزن بدون جراحی را داشته اند بدون توجه به BMI ، حمایت می کنند.

مطالعه مروری اخیر ما نشان می دهد که تراکم ناحیه ای املاح استخوانی ( Areal Bone Mineral Density ) یا aBMD تا ١١-٨٪ ( به طور متوسط) پس از ١٢ ماه کاهش داشته است . با توجه به این اطلاعات تفکر غالب به این گونه بوده که کاهش وزن حاصل از جراحی چاقی موجب افزایش سرعت کاهش تراکم استخوان ها می شود.

اگرچه aBMD اندازه گیری شده توسط جذب دوگانه اشعه X (Dual Energy XRay Absorptiometry) باید با دقت و احتیاط بیشتری در افراد چاق انجام گیرد زیرا لایه ضخیم چربی اطراف استخوان می تواند نتایج را تحت تاثیر قرار دهد . تکنولوژی هایی چون QCT یا توموگرافی کامپیوتری کمی یاpQCT یا توموگرافی کامپیوتری کمی محیطی این خطا را به صورت تکنیکال به دلیل ماهیت انجام اندازه گیری رفع می کنند.

مشاهده مقاله
تصویر شماتیک مینی گاستریک بای پس (MGB)

تراکم استخوان‌ها پس از جراحی چاقی

هدف مطالعه فوق بررسی اثرات جراحی باریاتریک روی تغییرات استحکام و مقاومت استخوان ها در بزرگسالان مبتلا به چاقی مفرط است ، در مطالعه به این صورت عمل شد که نتایج ازمایشات استحکام استخوان و اندازه گیری Body Composition در ٢١ بزرگسال با میانگین سنی ۴۵ سال و میانگین BMI ۴۵،٧ در پیش از جراحی ، ٣، ۶ و ١٢ ماه پس از انجام جراحی چاقی اندازه گیری و طبقه بندی شد.

جغرافیای بافتی استخوان ( نقشه بافتی استخوان ) و تراکم و استحکام استخوان ها با روش pQCT در محل انتهایی و تنه استخوان های رادیوس و تیبیا اندازه گیری شدند ، شرکت کنندگان در مطالعه به سه گروه زیاد ، متوسط و کم از لحاظ درصد کاهش تراکم استخوان ۶ ماه پس از جراحی تقسیم شدند.

نتایج مطالعه : شرکت کنندگان هر سه گروه کاهش وزن چشمگیری در مدت ۶ ماه پس از جراحی نشان دادند ، هم چنین هر سه گروه توده چربی زیادی در این مدت از دست دادند ولی فقط گروه “زیاد” توده فاقد چربی قابل ملاحظه ای را از دست داده بود ، صرف نظر از افزایش خفیف استحکام استخوان تیبیا ( ساق پا ) در ٣ ماهه پس از عمل جراحی ، گزارشات و اعداد استحکام اسخوان ها در استخوان های رادیوس و تیبیا صرف نظر از میزان کاهش وزن تغییری نشان نمی دادند !

نتیجه گیری : بر خلاف نتایج مطالعات انجام شده با روش تراکم سنجی سنتی DXA این نتایج مطرح کننده این موضوع اند که استحکام استخوان ها تا ١٢ ماه پس از عمل جراحی باریاتریک که فرد شدیدترین دوره کاهش وزن خود را در آن می گذراند حفظ شده است. لازم به ذکر است مطالعات طولانی تری جهت ارزیابی دراز مدت اثر جراحی چاقی ( بیش از ١٢ ماه ) برروی استحکام استخوان جهت بررسی نیاز است .

مشاهده مقاله
جراحی چاقی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکتر عبدالحسینی

دکتر عبدالحسینی

جراح و فلوشیپ جراحی لاپاروسکوپی پیشرفته ، جراحی چاقی و متابولیک ، جراحی متابولیک برای درمان دیابت نوع 2

جدیدترین مقالات

جدیدترین مقالات حوزه جراحی چاقی

اسکرول به بالا