دکتر عبدالحسینی

جراحی چاقی نوجوانان

عمل لاغری نوجوانان
5/5 - (2 امتیاز)

با همه‌گیر شدن چاقی در بین تمام افراد و سنین مختلف در جامعه، چاقی نوجوانان و کودکان به یکی از مهم‌ترین مشکلات سلامت عمومی تبدیل شده است. کودکان و نوجوانان گرفتارِ چاقی، در معرض خطرِ بیشتر ابتلا به بیماری‌های مرتبط با چاقی مانند دیابت، فشار خون بالا، وقفهٔ تنفسی در خواب (آپنه انسدادی خواب)، بیماری کبد چرب، لغزش سر استخوان ران (لغزش اپی‌فیز سراستخوان ران) و سندرم تخمدان پلی‌کیستیک می‌باشند. نوجوانان گرفتارِ چاقی شدید همچنین در معرض عزت نفس پایین، افسردگی، اضطراب، تبعیض و آسیب در روابط اجتماعی هستند. رژیم غذایی و ورزش، درمان‌های اولیهٔ توصیه شده برای نوجوانان گرفتارِ چاقی هستند؛ با این حال اگر میزان چاقی شدید باشد، مداخلات رفتاری و رژیم غذایی به تنهایی قادر به رفع این مشکل نیستند.
بر اساس مطالعات انجام شده می‌توان جراحی چاقی نوجوانان را در شرایط زیر انجام داد:
– BMI بالاتر از ۳۵ Kg/m2 برای افرادی که بیماری‌های مرتبط با چاقی را نیز دارند.
– BMI بالاتر از ۴۰ kg/m2 برای افرادی که بیماری خاصی نیز ندارند.

 

مزایای جراحی چاقی نوجوانان

در ادامه قصد داریم شما را با مهم‌ترین مزایای جراحی لاغری در نوجوانان آشنا کنیم.
کاهش خطرات بیماری قلبی عروقی
مطالعات انجام شده شیوع بالای خطرات مرتبط با بیماری‌های قلب و عروق قبل از جراحی لاغری و بهبود چشمگیر عوامل خطر قلبی عروقی پس از جراحی را نشان می‌دهند. جراحی لاغری نوجوانان به طور چشمگیری مشکلاتی نظیر چربی خون بالا، التهاب، فشار خون بالا و مقاومت به انسولین را بهبود داده و منجر به کاهش بیماری و مرگ و میر ناشی از بیماری قلبی عروقی در طولانی مدت شده است.
بهبود یا فروکش کردن دیابت نوع ۲
کودکان گرفتار چاقی در مقایسه با کودکان با وزن طبیعی احتمال ابتلای ۴ برابری به دیابت نوع دو دارند و داشتن دیابت در سنین کم، به طور چشمگیری سلامت افراد را در دراز مدت تحت تأثیر قرار می‌دهد. کودکی که در ده سالگی به دیابت نوع دو مبتلاست باید منتظر بیماری‌های متنوعی در ۱۵ سالگی باشد زیرا شروع زودهنگام دیابت نوع ۲ موفقیت در درمان‌های پزشکی را تا ۵۰ درصد کاهش می‌دهد. تحقیقات نشان داده‌اند که عمل جراحی چاقی نوجوانان تا ۷۶ درصد پیش دیابت و تا ۹۵ درصد دیابت نوع دو را درمان می‌کند.
برطرف شدن وقفۀ تنفسی یا آپنه در خواب
OSA یا آپنه خواب در نوجوانان چاق ۴-۵ برابر بیشتر از هم سن و سالانشان اتفاق می افتد و به طور میانگین یک سوم کودکان و نوجوانان درگیر چاقی مشکل آپنه خواب دارند. با اینکه فشار جریان هوای مثبت و دستگاه سی پپ CPAP روش درمانی بسیار موثری برای این مشکل است اما بسیاری از نوجوانان مایل به استفاده از این دستگاه نیستند. روش جراحی برای کاهش وزن در نوجوانان روشی مؤثر برای درمان این مشکل است و بسیاری از نوجوانان، پس از جراحی دیگر نیازی به دستگاه CPAP ندارند.
برطرف شدن بیماری کبد چرب
کودکان و نوجوانان چاق امکان ابتلای بیشتری به بیماری کبد چرب غیر الکلی NAFLD دارند. بیماری کبد چرب ساده به دلیل انباشتگی چربی در کبد می‌باشد، اما التهاب یا آسیب سلولی ندارد؛ هنگامی که بیماری کبد چرب ساده پیشرفت می‌کند ممکن است التهاب و آسیب سلولی پیش بیاید که استئاتوهپاتیت غیرالکلی (NASH) یا همان التهاب کبد غیر الکلی نامیده می‌شود. مطالعات اخیر نشان داده است که NASH تقریباً در %۸۵ بیمارانی که تحت عمل جراحی لاغری قرار گرفتند، کاملاً برطرف شده است.
بهبود کیفیت زندگی
کیفیت زندگی نوجوانان مبتلا به چاقی شدید در مقایسه با هم‌سن و سالان آنها که وزن طبیعی دارند، بسیار متفاوت است. بسیاری از نوجوانان چاق از ناراحتی‌های جسمی مرتبط با وزن مانند جا نشدن در صندلی‌های عمومی، عزت نفس پایین به دلیل خجالت کشیدن به خاطر وزن، آسیب در زندگی اجتماعی به خاطر مسخره شدن به دلیل وزن بالا و افسردگی و اضطراب رنج می‌برند. با کاهش وزن از طریق جراحی چاقی نوجوانان می‌توانند با خیال راحت و اعتماد به نفس بیشتری در جامعه حضور پیدا کنند.

مشاهده مقاله
محاسبه چاقی در خانه | چه کسانی کاندید جراحی چاقی هستند؟

 

 

برای کاهش وزن در نوجوانان چه عملی انجام دهیم؟

 

عمل اسلیو معده امروزه معمول‌ترین عمل جراحی کاهش وزنی است که روی بزرگسالان و نوجوانان در سرتاسر جهان انجام می‌شود. این عمل در مقایسه با عمل جراحی بای پس معده مزایایی مانند: کاهش وزن تقیربا برابر در نوجوانان، کم شدن احتمال جراحی مجدد، جذب آهن بهتر و بهبود چشمگیر بیماری‌های مرتبط با چاقی را دارد. البته هر دو عمل اسلیو و به ای پس امروزه برای درمان چاقی نوجوانان استفاده می‌شوند.

 

عمل جراحی اسلیو معده نوجوانان

عمل اسلیو معده نوجوانان یک عمل لاغری می‌باشد که در آن %۸۰-۷۵ معده برداشته می‌شود.
اسلیو معده از طریق موارد زیر به کاهش وزن کمک می‌کند:
· بهبود کیفیت زندگی و تغییرات عمده در روند زندگی
· کاهش وزن اضافی حدود %۷۰-۶۰ در مدت یک سال پس از عمل جراحی
· فروکش کردن یا بهبود وضعیت سلامتی مرتبط با چاقی مانند دیابت نوع دو، فشار خون بالا، آپنه خواب، بیماری کبد چرب، درد مفصل، و چربی خون بالا
· کم کردن میل به غذا
· کاهش احساس گرسنگی

 

عمل جراحی بای پس معده نوجوانان

عمل جراحی بای پس معده نوجوانان نوعی جراحی لاغری با هدف کاهش وزن است؛ در طی این عمل پزشک متخصص تغییراتی در ابعاد معده و رودهٔ کوچک شما ایجاد می‌نماید تا نحوهٔ جذب و هضم غذا را تغییر دهد.
بای پس معده از طریق موارد زیر به کاهش وزن کمک می‌کند:
· محدود کردن میزان غذایی که معدهٔ شما نگه می‌دارد.
· محدود کردن مقدار کالری و مواد مغذی که بدن شما جذب می‌کند.
· تغییر هورمون‌های روده که به شما کمک می‌کند تا احساس سیری طولانی‌تری داشته باشید و در از بین بردن اشتها و برگشت سندرم متابولیک ناشی از چاقی نیز دخیل می‌باشد.

مشاهده مقاله
مدل های جراحی چاقی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکتر عبدالحسینی

دکتر عبدالحسینی

جراح و فلوشیپ جراحی لاپاروسکوپی پیشرفته ، جراحی چاقی و متابولیک ، جراحی متابولیک برای درمان دیابت نوع 2

جدیدترین مقالات

جدیدترین مقالات حوزه جراحی چاقی

اسکرول به بالا