دکتر عبدالحسینی

سن مناسب جراحی چاقی

3.7/5 - (4 امتیاز)

عمل لاغری

عمل لاغری ، با تغییر سیستم گوارشی انسان به کاهش وزن و لاغری کمک می کند. در واقع جراحی لاغری می تواند این تغییر را با محدود کردن کالری دریافتی یا کاهش جذب مواد غذایی یا هر دو انجام دهد. جراحی چاقی اغلب زمانی انجام می گیرد که بیمار روش های طبیعی کاهش وزن مانند : رژیم لاغری و ورزش را امتحان کرده ، اما جوابی نگرفته باشد. پس از جراحی لاغری ، کیفیت زندگی ، سلامت جسمی و روحی به طرز شگفت آوری بهبود پیدا می کند. بیمار نه تنها اعتماد به نفس خود را دوباره به دست می آورد ، بلکه درمقابل بسیاری از بیماری های خطرناک مانند : ریفلاکس معده ، بیماری های قلبی ، فشار خون بالا ، آپنه خواب شدید ، دیابت نوع دوف و سکته مغزی ایمن خواهد ماند.

حتما برای شما جای سوال است که سن مناسب برای جراحی چاقی چه سنی است . بهتر است قبل آن کمی درباره عمل های لاغری بیشتر آشنا شوید.

 

انواع جراحی لاغری

امروزه جدید ترین متد جراحی لاغری ، همان روش لاپاراسکوپی است که برخلاف جراحی های باز، دوره نقاهت آن کوتاه تر و جای بخیه حاصل از جراحی لاغری در آن بسیار جزئی تر است. به طور معمول، جراحان از چندین روش برای جراحی لاغری استفاده می کنند که شایع ترین آن ها عبارت است از اسلیو معده ، بای پس معده ، حلقه قابل تنظیم معده و … می باشد.

 

حلقه قابل تنظیم معده

عمل باندینگ معده یا جراحی حلقه‎گذار معده یک روش موثر بری کاهش وزن اضافه در افراد مبتلا به چاقی است. طی حلقه گذاری معده ، حلقه ای به دور قسمت بالایی معده بسته می شود و کیسه معده کوچکی در قسمت فوقانی حلقه تشکیل می شود. در نتیجه در هنگام غذا خوردن این کیسه سریع تر پر می شود و بیمار  سریع تر دست از غذا خوردن می کشد. بیمار می تواند پس از این جراحی به کاهش وزن دلخواه خود برسد. در این روش بیمار ۵۰ درصد از وزن اضافی بدن خود را طی دو سال از دست خواهد داد. جای بخیه های حاصل از جراحی بسیار ریز بوده و پس از مدتی محو یا ناپدید می شوند.

مشاهده مقاله
رژیم لاغری اصولی ، صفر تا صد

 

بای پس معده

هدف اصلی این عمل کاهش میزان غذا و کالری دریافتی بدن ، بدون وارد شدن لطمه به جذب مواد مغذی و مورد نیاز است. در این عمل جراح با استفاده از ابزاری معده شما را به دو بخش بزرگتر و کوچکتر تقسیم کرده ، سپس قسمت بزرگ معده به همراه بخش ابتدایی روده را از باقی دستگاه گوارش جدا می کند. دلیل این کار این است که در این بخش آنزیم های گوارشی ترشح می شود که موثر بر هضم غذا هستند. با جدا شدن این قسمت از معده مواد غذایی، دیگر از این ناحیه عبور نمی کنند. بنابراین عمل هضم هم انجام نمی شود. اگر مواد غذایی کمتری در معده بماند و هضم کمتری هم صورت گیرد، در نتیجه جذب کمتری هم اتفاق می افتد. بخش بالای معده که کوچکتر است و کیسه معده نامیده می شود، همان بخشی است که از این به بعد مواد غذایی وارد آنجا خواهد شد. این بخش کوچک مقدار بسیار کمی از مواد غذایی یعنی چیزی در حدود ۲۸ گرم را در خود جای می دهد.

 

اسلیو معده

عمل اسلیو معده یکی از محبوب ‌ترین و رایج‌ ترین روش ‌های موجود به حساب می آید. طی این جراحی قسمت اعظمی از معده شخص برداشته می شود و از این رو فرد غذای کمتری خورده و زودتر احساس سیری می کند. از آنجایی که معده جدید ، بسیار کمتر از قبل هورمون گرسنگی را تولید می کند ، فرد کمتر از گذشته گرسنه شده و به سرعت وزن کم خواهد کرد. این جراحی می تواند به مرور زمان موجب بهبود بیماری های مرتبط با چاقی نیز شود. اکثر بیماران پس از اسلیو معده حدود ۳۰ تا ۵۰ درصد از وزن اضافی خود را طی ۶ تا ۱۲ ماه و ۵۰ تا ۷۰ درصد از آن را طی ۲ سال از دست خواهند داد. سرعت کاهش وزن در این جراحی نسبت به بای پس معده کمتر است که همین موجب کاهش احتمال افتادگی پوست پس از جراحی لاغری می شود.

مشاهده مقاله
عمل جراحی لاغری ساق پا

 

و ….

 

اگر شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که با روش ‌های معمولی مانند تغذیه و رژیم غذایی، ورزش نمی ‌توانید وزن خود را کاهش دهید و به عمل لاغری مانند عمل اسلیو معده، عمل بای پس معده و عمل مینی بای پس معده می ‌اندیشید لازم است با این نوع از جراحی چاقی آشنا شوید. در ادامه می توانید با کلیک بر روی این لینک با جراحی لاغری بیشتر آشنا شوید.

 

 

 

سن مناسب جراحی چاقی

با توجه به گفته متخصصین بهترین سن جهت انجام عمل های لاغری سنین جوانی تا حدود ۵۰ سالگی خواهد بود سن بیمار تاثیر زیادی در اثر بخشی نتیجه جراحی زیبایی خواهد داشت از این رو بهتر است سن بیمار برای انجام این عمل های لاغری مورد بررسی قرار بگیرد. چه در مردان و چه در زنان بهترین سن جهت انجام جراحی های لاغری سنین جوانی و میانسالی می باشد زیرا در این سنین هم بدن آمادگی تحمل چنین جراحی های سنگینی را خواهد داشت و هم پوست می تواند پس از کاهش وزن به حالت اولیه خود باز گردد همچنین در این سنین انگیزه و روحیه افراد جهت حفظ رژیم غذایی مناسب و تحرک بدنی پس از انجام عمل در حد مطلوبی خواهد بود.

اگر چه انجام جراحی های لاغری توسط متخصصین فقط به افرادی که چاقی مفرط دارند و شاخص توده بدنی آنها بسیار بالا می باشد توصیه می گردد اما این افراد پس از انجام جراحی در هر سنی که باشند باید توجه داشته باشند که این جراحی ها تنها یک روش کمکی برای آنها جهت کاهش وزن خواهند بود و این افراد باید تا پایان عمر خود از رژیم غذایی مناسب و کم کالری و افزایش فعالیت بدنی استفاده نمایند تا هرگز برگشت وزن سابق خود را نداشته باشند. اگر چه طبق قانون عمل های لاغری نباید در افراد زیر ۱۸ سال و نوجوانان صورت بگیرد اما اگر نوجوان به چاقی مفرط دچار باشد طبق تشخیص متخصص انجام این جراحی با موارد محدودی در نوجوانان نیز صورت می گیرد.

مشاهده مقاله
انتخاب بهترین جراح لاغری در تهران

اما به خاطر داشته باشید که انجام این عمل نیازمند پایبندی به برخی اصول تغذیه ای و ورزشی است. از آنجایی که بچه ها هنوز نمی توانند به صورت کامل به چیزی پایبند باشند احتمالا عمل آن ها با شکست مواجه می شود. از طرفی برخی بچه ها ممکن است در دوره کودکی چاق باشند اما بعد از دوره نوجوانی و جوانی، خود به خود وزن کم کنند. بنابراین بهتر است صبر کنید تا سن آن ها به بالای ۱۸ برسد. در خصوص افراد بالای ۶۰ سال هم باید بدانید که انجام این عمل برایشان یک خطر بزرگ محسوب می شود .

 

 

 

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکتر عبدالحسینی

دکتر عبدالحسینی

جراح و فلوشیپ جراحی لاپاروسکوپی پیشرفته ، جراحی چاقی و متابولیک ، جراحی متابولیک برای درمان دیابت نوع 2

جدیدترین مقالات

جدیدترین مقالات حوزه جراحی چاقی

اسکرول به بالا