دکتر عبدالحسینی

عمل لاپاروسکوپی | چگونه از جراحت عمل خلاص شویم؟

عمل لاپاراسکوپی
5/5 - (1 امتیاز)

بسیاری از افراد از نشان دادن بدن خود به دیگران خجالت می‌کشند، پژوهشگران بعد از مطالعه موردی این افراد متوجه شدند که بعضی از آن‌ها در گذشته عمل جراحی باز داشته‌اند و به خاطر جای جراحت سعی در پنهان کردن آن قسمت از بدنشان دارند. امروزه علم به حدی پیشرفت کرده که پزشکان تنها با ایجاد یک جراحت خیلی کوچک در بدن بیمار می‌توانند مشکل را تشخیص داده و بیماری را بهبود ببخشند. با ما همراه باشید تا با یکی از پیشرفته‌ترین عمل‌های علم پزشکی که به عمل لاپاراسکوپی معروف است، آشنا شوید.

 

عمل لاپاروسکوپی چیست؟

لاپاراسکوپی از لحاظ لغوی به معنای دیدن داخل شکم است و از حدود ۶۰ الی ۷۰ سال پیش انجام می‌شده است. اولین بار یک جراح زنان برای دیدن عامل عفونت داخل شکم از استوانه‌ای با شمع استفاده کرد تا مطمئن شود که مشکل بیمار آپاندیس است. بعد از آن پزشکان به فکر افتادند که اگر بتوانند اعمال جراحی را بدون بریدن جدار شکم و عضله انجام دهند، چقدر مفید و مناسب خواهد بود.

در جراحی لاپاراسکوپی به جدار شکم به عنوان یک عضو نگاه می‌کنند، انگار که ما بخواهیم عضوی مثل کبد یا کیسه صفرا را عمل جراحی کنیم. جدار شکم نقش زیادی در سلامتی و کیفیت زندگی فرد دارد به همین دلیل در جراحی لاپاراسکوپی این عضو محترم شمرده می‌شود. این جراحی بدون اینکه به این عضو آسیبی بزند و فرد را دچار مشکلات و عوارض بعد از عمل باز کند، از طریق شکم وارد شده، عارضه را حل کرده و بیرون می‌آید. مزیت این جراحی این است که مریض سریع‌تر می‌تواند به کار و فعالیت روزمره خود بر گردد.

مشاهده مقاله
همه آنچه باید در رابطه با عمل کیسه صفرا بدانید.

لاپاراسکوپی هم یک ابزار و هم علم است. مانند دیگر علوم اگر از این علم هم درست استفاده شود، منافع فراوانی برای بیمار و پزشک دارد. اما اگر کسی بدون داشتن علم آکادمیک و بدون قرار گرفتن در مسیر درست آموزش، وارد این مسئله شود؛ امکان دارد جان بیمار را به خطر بیندازد. عمل لاپاروسکوپی بسیار تخصصی است و نکته‌های ریزی دارد و حرفه‌ای نبودن پزشک باعث ضرر به بیمار به جای منفعت او می‌شود.

 

محاسن جراحی لاپاروسکوپی در مقابل عمل باز

فردی که عمل باز انجام می‌دهد جدا از داشتن تمام مشکلات و عوارض بعد از عمل، به زودی به روند عادی زندگی خود باز نمی‌گردد، اما فردی که با لاپاراسکوپی عمل کرده باشد، ضعف بعد از عمل را ندارد، می‌تواند به راحتی بعد از دو ساعت فعالیت بکند مثلاً راه رفتن، نشستن و….

همچنین اگر عضلات شکمش منقبض شود با درد شدیدی همراه نیست، فتق بعد از عمل خیلی کمتر می‌شود چون خود جدار شکم و اعصاب آن ضعیف نمی‌شود. بعد از عمل لاپاراسکوپی فرد به راحتی می‌تواند تمام این اعمال را بدون اینکه جدار شکمش دچار نقص شده باشد، انجام دهد. در واقع از کار افتادگی فرد بسیار کمتر است.

برای آشنایی بیشتر با روند این عمل می توانید ویدیو جراحی برداشتن کیسه صفرا به روش لاپاراسکوپی توسط دکتر عبدالحسینی را مشاهده کنید. 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکتر عبدالحسینی

دکتر عبدالحسینی

جراح و فلوشیپ جراحی لاپاروسکوپی پیشرفته ، جراحی چاقی و متابولیک ، جراحی متابولیک برای درمان دیابت نوع 2

جدیدترین مقالات

جدیدترین مقالات حوزه جراحی چاقی

اسکرول به بالا