دکتر عبدالحسینی

عوارض جراحی چاقی

عوارض جراحی چاقی ، تمام خطرات احتمالی جراحی چاقی
5/5 - (1 امتیاز)

عوارض جراحی چاقی

برای افرادی که از رژیم‌ های لاغری و انجام تمرینات ورزشی نتیجه ‌ای نگرفته ‌اند، انجام جراحی چاقی ، گزینه‌ ی مناسبی برای آن ها است. با انجام عمل لاغری ، علاوه بر کاهش وزن ، بیماری هایی چون مشکلات قلبی عروقی، فشار خون بالا، آپنه ، خواب شدید، دیابت نوع ۲ ، آرتروز و بیماری های مفصلی و غیره را هم بهبود می بخشد. اما این نکته بسیار مهم است که بیماران بدانند تمامی جراحی ‌های چاقی مهم هستند و هیچ عمل جراحی بی خطر و بدون عوارض جانبی نیست. اما عوارض ناشی از عمل های جراحی در هر فرد متفاوت است. قابل به ذکر است که انتخاب درست جراح در کمتر شدن عوارض بی تاثیر نیست.

امروزه با پیشرفت تجهیزات لاپاروسکوپی ، بهبود تکنیک ها و افزایش تجربیات در زمینه جراحی چاقی ، عوارض و خطرات جراحی نسبت به قبل کاهش چشمگیری داشته است. اکثر بیماران بدون هیچ عارضه ای بعد از یک تا دو شب بستری ، مرخص می شوند. اما بیمارانی هم هستند که دچار عوارض بعد عمل می شوند.

وقتی گفته می شود عوارض های بعد عمل منظور این نیست که هر کسی که تحت عمل لاغری قرار بگیرد حتما همه این علایم را تجربه می کند. بلکه منظور این است که از میان تمام کسانی که این عمل را انجام داده اند، ممکن است برخی از آن ها، یک یا چند عارضه ساده را تجربه کند.

 

 

سندروم دامپینگ

سندروم دامپینگ نوعی عدم تحمل غذا در جراحی بای پس است .سندروم دامپینگ معمولا با خوردن غذا های شیرین با کربوهیدرات ساده و هایپراسولار دیده می شود. شخص در این حالت علایمی مانند : حالت تهوع ، استفراغ ، اسهال و گرفتگی شکمی را تجربه می کند. درمان سندروم دامپینگ ، اجتناب از مصرف قند و کربوهیدرات ساده، مصرف بیشتر غذا های حاوی پروتئین و مصرف کمتر مایعات به همراه  مواد غذایی است.

 

سوء تغذیه

سوء تغذیه یکی از عوارض طولانی مدت انواع جراحی های چاقی است که در عمل هایی چون بای پس معده بیشتر دیده می شود. بعد از هر عمل جراحی لاغری، به دلیل کاهش حجم یا کاهش سطح جذب مواد مغذی شخص کالری کمتری دریافت می کند. چنانچه شخص به رژیم غذایی بعد از عمل لاغری پایبند نباشد و مواد مغذی یا مکمل دریافت نکند ممکن است دچار سوء تغذیه یا با کمبود برخی مواد مغذی مواجه شود.

 

مشکلات استخوانی

مشکلات استخوانی ، ناشی از کمبود املاح معدنی و ویتامین ها در طولانی مدت است که  می تواند با درد های استخوانی و سنگ کلیوی همراه باشد . ای مشکل با استفاده از مکمل های غذایی قابل پیشگیری است.

مشاهده مقاله
عمل بالون معده چیست؟

 

لخته شدن خون

یکی از عوارض احتمالی پس از جراحی چاقی لخته شدن خون در اندام های تحتانی و ایجاد مشکل در اندام های ریه، کلیه و … می باشد. احتمال بروز این نوع عارضه بسیار کم است که با علائمی همچون پا درد، ، تورم و قرمزی در ناحیه پا، تیر کشیدن قفسه سینه و تنگی نفس همراه با سرفه های شدید می باشد. معمولا می توان با انجام فعالیت های مکرر و دارو های رقیق کننده ی خون از لخته شدن خون جلوگیری کرد.

 

ریزش مو

 پس از انجام جراحی های چاقی ، به بدن استرس فیزیکی و جسمی وارد می شود. از طرفی به دنبال کاهش وزن سریع بدن مواد مغذی را بیشتر به سمت ارگان های حیاتی تر نظیر قلب و مغز و کلیه و کبد منتقل می کند. به همین دلیل ممکن است بعد از عمل لاغری شخص بیمار با ریزش مو شدید مواجعه شود. ریزش مو و کاهش رشد مو موقتی است و معمولا ۳ تا ۶ ماه بعد از عمل رخ می دهد و در کمتر از یکسال به مرور ، این ریزش کمتر و نهایتا متوقف می شود.

 

سنگ کیسه صفرا

تا دو سال پس از جراحی چاقی امکان تشکیل سنگ صفرا وجود دارد. این سنگ ها بسیار کوچک و سفت و سخت هستند . افزایش خیلی سریع یا کاهش خیلی سریع وزن می تواند باعث تشکیل سنگ کیسه صفرا شود.  وقتی جراحی لاغری انجام می شود شخص ظرف مدت کوتاهی وزن زیادی از دست داده است. به همین دلیل این کاهش وزن موجب ایجاد سنگ کیسه صفرا می شود. سنگ کیسه صفرا معمولا از عوارض عمل بای پس معده است. و به میزان خیلی کمتر سنگ سازی از عوارض اسلیو معده و باندینگ معده نیز می باشد. از علائم دیگر آن می توان به لرزش بدن، خارش پوست، سرگیجه، تپش قلب، زردی پوست و چشم اشاره کرد.

 

یبوست

یبوست معمولا از عوارض باندینگ معده و عوارض بای پس معده است. بیمار بعد از عمل لاغری برای تسکین در های خود از مسکن های زیادی استفاده می کند. اغلب کسانی که برای تسکین درد دارو می گیرند ممکن است به یبوست دچار شوند. علاوه بر این، در دوره نقاهت عمل لاغری ممکن است روده ها کمی سرعتشان کم شود و غذا به آرامی از روده ها عبور کند. این روند هم می تواند به نوعی باعث یبوست شود. اما بعد از اینکه بدن شما به شرایط جدید عادت کرد، یبوست بهبود پیدا می کند. 

مشاهده مقاله
تجربیات کسانی که عمل اسلیو معده انجام داده‌اند

 

رفلاکس معده

مشکل رفلاکس اسید در افرادی که اضافه وزن دارند شایع است ولی ممکن است بعد از درمان چاقی تحت عمل بای پس معده مشکل ریفلاکس آن ها برطرف شود. اما عمل اسلیو معده می تواند ریفلاکس معده را تشدید کند. اگر بعد از عمل با رفلاکس معده یا سوزش سر دل روبرو شدید با مشورت از دکتر خود دارو مصرف کنید. رفلاکس اسید بعد از عمل لاغری می تواند نشانه فتق یا هرنی هیاتال یا پیچ خوردن بخش باقی مانده معده در اسلیو معده باشد. اگر مشکل شما با دارو نیز حل نشد باید به جراح لاغری خود اطلاع دهید.

 

عفونت زخم

 عفونت زخم ممکن است در هر نوع جراحی اتفاق بیافتد. تا ۳ هفته بعد از جراحی لاغری امکان عفونت زخم ها وجود دارد. علائم عفونت زخم شامل حساسیت، احساس گرما و قرمزی در اطراف محل زخم یا ترشح احتمالی از این ناحیه باشد. درمان این مشکل معمولا تجویز آنتی بیوتیک  است.

 

تهوع و استفراغ

تهوع و استفراغ در بیشتر عمل هایی که نیازمند بیهوشی عمومی هستند دیده می شود و امری طبیعی است. با این حال در دوره نقاهت عمل لاغری اگر ملاحضات غذایی را رعایت نکنید و پرخوری کنید یا غذای جامد و دیرهضم بخورید، ممکن است تهوع و استفراغ را نیز تجربه کنید. پس برای پیشگیری از بروز چنین مشکلی باید رژیم غذایی بعد از عمل لاغری را رعایت کنید.

 

دل درد یا درد شکمی

درد شکم یک عارضه جانبی شایع در جراحی بای پس معده است. این بیماری می تواند ناشی از پرخوری، سریع غذا خوردن ، زخم دستگاه گواش ، سندرم روده تحریک پذیر یا فتق باشد. اغلب دل درد ها باید تا قبل از ۶ ماهه اول بعد از عمل تسکین پیدا کنند. اگر این دل درد طولانی مدت ،  غیر طبیعی و غیر قابل تحمل بود حتما به دکتر خود اطلاع دهید.

 

زخم گوارشی

یکی از عوارض عمل لاغری بای پس معده تشکیل زخم گوارشی در مسیر هضم غذا است. تصور می شود که این مشکل به خاطر افزایش تولید و ترشح اسید معده باشد. همه بیماران این مشکل را تجربه نمی کنند.

 

نشت

با روش ها و پیوست های نوین جراحی احتمال به وجود آمدن این مشکل بسیار کم و نادر است اما در صورت وقوع بسیار خطرناک هستند.نشت خود به خود ایجاد نمی شود و در عمل هایی دیده می شود که مجرای گوارشی برش خورده باشد. اگر جراح لاغری نتوانسته باشد به درستی معده را بخیه کند یا بخیه های منگنه شل باشند، احتمال پاره شدن بخیه ها در بخش هایی از معده وجود دارد. در نتیجه با خوردن مواد غذایی یا نوشیدنی ها، شاهد نشت از معده خواهیم بود. نشت در عمل های اسلیو معده و بای پس معده بیشتر دیده می شود. از علائم نشت در اسلیو و سایر عمل های لاغری دیگر  می توان به این موارد اشاره کرد : افزایش ضربان قلب ، شکم درد ، تب ، رحالت تهوع و استفراغ.

مشاهده مقاله
سن مناسب جراحی چاقی

 

هیپوگلیسمی

یکی از عوارض جانبی سندرم دامپینگ، هایپو گلیسمی تغذیه‌ ای یا قند خون پایین است. از آنجا که بیماران بعد از جراحی بای پس معده نسبت به انسولین حساس تر هستند، برخی از آنها طی ماه ها یا حتی سال ها پس از انجام عمل لاغری خود به هیپوگلیسمی مبتلا می شوند. هیپوگلیسمی اصطلاحا به افزایش قند خون گفته می شود. هایپو گلیسمی می‌ تواند موجب تعریق، احساس آشفتگی، سرگیجه و اختلال در تفکر شود.

 

افتادگی پوست

در کاهش وزن‌ های فوری مانند عمل لاغری، شما زمان کافی برای تطبیق دادن بدن‌ تان ندارید. هر چند خود عمل موجب از دست دادن چربی می ‌شود، اما نمی‌ تواند به سفت شدن و جمع شدن پوست کمکی بکند. بنابراین پس از کاهش وزن بسیار زیاد و از بین رفتن چربی های زیر پوست، پوست حالت افتاده پیدا می کند. این عارضه جز عوارض جراحی های چاقی است و با عمل های زیبایی بعد از عمل لاغری قابل درمان می باشد.

 

اسهال

افرادی که چاق هستند، معمولاً  قبل از عمل، بیشتر از افراد دیگر به اسهال دچار می شوند. دلیل اصلی بروز اسهال بعد از عمل لاغری به تغییرات بدن، رژیم غذایی و سبک زندگی بر میگردد. این اتفاق بیشتر پس از بای پس معده و اسلیو معده رخ می دهد.

 

فتق

در برخی از بیمارانی که عمل جراحی بر روی معده انجام می دهند، فتق داخلی ایجاد می شود. فتق به بیرون زدن احشا شکمی از یک دیواره نازک یا سوراخ گفته می شود. فتق از عوارض عمل لاغری بای پس معده است که می تواند باعث ایجاد درد، عفونت و زخمی شدن بافت داخلی شود. فتق نیازمند عمل است.

این نکته را به خاطر داشته باشید که شما می توانید عمل لاغری انجام دهید اما با چنین مشکلاتی روبرو نشوید و یا دست کم طوری عمل شوید که کمترین عوارض را تجربه کنید. بخش زیادی از موفقیت عمل به خودتان بستگی دارد. اما انتخاب جراح لاغری نیز تاثیر بسیار زیادی روی میزان موفقیت عمل و کاهش خطرات عمل دارد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکتر عبدالحسینی

دکتر عبدالحسینی

جراح و فلوشیپ جراحی لاپاروسکوپی پیشرفته ، جراحی چاقی و متابولیک ، جراحی متابولیک برای درمان دیابت نوع 2

جدیدترین مقالات

جدیدترین مقالات حوزه جراحی چاقی

اسکرول به بالا