دکتر عبدالحسینی

عوامل شکست در طی درمان چاقی

عوامل شکست در طی درمان چاقی
5/5 - (1 امتیاز)

شکست در درمان چاقی

بسیاری از افرادی که از اضافه وزن و چاقی رنج می برند، بارها سراغ رژیم های لاغری رفته اند و بعد از یک دوره لاغری مجدد احساس کرده اند که به وزن قبلی شان برگشته اند. جراحی چاقی، موثرترین روش برای درمان چاقی و رفع مشکلات ناشی از اضافه وزن است و بسیاری از افراد از نتایج آن رضایت کامل دارند. اما در برخی افراد شاهد تغییر وزن بعد از جراحی هستیم و نتایج چندان ایده آلی حاصل نخواهد شد. اما چرا چنین اتفاقی می افتد و آن انتظاراتی که از جراحی داریم، حاصل نمی شود؟ در ادامه همراه ما باشید تا به بررسی شکست در درمان چاقی بپردازیم.

درمان چاقی

رژیم لاغری و جراحی چاقی، از جمله درمان هایی هستند که برای چاقی در نظر گرفته می شوند که هر کدام مزایا و معایب خود را دارند و معمولا آن دسته از افرادی که بعد از رژیم هایی طولانی مدت به نتایج دلخواه نمی رسند، سراغ روش های جراحی می روند. زمانی که رژیم غذایی اصولی نباشد و فرد بدون برنامه و بدون مشورت با پزشک تصمیم به لاغری می گیرد، نباید انتظار این را داشته باشد که کاهش وزن چشمگیر و ثابتی را داشته باشد و قطعا بعد از یک مدت، افزایش وزن اتفاق خواهد افتاد.

نتایج جراحی چاقی

جراحی چاقی با هدف لاغری و کاهش وزن انجام می شود و نکته بسیار مهمی که افراد خواهان این روش باید در نظر داشته باشند این است که نیاز است بعد از جراحی به ورزش و رژیم غذایی اهمیت ویژه ای داده شود. بسیار مهم است که فرد در روزهای اول بعد از جراحی رژیم غذایی مایعات داشته باشد و به تدریج به حجم وعده های غذایی خود اضافه کند و اگر ماده غذایی، سیستم گوارش را بر هم ریخت، از خوردن آن باید خودداری شود و مهم تر آن که در خصوص رژیم غذایی حتما باید با پزشک مشورت داشته باشید.

مشاهده مقاله
مراقبت بعد از عمل اسلیو معده چگونه است؟

پس مطمئن باشید که اگر بعد از جراحی چاقی، سبک زندگی سالمی را در پیش بگیرید و وزن خود را در حالت ثابت و متعادل نگه دارید، قطعا نتایج ایده آلی را شاهد خواهید بود و بخش اعظم موفق آمیز بودن جراحی نیز به میزان مراقبت های بعد از آن بستگی دارد.

علل شکست در درمان چاقی با جراحی

بسیاری از افرادی که بعد از جراحی چاقی دچار اضافه وزن می شوند و اصطلاحا در درمان با شکست روبرو می شوند، به دنبال علت آن هستند. در این قسمت از مقاله به بررسی علل شکست جراحی چاقی خواهیم پرداخت.

  • عدم رعایت رژیم غذایی. در بسیاری از موارد فرد بعد از جراحی اهمیتی به رژیم غذایی خود نمی دهد و غذاهای چرب، شور و فست فودی مصرف می کند، در نهایت وزن به حالت قبل از جراحی برمی گردد. این در حالی است که رژیم غذایی بعد از جراحی باید سرشار از میوه و سبزیحات تازه، پروتئین و غذاهای سالم و مقوی باشد.
  • اهمیت ندادن به ورزش. بی تحرکی بعد از جراحی خود یکی از دلایل بازگشت وزن و چاقی خواهد بود. ورزش باعث می شود کالری بیشتری از دست بدهید و بتوانید وزن خود را ثابت و متعادل نگه دارید.

توجه داشته باشید که به ندرت پیش می آید که شرایط پزشکی مانند بارداری، مشکلات تیروئیدی، مشکلات مربوط به غدد فوق کلیه و یا مصرف داروی جدید، باعث بازگشت وزن بعد از جراحی شوند.

باید با خود صادق باشید هیچکس بی عیب نیست و ممکن است در مراحلی دچار اشتباه شوید باید بدانید که این اتفاق برای تعدادی از بیماران می افتد درست در این زمان است که شما به کمک نیاز دارید و باید به پزشک خود مراجعه نماییدو ما آماده ایم که شمارا به مسیر بازگردانیم.

مشاهده مقاله
عمل اسلیو معده در بیمارستان‌های دولتی

ویزیت های دوره ای بطور عمده شش هدف را دنبال می کند:

اول : پایش دقیق مبزان کاهش وزن شما

دوم: اطمینان از اینکه شما در وضعیت مناسبی از نظر سلامتی هستید.

سوم: تشخیص زود هنگام و درمان به موقع هر گونه عوارض مربوط به جراحی یا ناشی از کمبود ویتامینها و مواد غذایی ضروری.

چهارم: تنظیم داروهای مصرفی زیرا پس از عمل باید دوز برخی از داروها کاهش یافته یا کلا قطع شوند ویا به دلیل کاهش وزن دوز آنها مجددا تنظیم شود.

پنجم: تشخیص به موقع هر گونه اختلال عصبی یا روانی و درمان به موقع آن

ششم: ممکن است پس از لاغر شدن پوست نواحی از بدن دچار افتادگی وچروک شود که نیازمند اقدامات جراحی پلاستیک شود(نظیر پستانها – بازوها – رانها و…).

در صورت عدم مصرف ویتامینها و مکملهای تجویز شده ممکن است عوارض جدی عصبی بروز کند لذا پایش دقیق آنها توصیه می شود.

در صورت مراجعه به هر پزشک دیگری حتما به او بگویید که عمل جراحی چاقی انجام داده اید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکتر عبدالحسینی

دکتر عبدالحسینی

جراح و فلوشیپ جراحی لاپاروسکوپی پیشرفته ، جراحی چاقی و متابولیک ، جراحی متابولیک برای درمان دیابت نوع 2

جدیدترین مقالات

جدیدترین مقالات حوزه جراحی چاقی

اسکرول به بالا