دکتر عبدالحسینی

عمل معده برای لاغری

عمل معده برای لاغری
5/5 - (3 امتیاز)

با پیشرفت تکنیک‌های جراحی لاغری، انتخاب عمل معده برای لاغری یک انتخاب مطمئن برای کاهش وزن محسوب می‌شود. همچنین عمل‌های لاغری، باعث بهبود اکثر بیماری‌های مرتبط با چاقی می‌شوند.

این نوع جراحی‌ها باعث بهبود فشار خون، دیابت و کلسترول فرد خواهند شد. این عمل هم مانند تمامی روش‌های درمانی مزایا و معایب خاص خود را دارد. جراحی معده موفق علاوه‌ بر تیم جراح به روان‌شناس و متخصص تغذیه نیز نیاز دارد.

در بیشتر روش‌های جراحی معده برای لاغری، کاهش وزن مادام‌العمر بوده و احتمال بازگشت بسیار کم است. هدف از روش لاغری چیست؟ عوارض این عمل در دراز مدت چگونه خواهد بود؟ چند روش جراحی لاغری وجود دارد؟

اگر مایل هستید اطلاعات جامعی از جراحی معده برای لاغری داشته باشید، ادامه این مطلب را از دست ندهید.

هدف از جراحی عمل معده برای لاغری چیست؟

عمل معده برای لاغری چیست؟

جراحی کاهش وزن یا عمل معده برای لاغری، با عنوان جراحی متابولیک (تجزیه غذا به انرژی)  نیز معرفی می‌شود. این عمل‌ها به‌غیر از درمان چاقی در درمان دیابت، فشار خون، کلسترول و بسیاری از بیماری‌های دیگر تاثیرگذار هستند.

تاثیرات مثبت این جراحی برای افرادی که با چاقی مفرط دست‌ و پنجه نرم می‌کنند، باعث افزایش طول عمر این افراد می‌شود. همچنین عمل جراحی معده برای لاغری، سبک زندگی فرد را تغییر داده و کیفیت زندگی وی را افزایش می‌دهد.  

این جراحی‌ها نسبت به گذشته پیشرفت چشمگیری داشته‌اند و یکی از بهترین روش‌ها در حوزه پزشکی محسوب می‌شوند. در این عمل با استفاده از تکنیک‌های جراحی، برش‌هایی را برای کاهش حجم معده انجام می‌دهند. پیشرفت‌های این حوزه باعث کاهش درد و عوارض بعد از جراحی شده است. ایمنی این عمل‌ها بسیار بالا هستند و بهبودی و ترخیص بیمار از بیمارستان، بسیار سریع‌تر از جراحی‌های دیگر است.

هدف از جراحی عمل معده برای لاغری چیست؟

بیشتر این عمل‌ها برخلاف باور عموم مردم، برای اصلاح معده یا روده انجام می‌شوند. با اصلاح روده و معده، چاقی و بیماری‌های مرتبط با آن تحت درمان قرار می‌گیرند. در این عمل‌ها ممکن است بخشی از روده را دور بزنند. همچنین در عمل لاغری معده، با تشخیص پزشک ممکن است بخشی از معده برداشته و کوچک‌تر شود.

به کمک این جراحی حجم معده کوچک شده و مصرف غذا از سوی فرد کمتر می‌شود. با کوچک شدن معده نحوه متابولیسم بدن تغییر کرده و الگوی جذب غذا متفاوت از قبل می‌شود. این تغییرات متابولیسمی، گرسنگی فرد را کاهش داده و احساس سیری را در او افزایش می‌دهند.ث

مشاهده مقاله
عمل اسلیو معده در بیمارستان‌های دولتی

با جراحی معده، فرد خیلی زود به وزن ایده‌آل خود می‌رسد. این جراحی هم مانند سایر جراحی‌ها ممکن است عوارضی داشته باشد.

انواع روش‌های عمل معده برای لاغری را بشناسید

همانطور که اشاره شد، جراحی‌های معده در چند سال اخیر پیشرفت خوبی داشته‌اند. این جراحی با روش‌های متفاوتی، بنا به تشخیص پزشک و شرایط موجود انجام می‌گیرد. روش های جراحی معده برای لاغری دارای مزایا و معایب خاص خود هستند. در ادامه با انواع روش‌های این جراحی بیشتر آشنا می‌شویم.

جراحی اسلیو گاسترکتومی (Sleeve Gastrectomy)

عمل معده برای لاغری جراحی اسلیو گاسترکتومی (Sleeve Gastrectomy)

در این روش جراحی لاغری که به آن اسلیو نیز گفته می‌شود، ممکن است در حدود 80 درصد معده فرد برداشته شود. در این حالت باقی‌مانده معده فرد به‌صورت باریک (موزی‌شکل) خواهد بود.

جراحی اسلیو باعث آزاد شدن معده از سایر اندام‌های اطراف خود می‌شود. در این روش جراحی از منگنه‌های خاصی استفاده می‌شود که بعد از برداشتن بخش اعظمی از معده، بخش باقی‌مانده را جمع می‌کنند.

بعد از جراحی، معده کوچک‌تر شده و مواد غذایی کمی را در خود نگه ‌می‌دارد. در جراحی اسلیو بخش تولیدکننده هورمون گرسنگی هم برداشته می‌شود تا متابولیسم بدن فرد تغییر کند. این عمل عوارض نسبتا کمی دارد و ایمنی بیشتری برای فرد دارد.

این جراحی مزایای زیادی دارد که در ادامه به برخی از آنها اشاره می‌کنیم:

  • کوتاه بودن طول مدت جراحی
  • کاهش موثر وزن
  • بهبود بیماری‌های مرتبط با چاقی

با وجود مزایای زیاد این جراحی، معایبی هم دارد که در ادامه بررسی می‌کنیم:

  • این روش یک روش بدون بازگشت است
  • احتمال دارد فرد دچار سوزش قلب و رفلاکس معده شود
  • در مقایسه با سایر روش‌ها تاثیر نسبتا کمی روی متابولیسم دارد

روش بای‌پس معده (Roux-en-Y)

عمل بای پس معده روش بای‌پس معده (Roux-en-Y)

این روش یکی از روش‌های قدیمی عمل معده برای لاغری است. همچنین عمل بای‌پس معده یکی از رایج‌ترین عمل‌های لاغری به حساب می‌آید. این روش تاثیر زیادی روی بهبود چاقی و بیماری‌های مرتبط با آن دارد.

شیوه جراحی به‌ این صورت است که ابتدا قسمت بالای معده را کوچک و کیسه‌ای می‌کنند. در این جراحی روده کوچک را هم به کیسه جدید معده وصل می‌کنند تا غذا به‌راحتی از آن عبور کند. در این فرایند آنزیم‌های گوارشی و اسید معده وارد معده نمی‌شوند و با غذای مصرف‌شده در ابتدای روده کوچک ترکیب می‌شوند.

مشاهده مقاله
تاثیرات کاهش وزن قبل از بارداری

در این روش هم چون معده کوچک‌تر می‌شود، غذای کمتری در خود نگه‌ می‌دارد. همین مسئله سبب کاهش جذب کالری شده و وزن فرد را کاهش می‌دهد. عوارض این جراحی هم مثل جراحی اسلیو کم بوده و اغلب سریع بهبود می‌یابند. مصرف داروهای غیراستروئیدی ضدالتهابی بعد از این جراحی ممنوع است.

مزایای این روش جراحی

  • کاهش وزن پایدار
  • درمان بیماری‌های مرتبط با چاقی
  • استاندارد بودن

معایب این روش جراحی

  • این روش نسبتا پیچیده‌تر است
  • ممکن است باعث مسدود شدن روده کوچک شود
  • احتمال ابتلا به کمبود ویتامین و مواد معدنی موردنیاز بدن

روش AGB

در این روش عمل معده برای لاغری، دستگاهی از جنس سیلیکون را روی قسمت ورودی معده قرار می‌دهند. این کار باعث محدود شدن غذای مصرفی فرد و در نهایت کاهش وزن می‌شود. البته روش AGB نسبت به روش‌های دیگر تاثیر کمتری روی بهبود بیماری‌های مرتبط با چاقی دارد.

به دلیل تاثیر کمتر این روش در کاهش وزن طولانی مدت، استفاده از آن در چند سال گذشته کمتر از قبل شده است. در این روش با قرار دادن دستگاه در دهانه معده، فرد احساس پری و عدم گرسنگی می‌کند. غدای مصرف شده به‌صورت عادی از معده رد می‌شود، اما به‌دلیل باز شدن کمتر دهانه، بسیار محدود می‌شود.

مزایای روش AGB

  • عوارض بسیار کم
  • ترخیص سریع بیمار بعد از عمل (دو روز بعد از جراحی)
  • برداشتن باند در هر زمانی در صورت نیاز
  • برش و تقسیمی روی معده و روده انجام نمی‌شود

معایب روش AGB

  • ممکن است منجر به حجیم‌تر شدن مری شود.
  • ممکن است باندی که در دهانه معده قرار گرفته به مرور زمان حرکت کند.
  • کاهش وزن فرسایشی نسبت به سایر روش‌ها دارد.
  • ممکن است برای بازدید و بررسی به مراجعه ماهانه نیاز داشته باشد.

روش انحراف بیلیوپانکراس با سوئیچ دوازدهه (BPD/DS)

روش انحراف بیلیوپانکراس با سوئیچ دوازدهه (BPD/DS) برای جراحی معده برای لاغری

این روش تقریبا شبیه به روش بای‌پس معده است. با این تفاوت که از بخش‌های بیشتر روده کوچک استفاده نمی‌شود. در این روش یک کیسه معده شکل لوله ایجاد می‌کنند که شباهتی با گاسترکتومی آستین دارد.

مشاهده مقاله
سوالات مهم قبل از عمل لاغری

در این جراحی معده برای لاغری، بعد از ایجاد معده گاسترکتومی، قسمت آغازین روده کوچک را از معده جدا می‌کنند. بخشی از روده کوچک را بالا می‌آورند و به قسمت خروجی معده‌ای که تازه به‌وجود آمده وصل می‌کنند. در این صورت غذای مصرفی توسط فرد مستقیما از کیسه معده عبور کرده و به انتهای روده کوچک منتقل می‌شود.

مزایای این روش جراحی

  • تاثیر بالایی در بهبود چاقی دارد
  • موثر در درمان دیابت نوع دوم
  • ایجاد احساس گرسنگی کمتر و سیری بیشتر در فرد

معایب این روش جراحی

  • عوارض بیشتری نسبت به سایر روش‌ها دارد
  • باعث ایجاد رفلکس در معده یا سوزش قلب می‌شود
  • طولانی بودن زمان عمل

روش (SADI-S)

این روش جدیدترین جراحی معده برای لاغری محسوب می‌شود. شیوه انجام آن تقریبا ساده‌تر است و طول زمان جراحی کمتری دارد.

در این تکنیک مثل روش اسلیو، معده به شکل کوچک‌تری تقسیم می‌شود. در این روش جراحی هنگامی که بیمار غذا مصرف می‌کند، مستقیما وارد بخش دوم روده کوچک می‌شود. این جراحی کاهش وزن خوبی دارد و باعث کنترل قند خون فرد و درمان دیابت می‌شود.

مزایای روش (SADI-S)

  • کاهش وزن طولانی‌مدت
  • روش جراحی ساده و سریع
  • درمان بیماری دیابت نوع دوم

معایب روش (SADI-S)

  • عدم جذب کافی مواد معدنی و ویتامین‌ها
  • احتمال بازگشت مجدد و رفلاکس
  • نتیجه کوتا‌مدت

در پایان

عمل معده برای لاغری مثل دیگر جراحی‌ها علاوه بر مزایایی که دارد، عوارض و معایبی هم دارد. هدف از این نوع جراحی صرفا محدود به لاغری نمی‌شود. با عمل لاغری علاوه بر درمان چاقی، بیماری‌های مرتبط با آن نیز درمان می‌شوند.

بعد از عمل لاغری سبک زندگی فرد و متابولیسم بدن او دچار تغییر می‌شود. این تغییرات متابولیسمی با کنترل هورمونی که باعث گرسنگی می‌شود، احساس سیری در فرد ایجاد می‌کنند. این احساس سیری به‌نوبه خود منجر به مصرف کمتر مواد غذایی و در نتیجه کاهش وزن می‌شود.

روش های مختلفی برای جراحی معده برای لاغری وجود دارد. تمامی این روش‌ها در کنار مزایای بی‌شمار، معایبی هم دارند. در تمامی این روش‌ها بیماری‌های مرتبط با چاقی بهبود می‌یابند. همانطور که اشاره شد بیشتر این روش‌ها برای لاغری بسیار موثر هستند. تشخیص روش مناسب جراحی برعهده پزشک متخصص است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکتر عبدالحسینی

دکتر عبدالحسینی

جراح و فلوشیپ جراحی لاپاروسکوپی پیشرفته ، جراحی چاقی و متابولیک ، جراحی متابولیک برای درمان دیابت نوع 2

جدیدترین مقالات

جدیدترین مقالات حوزه جراحی چاقی

اسکرول به بالا