دکتر عبدالحسینی

محاسبه چاقی در خانه | چه کسانی کاندید جراحی چاقی هستند؟

محاسبه چاقی در خانه
امتیاز مطلب

بیشترین ترسی که امروزه در بین تمامی افراد با سنین مختلف وجود دارد، داشتن اندامی متناسب و زیبا است و مشکل چاقی و افزایش وزن به یکی از معضلات اصلی افراد تبدیل شده است بطوریکه اکثر افراد  با خوردن اندکی غذای بیشتر یا ناپرهیزی شروع به گرفتن رژیم های خطرناک می کنند. برای جلوگیری از چاقی، ما باید در مرحله اول بفهمیم که در تعریف جهانی چه افرادی چاق هستند. برای فهمیدن این موضوع و محاسبه چاقی و ‌BMI خودتان با ما همراه باشید.

 

محاسبه چاقی در خانه

برای چاقی معیارهای متعددی در دنیا وجود دارد. اما برای دقیق‌تر شدن این مقایسه، نمایه‌ای به نام توده بدن یا BMI را در نظر می‌گیرند تا با کمک اعداد نتایج بهتری به‌دست آورند. این فرمول برای زن و مرد یکسان است اما به خاطر اینکه سایز بدن آقایان متفاوت است، تفسیر نتایج آقایان فرق دارد. فرمول BMI به این صورت است که وزنتان را برحسب کیلوگرم بر قدتان برحسب متر به توان ۲، تقسیم می‌کنید. عدد حاصل از این فرمول برای آقایان باید بین ۲۰ تا ۲۵ و برای خانم‌ها، بین ۲۰ تا ۲۲ باشد.

برای مثال در شخصی با قد ۱۵۰ سانتی متر و وزن ۱۰۰ کیلومتر؛ وزن فرد (۱۰۰) در صورت کسر جاگذاری می‌شود، حال قد را به متر تبدیل می‌کنیم که می‌شود ۱٫۵، سپس به توان ۲ می‌رسانیم؛ حاصل این عدد ۲٫۲۵ است. سپس ۱۰۰ را تقسیم به ۲٫۲۵ می‌کنیم. حاصل این فرمول ۴۴٫۴۴ است، پس bmi این فرد بالای ۳۰ است و این فرد چاق محسوب می‌شود.

مشاهده مقاله
کلینیک جامع درمان چاقی (Lipomed Group) افتتاح شد..

 

طبق چه معیاری چاق محسوب می شویم؟

همان‌طور که گفتیم برای محاسبه چاقی، نتیجه فرمول BMI را در نظر می‌گیرند. برای خانم‌ها بین ۲۲ تا ۳۰ و برای آقایان بین ۲۵ تا ۳۰ را اضافه وزن می‌نامند و بالاتر از آن را به‌عنوان عارضه چاقی در نظر می‌گیرند. خوب است بدانید که با معیارهای کنونی در نژاد آسیایی ۳۲٫۵ به بالا را چاقی مرضی حساب می‌کنند مخصوصاً اگر دچار یکی از بیماری های مرتبط با چاقی باشد.

معیار دیگر چاقی، بر اساس دور شکم محاسبه می‌شود. اگر دور شکم در خانم‌ها بیشتر از ۸۸ سانتی متر و در آقایان بیشتر از ۱۰۵ سانتی متر و همین‌طور به همراه دو بیماری وابسته به چاقی باشد، می گویند شخص سندرم متابولیک یا چاقی دارد.

 

بیماری های مرتبط با چاقی چیست؟

بیماری‌هایی مثل دیابت، فشارخون، گرفتگی عروق قلبی، کبد چرب، آپنه خواب یا همان خر و پف از جمله بیماری هایی هستند که فرد به دلیل چاقی دچارشان می‌شود. داشتن دو مورد از این بیماری‌ها، بحث سندرم متابولیک را برای فرد مطرح می‌کند. علاوه بر موارد گفته شده بیماری‌هایی ماند مشکلات ریوی یا حتی مسائل هورمونی مثل اختلالات قاعدگی و نازایی در خانم‌ها نیز به خاطر چاقی به وجود می‌آیند.

یکی از عوارضی که شاید در بین پزشکان زیاد به آن توجه نشود همین آپنه خواب یا خرخر در حین خواب است. در آپنه خواب چون فشار بین شکم بالا می‌رود، حجم ریه‌ها کم می‌شود و مغز مجبور است در حین خواب شب، نیمه بیدار بماند تا بتواند از عضلات فرعی تنفس استفاده کند و اکسیژن را به مغز برساند. این افراد معمولاً خواب خوبی ندارند و بسیار زیاد از خواب می‌پرند و گاهی چنان لب و دهانشان سیاه می‌شود که از ترس خفگی توسط همسرشان یا فردی که در کنارشان خوابیده، بیدار می‌شوند. از عوارض دیگر این بیماری می‌توان به مواردی مانند پرخاشگری، عصبانیت،خستگی در طول روز و زمان بر شدن برگشت بدن به حالت طبیعی در اوایل روز خبر داد. معمولاً این افراد در سنین نوجوانی و دانشجویی دچار افت تحصیلی نیز می‌شوند.

مشاهده مقاله
کدام عمل لاغری بهتر است - ایمن ترین روش برای عمل لاغری

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکتر عبدالحسینی

دکتر عبدالحسینی

جراح و فلوشیپ جراحی لاپاروسکوپی پیشرفته ، جراحی چاقی و متابولیک ، جراحی متابولیک برای درمان دیابت نوع 2

جدیدترین مقالات

جدیدترین مقالات حوزه جراحی چاقی

اسکرول به بالا