دکتر عبدالحسینی

عمل بای پس معده چیست؟

مزایا و معایب بای پس معده چیست؟
5/5 - (3 امتیاز)

عمل بای پس معده یکی از شایع‌ترین عمل‌ها، برای رهایی از چاقی و رسیدن به بدنی مطلوب است. این نوع عمل با کنترل مصرف مواد خوراکی، مقدار کالری قابل جذب بدن را محدود و باعث کاهش وزنی چشمگیر می‌شود. خوب است بدانید که بعد از انجام این قبیل جراحی‌ها باید تغییر بزرگی در سبک زندگی خود ایجاد کنید تا به نتیجه مطلوب برسید. در این مقاله قصد داریم شما را با مزایا و معایب بای پس معده آشنا کنیم.

 

بای پس معده چیست و برای چه کسانی مناسب است؟

در این عمل جراحی پزشکان با عبور غذا از بخش بزرگی از معده و روده، به جذب کمتر کالری و کاهش وزن شما کمک می‌کنند. در واقع غذا بدون گذشتن از معده و متر اول روده، به صورت مستقیم وارد متر دوم روده شده و فرآیند هضم و جذب در آنجا صورت می‌گیرد. در زیر شرایط افرادی که برای این عمل مناسب هستند را آورده‌ایم:

-جراحی چاقی برای افرادی که شاخص توده بدنی (BMI) آنها بین ۳۵ تا ۴۰ (چاقی) و یا بیشتر از ۴۰ (چاقی) باشد، انجام می‌شود.

 -افرادی که دچار بیماری‌های خاص مثل دیابت نوع دو، فشار خون هستند.

– کسانی که دچار عوارض جانبی چاقی از جمله، زانو درد و کمردرد هستند.

 

 

عوارض بای پس معده

با اینکه این عمل یکی از روش‌های بسیار مؤثر در درمان بیماری چاقی است اما معایبی نیز دارد که باید آن را پیش از عمل مد نظر قرا دهید:

– دوره نقاهت آن حداقل دو سال و حتی بیشتر است و نیاز به چکاب و مراقبت‌های پزشکی دائم دارید.

– تغییر سبک زندگی و رژیم دائمی از عوارض سخت این عمل است چرا که بعد از عمل، مواد غذایی کمتری جذب بدن می‌شود و سیستم ایمنی بدن مقاومت کمتری نسبت به گذشته خواهد داشت و همین امر ممکن است سبب سوء تغذیه در بیمار می‌شود.

-یکی از عوارض بای پس معده که به ندرت رخ می‌دهد انسداد روده است که بعضی مواقع موجب درد شکمی خواهد شد.

– ممکن است تا مدت‌ها نیاز به مکمل‌های ویتامینی داشته باشید.

– تنگی نفس، رفلاکس معده و خطرات بیهوشی نیز از دیگر معایب بای پس معده به شمار می‌آیند.

 

مزایای بای پس معده

با اینکه شاید انجام عمل بای پس معده به نظر سخت برسد اما به عنوان یکی از مهم‌ترین روش‌های درمان چاقی مرضی شناخته شده است. در زیر مهم‌ترین مزایای بای پس معده را بیان کرده‌ایم.

-کاهش وزن سریع و بهبود سلامت و وضع جسمانی برای افرادی که  BMIآنها بسیار بالا است.

– مقدار مواد غذایی را محدود می‌کند و جلوی ترشح هورمون اشتها که اصلی‌ترین علت چاقی است را می‌گیرد.

مشاهده مقاله
عمل لاپاروسکوپی | چگونه از جراحت عمل خلاص شویم؟

– بازگشت چاقی بسیار بسیار پایین و کم است.

– سطح سوخت و ساز بدن به دلیل کاهش وزن بالا می‌رود.

– نسبت به دیگر عمل‌های لاغری نتیجه بخش تر است و اصلی‌ترین روش درمان دیابت نوع دوم به شمار می‌آید.

– با کاهش وزن، مصرف داروی های ناشی از عوارض چاقی کمتر می‌شود و با انجام ورزش‌های منظم و رژیم غذایی می‌توانید سریعاً به وزن ایده آلتان برسید.

– مشکلات مفاصل و اختلالات تنفسی مثل آپنه خواب از بین می‌رود و به دلیل رسیدن به اندام متناسب، اعتماد به نفستان افزایش می‌یابد.

 

مزایا و معایب بای پس معده

دقت کنید که این قبیل جراحی‌ها برای همه مناسب نیست و قبل از تصمیم گیری و انجام این عمل‌ها بهتر است حتماً با پزشک متخصص مشورت کنید. اضافه وزن در کنار آزار ظاهری، به سلامت بدن آسیب جدی وارد می‌کند پس بهتر است با انتخاب سبک زندگی سالم تلاش کنید تا وزنتان را در شرایط ایده آل قرار دهید. ما سعی کردیم تمام مزایا و معایب بای پس معده را بیان کنیم تا اگر دچار مشکل چاقی مرضی، دیابت نوع دو و مشکلات قلبی هستید بتوانید با آگاهی کافی این عمل را انتخاب کنید.

عمل بای پس معده | عکس، فیلم + توضیحات کامل

جراحی بای پس معده برای کاهش وزن یا زیبایی و با استفاده از مکانیزم‌های مختلفی به کاهش وزن فرد و درمان چاقی کمک می‌کند. در روش‌ جراحی بای پس کلاسیک معده با ایجاد محدودیت در مصرف کالری و اختلالات سوء جذبی مقدار کالری قابل جذب بدن را محدود می‌کنند اما نه اینکه به طور کامل از بین ببرند.

تاریخچه جراحی بای پس معده

 در سال ۱۹۶۷ میلادی ، اولین جراحی بای پس معده توسط ایتو و میسون در دانشگاه آیووا انجام شد. سپس جراحی چاقی بای پس کلاسیک در طول سال‌ها به شکل کنونی آن تغییر یافت. جراحی بای پس کلاسیک تنها با سوء جذب منجر به کاهش وزن فرد نمی‌شود بلکه با تکنیک‌های محدود کننده و ایجاد یک معده قابل استفاده کوچکتر منجر به لاغری فرد خواهد شد. در بای پس معده یعنی جراحی چاقی بای پس معده یا بای پس کلاسیک جراحان قادر به دور زدن بخش کوچکی از روده باریک و قسمت بزرگی از معده هستند.

جراحی چاقی

نحوه انجام عمل بای پس

این عمل جراحی چاقی که با عنوان بای پس معده یا بای پس کلاسیک شناخته شده است از طریق روش لاپاروسکوپی و با استفاده از یک برش کوچک به اندازه یک بند انگشت به منظور کاهش درد پس از عمل و افزایش سرعت بهبودی انجام می‌گیرد.
جراحی چاقی جراحی بای پس معده یا بای پس کلاسیک درمان مؤثر و خوبی برای چاقی مرضی و اضافه  وزن بالا و درمان دیابت است.

با وجود این‌که امروزه روش‌های جراحی چاقی جدیدی برای کاهش وزن کشف شده است ولی هیچ کدام از آن‌ها در طولانی مدت، نتایج بسیار عالی و ایمن ناشی از این جراحی را ندارند.

امروزه جراحی چاقی لاپاروسکوپی صدها  بار سالیانه در کشور انجام می‌شود. خطرها و فواید آن از نتایج به دست آمده در سال‌های اخیر مورد بررسی قرار گرفته شده است.

جراحی چاقی بای‌پس معده یا بای پس کلاسیک یک راه‌حل عالی برای کاهش وزن است و باید توسط هر کسی که علاقه‌مند به انجام جراحی چاقی و درمان دیابت است، در نظر گرفته شود. با این وجود فقط برخی از افراد از این روش راضی و عده‌ای ممکن است با شکست مواجه شوند

این جراحی اغلب توسط بیمه پوشش داده می‌شود

 بهترین روش جراحی چاقی برای هر شخص با توجه لایف استایل و رژیم غذایی و فیزیک بدنی و جواب آزمایش و سونوگرافی و آندوسکوپی او انتخاب میشود ، بنابراین بهترین جراح چاقی شما با جواب این موارد بهترین تصمیم را برای شما میگیرد تا به نتیجه مطلوب دست پیدا کنید .

 

مشاهده مقاله
تکنیک‌های جراحی

مشاوره جراحی چاقی و جراحی اسلیو یا بای پس  :

https://t.me/abhmoshaver

 

جراحی بای پس کلاسیک
           جراحی بای پس کلاسیک

 

مزایای جراحی بای‌ پس معده

بای پس معده یا بای پس کلاسیک در طول تاریخ محبوب ترین روش درمان جراحی چاقی در سراسر جهان بوده است یا به قول گلد استاندارد دنیا میباشد.

این عمل جراحی از سال ۲۰۱۱ به سرعت محبوبیت یافت و در سال ۲۰۱۵ به عنوان برترین گزینه قرار گرفت. با این حال بارزترین دلایلی که این روش یعنی بای پس معده یا بای پس کلاسیک را نسبت به سایر روش‌های جراحی چاقی برتری بخشیده است شامل:

  • سرعت از دست دادن وزن مطلوب است به صورتی که به طور متوسط به فرد این اجازه را می‌دهد تا ۷۰ درصد از وزن بدن خود را در طول ۱۸ ماه اول بعد از عمل از دست بدهد.
  • میزان غذای مصرفی فرد در طول شبانه روز به دلیل کاهش اندازه معده کاهش می‌یابد.
  • میزان کالری کمتری از مواد غذایی در روده جذب خواهد شد.
  • دیابت نوع دو فرد بهبود می‌یابد یا حتی به صورت کامل از بین می‌رود.
  • فرد بیمار در طی یک سال به وزن متناسب خود میرسد.
  • کاهش وزن قابل توجه منجر به تنظیم هورمون‌های بدن از جمله افزایش سطح تستوسترون و بهبود سوخت و ساز بدن می‌شود
  • اکثر مطالعات نشان می‌دهد که ۹۰ درصد از بیماران حداقل ۵۰ درصد از وزن اضافی خود را بعد از عمل جراحی از دست می‌دهند و موفقیت در از دست دادن اضافه وزن آن‌ها بلندمدت است.
  • با کاهش وزن و کم شدن دوز یا تعداد داروهای مصرفی برای بیماری‌های مرتبط با چاقی امکان ورزش برای فرد مهیا می‌شود. در صورت اجرای ورزش منظم همراه با یک رژیم غذایی سالم، فرد می‌تواند میزان وزن بیشتری را از دست دهد.
  • این عمل باعث افزایش اعتماد به نفس و احساس بهتر در فرد می‌شود. مطالعات نشان می‌دهد ۹۵ درصد از بیماران طی ۱ سال پس از عمل گزارشی از بهبود کیفیت زندگی خود داشته‌اند.

 

مشاهده مقاله
جراحی لاغری

فیلم عمل بای پس کلاسیک معده

فیلم و انیمیشن جراحی چاقی بای پس کلاسیک یا فیلم عمل بای پس معده را در زیر میتوانید مشاهده کنید:

انیمیشن جراحی چاقی بای پس کلاسیک

شمارش روده در جراحی چاقی بای پس کلاسیک 

فیلم جراحی چاقی بای پس کلاسیک یا جراحی بای پس معده

 

عکس عمل بای پس معده

آرشیو کاملی از عکس های جراحی بای پس کلاسیک رو میتونید در ادامه مشاهده بفرمائید

[ngg src=”galleries” ids=”1″ display=”basic_thumbnail” thumbnail_crop=”0″ number_of_columns=”4″ show_slideshow_link=”0″]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکتر عبدالحسینی

دکتر عبدالحسینی

جراح و فلوشیپ جراحی لاپاروسکوپی پیشرفته ، جراحی چاقی و متابولیک ، جراحی متابولیک برای درمان دیابت نوع 2

جدیدترین مقالات

جدیدترین مقالات حوزه جراحی چاقی

اسکرول به بالا