دکتر عبدالحسینی

چگونه چاق می شویم؟

چگونه چاق می شویم
امتیاز مطلب

احتمالاً برای شما هم اتفاق افتاده که هنگام غذا خوردن، دیگران مکرراً تکرار کنند که “نخور چاق میشی؟” این جمله، باعث می‌شود که همیشه با نگرانی غذا بخورید. برای درمان این نگرانی و جلوگیری از چاق شدن، ابتدا باید بدانید که معیار چاقی چیست، سپس برای جلوگیری از این بیماری اقدام کنید. با ما همراه باشید تا از چگونگی چاق شدن خود مطلع شوید.

 

آیا چاقی بیماری است؟

در محاسبه چاقی در خانه | چه کسانی کاندید جراحی چاقی هستند؟ کاملاً توضیح داده‌ایم که چاقی در چه صورتی بیماری محسوب می‌شود. در اکثر مواقع ریشه چاقی هورمونی و ژنتیکی است پس هیچ‌وقت نباید به یک فرد خرده گرفت که چرا چاق است؛ چون در واقع آن فرد مریض است. برخلاف تصور مردم که فکر می‌کنند فرد چاق تنبل یا بی اراده است و زیاد می‌خورد باید بگوییم که این‌گونه نیست و این اتفاق، یک بیماری است. عامل این بیماری نیز هورمون اشتها است که از طاق معده یا همان محل فوقانی معده ترشح می‌شود و چندین هورمون مشابه که از قسمت‌های اول روده ترشح می‌شوند. 

 

 

فرآیند چاق شدن چگونه است؟

چاقی از یک فیزیولوژی طبیعی نشأت می‌گیرد. وقتی ما گرسنه می‌شویم یک هورمون به نام هورمون اشتها در بدن از قسمت انبار معده ترشح می‌شود. در فوندوس معده این هورمون به کرات ترشح می‌شود و باعث ایجاد میل به غذا خوردن می‌شود. با خالی شدن معده، این هورمون وارد خون می‌شود و روی مغز تأثیر می‌گذارد که فرد را وادار می‌کند به دنبال غذا برود و غذا بخورد. در افرادی که این هورمون مدام ترشح می‌شود و ولع غذا خوردنشان بالاست، این پروسه به طور دائم تکرار می‌شود.

مشاهده مقاله
با ورزش شکم خود را لاغر کنید.

معده پذیرای غذا و کالری زیادی است و بعد از مدتی مواد را به روده تحویل می‌دهد و روده همه مواد را جذب می‌کند و به کبد تحویل می‌دهد. اگر مقدار زیادی کالری به کبد برسد، کبد مجبور می‌شود که خیلی از مواد را تبدیل به ذخیره کند و چربی بهترین نوع ذخیره است.

اگر این پروسه به‌صورت سریع اتفاق بیفتد؛ یعنی فرد وعده‌های غذایی زیادی بخورد مثلاً دو وعدهٔ غذا در فاصله کم، کبد مجبور می‌شود که این پروسه و روند را سریع‌تر انجام دهد و سلول‌های چربی را سریعاً تولید کند. این سلول‌ها خیلی نقش ذخیره‌ای ندارند و به سلول‌های چربی حد واسط یا زرد معروف‌اند و باعث بیماری‌های بیشتری می‌شوند.

وعده‌های غذایی زیاد نیز مشکل سازند، در افرادی که خیلی ریزه خوار هستند و مرتب می‌خوردند ولی مصرف نمی‌کنند نیز بیماری پدید می‌آید. با اینکه د راین حالت کبد وقت کافی دارد، ولی به خاطر زیاد بودن کالری و بیش‌تر بودن از حد مورد نیاز بدن، بقیه این کالری‌ها به چربی قهوه‌ای تبدیل شوند. چربی‌هایی که به این راحتی آب نمی‌شوند و وارد اندام‌ها می‌شوند؛ مخصوصاً اندام‌های تحتانی که آب کردن چربی در آنها بسیار مشکل است. همین چربی‌ها اگر از یک عدد خاصی بگذرند فرد را بیمار می‌کنند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکتر عبدالحسینی

دکتر عبدالحسینی

جراح و فلوشیپ جراحی لاپاروسکوپی پیشرفته ، جراحی چاقی و متابولیک ، جراحی متابولیک برای درمان دیابت نوع 2

جدیدترین مقالات

جدیدترین مقالات حوزه جراحی چاقی

اسکرول به بالا