دکتر عبدالحسینی

کدام عمل لاغری بهتر است – ایمن ترین روش برای عمل لاغری

4.2/5 - (4 امتیاز)

بهترین عمل لاغری

بهترین عمل جراحی لاغری، جراحی است که بیشتر برای شخص شما مناسب باشد. ممکن است بهترین جراحی لاغری برای شخص دیگری ، انتخاب درستی برای شما نباشد. پزشک متخصص در طی مشاوره قبل از عمل، براساس سن ، BMI ، سابقه پزشکی و شرایط دیگر شما، بهترین گزینه را برای شما تعیین می کند.

موثرترین گزینه در کاهش وزن، گزینه ای است که کاملاً متناسب با نیاز های منحصر به فرد شما طراحی شود.  شما بعد از عمل، به طور طبیعی احساس گرسنگی کمتری خواهید کرد و به کاهش وزن طولانی مدت و پایدار دست خواهید یافت. همچنین اگر از مشکلات جسمی مرتبط با چاقی مانند: دیابت نوع 2، فشار خون بالا، کبد چرب و .. رنج می برید، این روش می تواند در بهبودی شما موثر باشد. در دنیا روش های عمل لاغری بسیار زیادی وجود دارد. اما در سال های اخیر تنها چهار روش درمانی وجود دارد که از شهرت بیشتری برخوردار می باشند. از جمله روش های عمل لاغری می توانیم به مینی بای پس معده ، جراحی اسلیو معده و جراحی بای پس معده اشاره نماییم.

 

 

ایمن ترین و بهترین روش عمل لاغری کدام است؟

روش های عمل لاغری در زمان های گذشته بیشتر با روش های باز و تهاجمی انجام می شدند. به همین دلیل برای بیمار خطراتی را به همراه داشتند. اما امروزه از روش هایی استفاده می شود که کمترین عوارض را برای بدن به همراه دارند. با این روش بیمار پس از انجام عمل لاغری نه تنها با مشکلی مواجه نمی شود، بلکه از بسیاری از بیماری هایی که با چاقی به آن ها مبتلا شده نیز خلاص می شود.

لاپاراسکوپی شیوه مدرنی از جراحی است که برای انجام عمل در ناحیه شکم استفاده می شود. در این روش درمانی پزشک با ایجاد چندین برش بر روی شکم، و با استفاده از مانتیور می تواند بیمار را از چاقی و مشکلات آن خلاص کند.

 

بهترین جراحی های لاغری

در این قسمت می خواهیم به 3 روش پرطرفدار و ایمن جراحی لاغری اشاره کنیم.

 

1. جراحی اسلیو معده

جراحی اسلیو معده یکی از کم تهاجمی ترین روش های جراحی کاهش وزن است. مشخصات ایمنی و میزان موفقیت این روش در میان تمام گزینه های جراحی لاغری، بالاترین رتبه را گرفته است. جراحی اسلیو معده به صورت لاپاراسکوپی است. جالب است بدانید براساس اطلاعات انجمن جراحی متابولیک و باریاتریک آمریکا، در سال ۲۰۱۱، ۱۸ درصد از تمام عمل های لاغری در جهان مربوط به عمل اسیلو معده بود. این آمار در در سال ۲۰۱۶ به ۵۸ درصد رسید. یعنی ۵۸ درصد تمام عمل های لاغری در جهان به روش اسلیو صورت می گیرد. به همین علت می توان گفت که بهترین روش لاغری ، اسلیو معده می باشد.

مشاهده مقاله
چگونه لاغر شویم؟ چند روش موثر برای لاغری

در این عمل از طریق ایجاد ۵ برش بسیار کوچک و هم اندازه در شکم اقدام به برداشتن ۷۰ تا ۸۰ درصد معده می کنند . در این نوع جراحی ، جراح 80 درصد از معده ، شامل قسمتی از معده که هورمون گرسنگی ترشح می کند را از معده جدا می کند. پس از جدا سازی و منگنه زدن قسمت برش خورده ، 80 درصد بافت معده جدا شده را از بدن خارج می کند. میزان درد در این روش جراحی ، متوسط بوده ​​و به راحتی با دارو هایی که جراح تجویز می کند ، کنترل می شود. همان طور که می دانید آستانه تحمل درد فردی با فرد دیگر متفاوت است به همین دلیل  شدت درد از یک بیمار به بیمار دیگر نیز متفاوت می باشد.

بیشتر بیماران در صورت رعایت دستورالعمل های رژیم غذایی بعد از عمل اسلیو معده و ورزش به اهداف کاهش وزن خود خواهند رسید. در پایان سال اول ممکن است تا 70٪ از اضافه وزن خود را از دست دهند و در حدود 18 تا 24 ماه می توانند تا 100٪ از اضافه وزن خود را از بین ببرید. اگر بیماران از رژیم غذایی جراح خود پیروی کنند، می توانند زودتر به وزن ایده آل خود دست پیدا کنند.

جراحی اسلیو معده یک روش نسبتاً بی خطر محسوب می شود. با این حال، مانند همه جراحی های بزرگ، ممکن است خطرات و عوارضی را به همراه داشته باشد. بیماران با رعایت نکاتی توسط جراح گفته شده می توانند این عوارض را تا حد زیادی کاهش دهند.

 

 

2. جراحی بای پس معده

بر اساس ارقام و آمار در سطح جهانی، بای پس معده همراه با اسلیو، دو روش جراحی چاقی هستند که اغلب انجام می شوند و دلیل این امر این است که بهترین تعادل ریسک و سود را دارند.

مشاهده مقاله
چگونه با بای پس معده لاغر شویم؟

در مرحله اول  در این نوع جراحی ، اندازه معده به یک کیسه کوچک یعنی به اندازه یک توپ پینگ پنگ کاهش می یابد. در مرحله دوم جراح، روده کوچک شما را تغییر مسیر داده و در حالی که قسمت اصلی معده شما را دور می زند، آن را به انتهای کیسه کوچک متصل می کند. عمل بای پس معمولاً کمتر از دو ساعت طول می کشد و تحت بیهوشی عمومی انجام می شود. عمل بای پس هورمون ها، باکتری ها و سایر مواد موجود در دستگاه گوارش را تغییر داده و به همین دلیل اشتها و متابولیسم، تحت تأثیر قرار می گیرد. جراحی بای پس معده به روش لاپاراسکوپی انجام می شود، به این معنی که جراح بروی روی شکم بیمار بریدگی های کوچکی ایجاد می کند و جراحی را انجام می دهد. این روش نوین و کارآمد باعث می شود که زمان بهبودی کوتاه تر شود.

بای پس معده پیچیده تر از جراحی اسلیو معده است؛ به این دلیل که بای پس معده یک روش دو مرحله ای است، در حالی که اسلیو فقط شامل یک مرحله می باشد. کاهش وزن پس از جراحی بای پس معده تضمین شده است. اما فراوش نکنید که میزان کاهش وزن در این جراحی به عوامل مختلفی از جمله موفقیت جراحی، رعایت رژیم بعد از عمل و برنامه ورزشی بستگی دارد. عوارض کوتاه مدت و بلند مدت ناشی از جراحی بای پس معده وجود دارد. خطرات طولانی مدت بسته به نوع جراحی متفاوت است. همان طور که گفته شد پیروی از دستورات جراح به بهبودی سریع و به حداقل رساندن خطرات پس از جراحی کمک می کند.

 

 

3. جراحی مینی بای پس معده

در حالی که جراحی بای پس معده سنتی منجر به کاهش وزن بسیار خوبی می شود، این روش از نظر فنی چالش برانگیز است و 7٪ خطر عارضه را به همراه دارد. روش مینی بای پس معده در سال های اخیر محبوبیت بیشتری پیدا کرده است.

در مرحله اول معده با یک منگنه لاپاراسکوپی تقسیم می شود. پس از آن معده جدید شما به شکل یک لوله کوچک تبدیل خواهد شد. قسمت بیشتر معده به مری متصل نبوده و دیگر غذایی دریافت نمی کند. در مرحله دوم این قسمت به روده ، توسط یک آناستاموز پیوند می شود.

مشاهده مقاله
جراحی چاقی نوجوانان

بیمارانی که عمل مینی بای پس معده را انجام می دهند، بعد از چند روز استراحت و دنبال کردن رژیم غذایی مناسب می توانند تحرکات خیلی کمی را داشته باشند. آنها طی 2 هفته، می توانند انتظار داشته باشند که به کار روزانه خود برگردند.

بیماران مینی بای پس معده معمولاً خیلی سریع وزن زیادی از دست می دهند. این بیماران در طی 1 سال می توانند تا 75٪ از وزن اضافی خود را از دست دهند، در واقع در یک تا دو سال بعد از عمل به اوج کاهش وزن می رسند.

به خاطر داشته باشید که این اعداد و ارقام، میانگین هستند. در کل بیمارانی که غذاهای مناسب خورده، و به طور منظم ورزش می کنند و از توصیه های جراح خود پیروی می کنند، می توانند به وزن دلخواه خود برسند.

 

 

سوالات متداول

1 – جای بخیه پس از جراحی چگونه است ؟

در این عمل ها از نخ های بخیه ی جذبی استفاده می شود. در عمل لاپاروسکپی به قدری ناحیه ی برش یافته کوچک است که بعد از مدتی جای زخم محو خواهد شد البته این نکته بستگی به نوع بدن شما نیز بستگی دارد .

 

2 – زمان بهبودی پس از این نوع عمل ها چگونه است؟

پس از گذشت دو هفته از عمل فرد باید با انجام ورزش های سبک هوازی سعی در بالا بردن متابولیسم بدن داشته باشد. اما برای نتیجه گرفتن از عمل خود باید کمی صبور بود و انجام ورزش های سنگین را به سه ماه بعد از عمل موکول کنند.

 

3 – اگر بیماری قلبی داشته باشم میتولنم عمل لاپاراسکوپی لاغری انجام بدم؟

بله میتوانید اما باید پیش از انجام عمل با متخصص قلب و عروق مشورت کنید تا او تایید کند که شما توانایی انجام این عمل را دارید.

 

4 – قبل از انجام عمل باید رژیم غذایی خاصی داشته باشم؟

بله شما باید خود را برای عمل آماده کنید. برای این منظور جراح لاغری از ۲ تا ۳ هفته پیش از عمل، به شما برنامه غذایی خاصی می دهد که باید آن را رعایت کنید.

 

4 در مورد “کدام عمل لاغری بهتر است – ایمن ترین روش برای عمل لاغری”

    1. سلام روزبخیر
      Bmiشما۴۱ است تشخیص نوع عمل با توجه به مدارک وآقای دکتر است اگرتمایل دارید وقت مشاوره براتون بزاریم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکتر عبدالحسینی

دکتر عبدالحسینی

جراح و فلوشیپ جراحی لاپاروسکوپی پیشرفته ، جراحی چاقی و متابولیک ، جراحی متابولیک برای درمان دیابت نوع 2

جدیدترین مقالات

جدیدترین مقالات حوزه جراحی چاقی

اسکرول به بالا