دکتر عبدالحسینی

جراحی چاقی چیست؟

5/5 - (167 امتیاز)

 جراحی چاقی چیست و چه روش هایی دارد ؟

جراحی چاقی یا جراحی باریاتریک یا جراحی لاغری روشی است که نه تنها در کشور ما ، بلکه در کل دنیا در حال انجام است و قدمت آن به بیش از ۶۰ سال میرسد . در گذشته این جراحی با متد لاپاراتومی یا به صورت جراحی باز ، انجام میشد که در این روش مدت زمان بستری و میزان درد بیمار خیلی بیشتر از روش کنونی است . 

انواع جراحی چاقی

جراحی لاپاروسکوپی

امروزه این عمل به روش لاپاروسکوپی انجام میشود که طول مدت بستری بیمار به یک شب کاهش پیدا کرده و میزان درد بیمار به کمترین مقدار ممکن میرسد. سوال بیشتر شما این است که جراحی اسلیو بهتر است یا بای پس؟! در ادامه این مقاله با ماه همراه باشید تا به بررسی این عمل ها بپردازیم و نکاتی را در رابطه با این عمل ها به شما توضیح دهیم.

جراحی چاقی لاپاروسکوپی با ایجاد پنج شکاف که هر کدام در حدود اندازه یک بند انگشت میباشد ، روی شکم فرد انجام میشود . به همین دلیل بعد از جراحی به روش لاپاروسکوپی ، بیمار خیلی زود به زندگی عادی و روال کاری روزمره خویش بازگشت خواهد داشت، و عوارض بسیار کمتری نسبت به سایر عمل ها خواهد داشت.

عمل اسلیو معده

در جراحی چاقی مدل های جراحی متفاوت میباشد . یکی از بهترین مدل ها، جراحی اسلیو معده میباشد که در این جراحی بخشی بزرگی از معده و در حدود دو سوم از حجم انبار معده بریده شده و از بدن فرد خارج میگردد و فرد پس از حدود یک سال از گذشت جراحی به روش اسلیو معده، کاهش وزن خیلی خوبی را شاهد خواهد بود.

البته این روال زمانی به درستی طی خواهد شد که اسلیو معده زیر نظر پزشک متخصص و با آموزش ها و نکات بعد از جراحی انجام شود

جراحی چاقی اسلیو معده
جراحی اسلیو معده

جراحی بای پس معده

یکی دیگر از بهترین مدل های جراحی چاقی بای پس معده میباشد . در بای پس معده چیزی از بدن فرد خارج نمیشود و فقط با تغییر مسیر گوارش یعنی روده و معده ، اقدام به جراحی میشود . به این صورت که در جراحی بای پس معده ، در حدود ۱۰۰ سانت روده کوچک از مسیر گوارش جابجا میشود که این مقدار بستگی به مواردی از جمله شاخص توده بدنی فرد و طول کل روده بیمار میباشد . پس از جراحی بای پس معده ، فرد در طی یکسال به وزن متناسب با قد خود میرسد .

 

جراحی مینی بای پس معده

یکی دیگر از مدل های جراحی چاقی ، مینی بای پس میباشد که در نحوه انجام، مانند جراحی باس پس معده میباشد اما میزان و طول روده کوچکی که از مسیر گوارش خارج میشود، بیشتر از بای پس معده میباشد و این مدل جراحی مناسب برای افرادی هست که چاقی به شدت بالا و مفرط دارند . 

 

مشاهده مقاله
قرص لاغری واقعیست؟
 جراحی مینی بای پس
جراحی مینی بای پس معده

 

عوارض انواع عمل جراحی چاقی

برای افرادی که از رژیم‌ های لاغری و انجام تمرینات ورزشی نتیجه ‌ای نگرفته ‌اند، انجام جراحی چاقی ، گزینه‌ ی مناسبی است.

با انجام عمل لاغری شکم ، علاوه بر کاهش وزن ، بیماری هایی چون مشکلات قلبی عروقی، فشار خون بالا، آپنه ، خواب شدید، دیابت نوع ۲ ، آرتروز و بیماری های مفصلی و غیره را هم بهبود می بخشد.

اما این نکته بسیار مهم است که بیماران بدانند تمامی جراحی ‌ها مهم هستند و هیچ عملی بی خطر و بدون عوارض جانبی نیست.

اما عوارض ناشی از عمل های جراحی در هر فرد متفاوت است. قابل به ذکر است که انتخاب درست جراح در کمتر شدن عوارض بی تاثیر نیست.

تکنیک‌های جراحی چاقی

 

امروزه تمام اعمال جراحی چاقی به روش لاپاراسکوپی قابل انجام است. درمان جراحی چاقی به دنبال در دسترس قرار گرفتن اعمال جراحی لاپاراسکوپیک متحول شده و به درمان اصلی و پایه چاقی morbid در جهان بدل شده است.

روش انجام کار:

پس از انجام آزمایشات و برسی‌های لازم قبل از عمل طبق صلاح‌دید پزشک معالج بیمار به اتاق عمل منتقل شده و تحت بیهوشی عمومی قرار می‌گیرد. ابتدا از طریق یک برش کوچک   گاز CO2 به داخل شکم وارد می‌شود تا فضای لازم برای کار فراهم شود سپس از همین سوراخ دوربین کوچک مخصوص لاپاراسکوپ به داخل شکم فرستاده شده و  سپس از طریق چند سوراخ کوچک دیگر عمل جراحی به انجام می‌رسد.

۱ لاپاراسکوپیک گاستریک بندینگ:

 

009

در این روش با قرار دادن حلقه(band) قابل تنظیم به دور قسمت فوقانی معده حجم معده تا بیش از ۹۵% کاهش یافته و باعث کاهش اشتها – احساس سیری زودرس  و طولانی‌تر شدن زمان هضم غذا در نتیجه عدم احساس گرسنگی می‌شود. این روش با لاپاراسکوپ (جراحی بسته) انجام می‌گیرد و درآن برش و برداشت معده صورت نگرفته و روده‌های بیمار دست نخورده باقی‌می‌ماند این روش در بین روش‌های جراحی چاقی خطرات کم خطرتر و ایمن بوده واحتمال عوارض اختلال در جذب مواد معدنی- ویتامین‌ها و عناصر اصلی غذایی می‌باشد در نتیجه مشکلاتی نظیر اسهال – ریزش مو – خشکی و پوسته ریزی تنه و صورت – کدر شدن پوست – دل درد و دل پیچه کمتر ایجاد خواهد شد. اما کاهش وزن در آن کندتر و کمتر بوده و با احتمال عود بیشتر همراه است. در این روش از آنجا که حجم معده کاهش می‌یابد و تخلیه معده نیز به کندی صورت می‌گیرد سیری زودرس با مصرف مقدار کمی غذا ایجاد می‌شود. باند معده دارای یک مخزن کوچک می‌باشد که در زیر پوست تعبیه شده و با تزریق مایع داخل آن تنگ‌تر شده و با تخلیه آن مسیر ورود غذا گشاد تر می‌شود. بررسی رادیولوژیک در طی مراحل بعد از عمل ممکن است ضروری باشد.

مشاهده مقاله
عمل اسلیو معده در بیمارستان‌های دولتی

برای چه کسانی مناسب و برای چه کسانی نامناسب است؟

011

 

باند معده به دلایل زیر ممکن است نیازمند عمل مجدد و خارج کردن باشد:    

عوارض جدی نظیر ورود بانی به داخل معده–یا به در خواست خود بیمار

باند معده باعث کاهش وزن در حدود ۴۰ تا ۶۰% اضافه وز در عرض یکسال می شود و در صورت خارج نمودن باند معمولا برگشت و اضافه وزن اتفاق می افتد.

عوارض باند:

 

 

عوارض پورت : پورت ممکن است دچار چرخش یا عفونت شود یا درد در محل پورت وجود داشته باشد.

عوارض مکانیکی باند : نظیر استفراغهای مکرر ممکن است بعد از عمل حتی پس از گذشت چند سال رخ دهد.

نفوذ باند به داخل معده : عارضه ای جدی است و با استفراغهای مکرر حتی عدم امکان غذا خوردن بروز می کند و نیازمند خارج کردن باند و انجام روشهای دیگر جراحی چاقی می باشد.

عوارض مر بوط به مری : نظیر ریفلاکس – ازوفاژیت و اختلالات حرکتی مری

 

ملاحظات:

دارو ها: جهت جلوگیری از گیر کردن قرص در معده توصیه می شود که  قرصها خورد شده سپس مصرف شود. منعی برای مصرف کپسولها وجود ندارد.

استفراغ : استفراغ پس از عمل به دلایل مختلفی می تواند ایجاد شود. استفراغ در شش هفته اول پس از عمل معمولا ناشی ازتند غذا خوردن یا به اندازه کافی نجویدن کامل آن می‌باشد. تغییر عادات غذایی باعث بهبود آن می‌شود. استفراغ دیرس پس از عمل ممکن است ناشی از سفت کردن زیاد باند باشد در صورتی که بیمار غذا را به آرامی مصرف می‌کند و خوب می‌جود ولی درد داشته و باز استفراغ می‌کند ممکن است ناشی از سفتی زیاد باند باشد که نیازمند اندکی شل کردن آن باشد. در صورتی که استفراغ علی رغم تمام تمهیدات فوق الذکر بهبود نیابد ممکن است ناشی از نفوذ باند به داخل معده باشد که به نوبه خود عارضه ای خطرناک است لذا در چنین شرایطی حتماً با پزشک خود مشورت نمایید.

مشاهده مقاله
سوالات مهم قبل از عمل لاغری

 

انتظارات ما از شما:

ما از شما انتظار داریم که برای خود یک برنامه منظم و منسجم ورزشی(حداقل سه بار در هفته) داشته و رژیم غذایی خود را بصورت دقیق رعایت نمایید(شامل سه الی پنج وعده غذایی پر پروتئین و کم چربی بدون اسنک یا میان وعده و خوداری از مصرف نوشابه‌های گازدار و شیرین و موادی که به راحتی از باند عبور می کند نظیر بستنی). اکیدا از ریزه‌خواری (انواع مغز وآجیل) بپرهیزید. شما ممکن است نیازمند جندین جلسه برای تنظیم باند (معمولا چهار تا شش جلسه طی سال اول ) باشید. هدف ما رسیدن به کاهش وزن در حدود نیم تا یک کیلو گرم در هفته می‌باشد.

 

۲- لاپاراسکوپیک اسلیو گاسترکتومی

012

این روش جزء اعمال محدود کننده طبقه بندی می‌شود و در آن ۳/۲ معده برداشته می‌شود و معده بصورت یک لوله باریک باقی می‌ماند که غذا به سرعت از آن عبور کرده و وارد روده می‌شود و از آنجا که حجم زیادی از سلولهای تولیدکننده هورمون اشتها ( گارلین) برداشته می‌شود اشتها بصورت مؤثری کاهش می‌یابد. این روش باعث اختلال در هضم و جذب غذا نشده و در نتیجه فاقد عوارض کمبود ویتامینها و مواد غذایی لازم می‌باشد. اسلیو گاسترکتومی گاهاً به عنوان عمل مرحله اول قبل از بای پس در بیماران بسیار چاق در نظر گرفته می‌شود و از آنجا که نتایج دراز مدت خوبی داشته و نسبت به بای پس کم عارضه‌تر می‌باشد روز به روز محبوبیت بیشتری می‌یابد.۴۵ – ۶۵% اضافه وزن در عرض دو سال (۲۵ -۳۵ کیلو گرم) کاهش می‌یابد.

 

013

۳-  گاستریک بای پس

014

این روش ترکیبی از اعمال محدود کننده و سؤجذبی می باشد. در این روش نه تنها حجم معده تا حد یک فنجان کاهش می یابد قسمتی از روده نیز از سیستم جذبی خارج شده و در نتیجه جذب غذا نیز کاهش می یابد. در این روش بیمار۷۰ – ۷۵% (۳۵ تا ۴۰ کیلو گرم) اضافه وزن را خود از دست می دهد و درمیان انواع روشهای جراحی با کمترین میزان عود(اضافه وزن مجدد) همراه است.

 

015

 

فوق تخصص جراحی چاقی در تهران

دکتر محمدرضا عبدالحسینی

بهترین جراح چاقی و لاغری در تهران

با جدیدترین روش جراحی لاپاروسکوپی

بهترین انتخاب برای انجام جراحی چاقی و دستیابی به وزن و استایل مورد علاقه شما به روش های اسلیو معده و بای پس معده و مینی بای پس با بهترین و به روز ترین لوازم جراحی روز دنیا

آدرس و اطلاعات تماس

2 در مورد “جراحی چاقی چیست؟”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکتر عبدالحسینی

دکتر عبدالحسینی

جراح و فلوشیپ جراحی لاپاروسکوپی پیشرفته ، جراحی چاقی و متابولیک ، جراحی متابولیک برای درمان دیابت نوع 2

جدیدترین مقالات

جدیدترین مقالات حوزه جراحی چاقی

اسکرول به بالا