دکتر عبدالحسینی

بهترین نوع جراحی چیست؟ عمل باز یا لاپاروسکوپی

بهترین نوع جراحی- دکتر عبدالحسینی
5/5 - (4 امتیاز)

این روزها مردم علیرغم داشتن عمل‌های باز متعدد رضایتشان از این عمل‌ها بسیار پایین آمده است زیرا علاوه بر رخ دادن اشتباهات پزشکی بسیار، موجب آسیب جدی به بیمار و از بین رفتن روند عادی زندگی او نیز می‌شود. با ما همراه باشید تا با بهترین نوع جراحی که پدیده جدید علم پزشکی است، آشنا شوید و از این به بعد بدون داشتن برش‌های بزرگ و ترس از مشکلات عمل جراحی باز، به راحتی خود را بهبود ببخشید.

 

تفاوت لاپاراسکوپی و عمل جراحی باز

هر بار که در عمل جراحی جدار شکم باز می‌شود، روده‌ها و احشا دستکاری شده و در مجاورت هوای بیرون قرار می‌گیرند و همین مسئله موجب ایجاد چسبندگی در آن‌ها می‌شود. همیشه گفته شده کسی که یک بار بدنش باز شود، عملاً به نوعی بیمار محسوب می‌شود زیرا ۷۰ درصد این افراد در طول ده سال به دلیل چسبندگی‌هایی که در روده ایجاد شده، حداقل یک بار بستری می‌شوند. مسئله بعدی عفونت زخم است که فرد را دچار مشکلات زیادی می‌کند.
گفته شده که ما در عمل باز، می‌توانیم داخل شکم را بهتر ببینیم اما متأسفانه اصلاً این‌گونه نیست. ما نمی‌توانیم همه نقاط شکم را برش بزنیم و تنها باید از یک برش استفاده کنیم؛ و این برش فقط یک قسمت از مناطق شکم را به ما نشان می‌دهد. اما وقتی با دوربین لاپاروسکوپی وارد شکم شویم تقریباً می‌توانیم بدون نیاز به ایجاد چندین برش روی شکم، همه جا را دقیق ببینیم.
طبیعتاً وقتی با چند حفره کوچک روی جدار شکم عمل صورت بگیرد، خیلی ریسک کمتری نسبت به وقتی دارد که برش بزرگی ایجاد کنیم. پس از عمل نیز عملکرد جدار شکم بهتر است و این افراد می‌توانند ورزش‌های مختلفی انجام دهند.

مشاهده مقاله
عمل لاپاروسکوپی | چگونه از جراحت عمل خلاص شویم؟

 

چه عمل هایی با بهترین نوع جراحی یا لاپاراسکوپی انجام می شوند؟

اوایل که لاپاراسکوپی با وسایل ابتدایی وارد علم پزشکی شد؛ بیشتر برای تشخیص از آن استفاده می‌کردند، یعنی درون حفره شکم نگاه می‌کردند که تشخیص دهند چه اتفاقی افتاده و این علم بیشتر توسط متخصصین زنان استفاده می‌شد. اما به مرور با پیشرفت تکنولوژی بیشتر جراحان عمومی این عمل را در دست گرفتند و به حالت کنونی رسیدیم که تقریباً تمام اعمال سنگین داخل شکم اعم از جراحی چاقی و متابولیک ( تکنیک های جراحی ) تا انواع سرطان‌ها، کیسه صفرا و کبد و… را می‌توانیم با لاپاراسکوپی انجام دهیم. در ادامه قصد داریم از عمل‌هایی صحبت کنیم که لاپاراسکوپی کمک شایان توجهی به آن‌ها کرده است:
– برای عمل فتق‌های دوطرفه چون هم دید بهتری داریم و هم برش کمتری زده می‌شود، می‌توان با یک برش، دو طرف فتق را عمل کرد پس نسبت به عمل باز خیلی بهتر است. این عمل برای فتق‌های عود کرده نیز بسیار مناسب است چون این افراد قبلاً عمل باز انجام داده‌اند و دیگر نمی‌شود فتق دستکاری شده را درست کرد و از داخل با لاپاراسکوپی درمان می‌شوند.
– در عمل جراحی کیسه صفرا با روش لاپاراسکوپی به راحتی فرد می‌تواند همان روز مرخص شود درحالی‌که قبلاً برای این جراحی، فرد باید یک هفته در بیمارستان بستری می‌شد.
– برای تشخیص التهاب آپاندیس، یا برای خانمی که مشخص نیست مشکلات مربوط به تخمدان دارد مثل چرخش تخمدان، با لاپاراسکوپی بدون برش دادن جدار شکم مشخص می‌شود. این عمل که هم تشخیص است هم درمان و عملاً با یک کار می‌شود برای بهبود بیمار اقدام کرد.

مشاهده مقاله
فیلم عمل کیسه صفرا

جراحی‌هایی که بعد از این عمل‌ها ایجاد شد، جراحی‌های پیشرفته‌تری بود که با افزایش تجربه عمل جراحی لاپاروسکوپی، این جراحی‌ها باب شدند. علل خصوص جراحی‌هایی که برای زیر دیافراگم و قسمت بالایی شکم صورت گرفت. در جراحی‌های عمومی قدیم که برای زیر دیافراگم انجام می‌شد، مشکلی که برای جراحان وجود داشت؛ این بود که چون این قسمت در عمق قرار داشت، دید خوبی نداشتند و هر چقدر هم با دستگاه‌ها جدار کشیده می‌شد باز هم دید کمی وجود داشت.
برای بیماری‌هایی مثل ریفلاکس یا سرطان‌های انتهایی مری یا قسمت فوقانی معده که نیاز به دید خوبی بود و متأسفانه در عمل باز دیده نمی‌شد؛ پزشکان در لاپاراسکوپی به دید خوبی دست پیدا کردند و قسمتی از آن را مدیون پیشرفت علم هستیم.
یک قسمت از عمل‌ها مربوط به دستگاه گوارش فوقانی می‌شود. مثلاً افرادی که رفلاکس شدید دارند و با درمان طبی جواب نمی‌گیرند، با لاپاراسکوپی درمان می‌شوند و نتایج خوبی دارد. انواع سرطان معده و روده را نیز می‌توانیم با لاپاراسکوپی انجام دهیم. عمل باز این موارد در افرادی که چاق هستند بسیار مشکل است و با لاپاراسکوپی این مسئله حل می‌شود.

 

بهترین نوع جراحی در ایران

کشور ایران اگر از ۹۰ درصد کشورهای اروپایی و آمریکایی جلوتر نباشد قطعاً عقب‌تر نیست زیرا پزشکان ما دستگاهای فول اچ دی و دستگاه‌های فور کی که کیفیت بسیار بالایی دارند را در دسترس دارند. جدیداً عمل‌های بسیار پیچیده‌ای در ایران با لاپاراسکوپی انجام می‌شود، عمل‌هایی برای سرطان لوزالمعده و قسمت انتهایی مجاری صفراوی وجود دارند که در رشته جراحی عمومی سنگین‌ترین عمل‌ها هستند.
عمل جراحی بر روی کبد، لاپاراسکوپی روی تومورها و کیست‌های کبد از طریق جراحی ویپل قابل انجام‌اند. برای جراح رفتن به سراغ این عمل در جراحی باز کابوس است چون دردسرهای زیادی دارد. منتها در لاپاراسکوپی به راحتی می‌توان تمام این اعمال جراحی رو ساده‌تر انجام داد. تیم دکتر عبدالحسینی جزو اولین نفراتی بودند که این عمل را انجام دادند و جزییات آن را می‌توانید در نخستین عمل جراحی ویپل لاپاراسکوپیک کشور بخوانید.

مشاهده مقاله
جراحی لاغری

5 در مورد “بهترین نوع جراحی چیست؟ عمل باز یا لاپاروسکوپی”

  1. سلام خسته نباشید
    من پارسال برج ۸ سمت راست بدنم عمل باز فتق کشاله ران انجام دادم حالا سمت چپم این مشکل رو دارم
    سونو انجام دادم گفتن سمت راست هم عود کرده
    میخاسم بدونم بخام دو طرف رو عمل کنم باز بهتره یا لاپاراسکوپی
    ک دوباره این مشکل برام پیش نیاد

  2. باسلام وخسته نباشید ایا بنده که وزنم ۷۰کیلو وقد۱۵۷هستم میتونم عمل بای پس رو انجام بدم اگه مواظب غذا خوردنم نباشن سریع وزنم بالا میره باتشکر

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکتر عبدالحسینی

دکتر عبدالحسینی

جراح و فلوشیپ جراحی لاپاروسکوپی پیشرفته ، جراحی چاقی و متابولیک ، جراحی متابولیک برای درمان دیابت نوع 2

جدیدترین مقالات

جدیدترین مقالات حوزه جراحی چاقی

اسکرول به بالا