دکتر عبدالحسینی

مراقبت بعد از عمل اسلیو معده چگونه است؟

دوره نقاهت اسلیو معده
2.9/5 - (7 امتیاز)

بعد از هر عمل جراحی، دوره نقاهتی وجود دارد که از اهمیت بالایی برخوردار است. عمل اسلیو معده، با حذف مقداری از معده و تبدیل آن به یک لوله موز مانند، باعث کاهش اشتها و در نتیجه کاهش وزن می‌شود. مراقبت بعد از عمل اسلیو معده شامل توجه به برنامه غذایی، مصرف ویتامین و ورزش‌های مخصوص است که زیر نظر پزشک باید صورت بگیرد. اینکه فرد با دقت تمام نکات را رعایت کند تا بتواند دوره نقاهت را از سر بگذراند، یکی از عوامل موفقیت عمل است. با ما همراه باشید زیرا در این بخش قرار است در مورد چگونگی سپری کردن دوره نقاهت اسلیو معده صحبت کنیم.

 

 

مراقبت بعد از عمل اسلیو معده چرا و چگونه؟

با انجام ندادن نکات بعد از عمل توسط بیمار، عملاً زحمت جراح از بین می‌رود. در مواقعی هم که ممکن است عمل موفقیت آمیز نباشد و کاهش وزن صورت نگیرد می‌توان دلیل آن را در بی توجهی بیمار و بازگشتن به سبک زندگی گذشته‌اش یافت. در نظر داشته باشید که کاهش وزن طی ماه‌های بعد از عمل صورت می‌گیرد،  پس دوره بعد از عمل به اندازه خود عمل جراحی بسیار مهم و حیاتی است و یکی از شرایط اصلی جواب دهی این عمل، تغییر روند زندگی است.

 

باید های بعد از عمل اسلیو معده

عمل اسلیو معده با کاهش محسوس در احساس گرسنگی، کاهش وزن طی ۸ تا ۲۲ ماه، کم بودن زمان جراحی نسبت به به ای پس و عدم بروز مشکلات گوارشی یکی از اولین انتخاب‌ها برای لاغری است ولی مراقبت بعد از عمل اسلیو معده باید به شرح زیر صورت گیرد تا نتیجه مطلوبی حاصل شود.

–         مصرف مایعات در روز برای جلوگیری از کم آبی

–         پیگیری فعالیت‌های ورزشی طبق دستور پزشک و انجام پیاده روی‌های روزانه به روند سریع‌تر درمان کمک بزرگی می‌کند.

–         در دوره نقاهت اسلیو معده، برای اینکه زودتر سرپا شوید بهتر است از نزدیکانتان برای انجام کارهای شخصی  کمک بگیرید.

مشاهده مقاله
سریع‌ترین راهکار لاغری بعد از زایمان

–         مصرف مکمل و قرص‌های ویتامین برای جلوگیری از پوکی استخوان و یا کم خونی

 

نباید های بعد از عمل اسلیو معده

–         از بلند کردن اجسام سنگین خودداری کنید.

–         اگر دردی خارج از تحمل در بدنتان حس کردید سریعاً با پزشک خود در میان بگذارید.

–         از انجام فعالیت‌های با شدت بالا بپرهیزید مانند دوچرخه سواری، رانندگی، ورزش‌های هوازی سنگین خودداری کنید.

–         اگر احساس خستگی کردید بلافاصله استراحت کنید

 

رژیم غذایی بعد از جراحی اسلیو 

بعد از عمل به دلیل کوچک شدن معده، باید در خوردن غذاهایی که ویتامین و پروتئین مورد نیاز بدنتان را تأمین می‌کند، بسیار دقت کنید.  خوب است بدانید که برنامه غذایی هر فرد را جراح متخصص متناسب با بدن شخص به او ارائه می‌کند ولی همه افراد باید تا دو هفته اول مصرف مایعاتشان را بالا ببرند. با اینکه در ۶ هفته اول باید بسیار دقیق، اصول تغذیه را رعایت کنید اما بعد از آن کمی رژیم غذایی برای شما راحت‌تر خواهد شد و می‌توانید تقریباً ۱۲۰۰ کالری در روز دریافت کنید. از هفته دوم به بعد می‌توانید پروتئین را به رژیم غذایی خود اضافه کنید البته این پروتئین‌ها باید بدون قند و با درصد چربی بسیار پایین باشند و در هفته سوم و چهارم، غذاهای پوره‌ای و جامد مثل: تن ماهی، میوه‌ها، سیب زمین پوره شده، مصرف غلات و…. را وارد رژیم غذایی خود کنید. حتماً غذا را به آرامی بخورید و به اندازه بجوید زیرا جویدن بیشتر غذا به هضم بهتر آن کمک می‌کند و به هیچ عنوان غذاهایی که بلعیدن سختی دارند را بعد از عمل اسلیو امتحان نکنید.  از مصرف غذاهای دارای قند بالا و نفاخ و نوشیدنی‌های شیرین و گازدار نیز به شدت پرهیز کنید. در مقاله برنامه غذایی بعد از جراحی چاقی می‌توانید تمام نکات مورد نیاز را مطالعه نمایید.

 

 

ورزش های مناسب

انجام حرکات ورزشی به خصوص بعد از عمل باید بسیار کم فشار باشد و فقط برای این است که عضلات بیمار تحلیل نرود. بهتر است تا چند ماه اول برای ورزش کردن از پزشک خود مشورت بگیرید تا مشکلی برایتان پیش نیاید اما پیاده روی را هرگز به پایان نرسانید و در ماه اول حتماً پیاده روی‌های کم مسافت را در برنامه‌ی ورزشی خود قرار دهید ولی بدانید که تا دو ماه اول انجام حرکات شکمی ممنوع است.

مشاهده مقاله
اتاق عمل بیمارستان نیکان

پس از ماه اول میتوانید ورزش‌هایی مثل دوچرخه ثابت را شروع کنید اما به یاد داشته باشید که بعد از سپری شدن دو ماه، بلافاصله شروع به تمرینات سنگین و پرفشار نکنید زیرا تمرینات باید مداوم و با فشار کم شروع شود و آرام آرام به فشار آن افزوده شود. به طور مثال اگر در ماه سوم یک کیلو وزنه استفاده می‌کنید به مرور به آن نیم کیلو نیم کیلو اضافه کنید و هیچ وقت از وزنه ۲ کیلویی به وزنه ۵ کیلویی نپرید. 

 

تغییر سبک زندگی

یکی از سخت‌ترین کارهای بعد از عمل‌های لاغری، تغییر در سبک غذا و سبک زندگی است. با ترک عادات مضر مثل استفاده نکردن از دخانیات و دوری از مشروبات الکی و همچنین جایگزین کردن آنها با عادات غذایی سالم، خود را به یک عمل اسلیو معده موفقت آمیز نزدیک‌تر کنید. ورزش کردن، توجه حال روحی و سلامت جسمانی بیمار نیز از موارد مهم مراقبت بعد از عمل اسلیو معده به شمار می‌آید. 

 

 

کلام آخر

مراقبت بعد از عمل اسلیو معده چنان با اهمیت است که خود یک عمل جراحی دیگر به حساب می‌آید. پس از عمل اگر هر مشکلی اعم از عفونت، بریده نفس کشیدن، درد شدید و… دارید حتماً پزشک خود را در جریان بگذارید. مراقبت‌ها را جدی گرفته و از تجربیات افرادی که این عمل را انجام داده‌اند استفاده کنید تا روند درمانتان سریع‌تر پیش رود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکتر عبدالحسینی

دکتر عبدالحسینی

جراح و فلوشیپ جراحی لاپاروسکوپی پیشرفته ، جراحی چاقی و متابولیک ، جراحی متابولیک برای درمان دیابت نوع 2

جدیدترین مقالات

جدیدترین مقالات حوزه جراحی چاقی

اسکرول به بالا