دکتر عبدالحسینی

همه آنچه باید در رابطه با عمل کیسه صفرا بدانید.

علت برداشتن کیسه صفرا
3.5/5 - (24 امتیاز)

در گذشته شناخت افراد نسبت به اندام‌های درونی بدن خود بسیار محدود بود و معمولاً فقط در مواقع بیماری و درد به فکر آن‌ها می‌افتادند. امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی سطح اطلاعات افراد بالا رفته و برای حفظ سلامتی خود، مراقبت و پیشگیری‌های زیادی می‌کنند اما متأسفانه بعضی از عارضه‌ها ناگهانی رخ می‌دهند و فرصت پیشگیری از افراد گرفته می‌شود. در این مقاله شما را با یکی از این عارضه‌ها که منجر به برداشتن و عمل کیسه صفرا می‌شود،آشنا خواهیم کرد.

 

نحوه کارکرد، بیماری ها و علت برداشتن کیسه صفرا چیست؟

در قسمت میانی بدن و زیر کبد، اندامی گلابی شکل و توخالی به اسم کیسه صفرا وجود دارد. جایگاه دقیق این اندام زیر لوب راست کبد می‌باشد. وظیفه اصلی کیسه صفرا کمک به گوارش، دفع مواد زائد و جذب چربی‌ها است. در واقع کارکرد آن نگهداری از آب صفرا است و این مایع هنگام ورود غذا به معده، برای هضم چربی غذا از کبد ترشح می‌شود و از طریق مجرای صفراوی وارد کیسه صفرا می‌شود که بخشی از آن را کیسه صفرا داخل روده کوچک می‌ریزد.

بیشترین و شایع‌ترین بیماری در این اندام، سنگ کیسه صفرا است و این عارضه به دلیل کم و زیاد شدن مواد تشکیل دهنده صفرا ایجاد می‌شود. معمولاً در طول زمان در کیسه‌های صفرا سنگ‌های زیادی به وجود می آید ولی تا زمانی که مجرای صفراوی را مسدود نکنند، خطری فرد را تهدید نمی‌کند و حتی امکان دارد سالیان زیادی در بدن فرد باشد و هیچ علائمی نداشته باشد که خوشبختانه این سنگ‌ها نیاز به عمل جراحی ندارند اما اگر موجب مسدود شدن مجرای صفراوی گردند با علائم زیادی مثل دل درد شدید، تهوع و استفراغ، تب و لرز و یرقان خودشان را نمایان می‌سازند و حتماً فرد باید جراحی شود.

به طور کلی خطر ایجاد سنگ کیسه صفرا در خانم‌ها مخصوصاً زنان باردار، افراد مسن، بیماران دیابتی بیشتر است و بعضاً می‌تواند به عوامل ارثی نیز برگردد. یکی از اصلی‌ترین عوارض سنگ کیسه صفرا، کاهش وزن شدید در مدت کوتاه است.

دیگر بیماری‌های کیسه صفرا شامل: التهاب و عفونت کیسه صفرا و سرطان و التهاب پانکراس است. این موارد هم معمولاً با آزمایش خون، سونوگرافی، سی تی اسکن و … قابل تشخیص هستند و از علت برداشتن کیسه صفرا به شمار می‌آیند.

مشاهده مقاله
تاثیر سن در کاهش وزن

البته این اندام معمولاً بدون آزار است و هنگامی که کارش را درست انجام دهد کسی متوجه حضورش نمی‌شود  اما در مواقعی که فرد در رها سازی صفرا دچار مشکل شود و یا مجرای صفراوی به هر طریقی بسته شوند، فرد نیاز به عمل جراحی پیدا می‌کند. در بسیاری از مواقع خود کیسه صفرا برداشته می‌شود که مشکل بزرگی برای فرد ایجاد نمی‌کند چون بعد از گذشت مدت زمانی، مجرای صفرا پهن‌تر شده و کار کیسه صفرا را انجام می‌دهد.

 

 

عمل کیسه صفرا به چند روش انجام می شود؟

به خاطر مهم و ضروری نبودن وجود کیسه صفرا در بدن، پزشکان بهترین روش برای درمان مشکلات و بیماری‌های کیسه صفرا را برداشتن کل این اندام تشخیص داده‌اند. عمل کیسه صفرا به دو روش کلی زیر قابل انجام است:

عمل لاپاراسکوپی کیسه صفرا

در عمل لاپاراسکوپی کمترین آسیب و عوارض به بیمار وارد می‌شود و جراح متخصص می‌تواند با چند شکاف کوچک چند سانتی روی شکم بیمار این عمل را انجام دهد. برای شروع این کار ابتدا بدن فرد را برش می‌دهند و دوربین، یک منبع نوری و ابزارهای مورد نیاز جراحی را وارد شکم می‌کنند و با استفاده از مانیتورهایی که داخل بدن بیمار را نشان می‌دهند، عمل کیسه صفرا انجام شده و این عضو از بدن خارج می‌شود.

عوارض این جراحی بسیار کمتر از جراحی باز است؛ چسبندگی ناشی از عمل باز در این عمل وجود ندارد، سیستم ایمنی بیمار کمتر متزلزل می‌شود، امکان عفونت جراحت بسیار پایین است و شخص می‌تواند بلافاصله بعد از جراحی به خانه برگردد. درد پس از عمل لاپاروسکوپی کیسه صفرا بسیار کمتر از عمل باز است و از لحاظ ظاهری نیز بدن بیمار زیباتر می‌ماند. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید ویدیو جراحی برداشتن کیسه صفرا به روش لاپاروسکوپی توسط دکتر عبدالحسینی را مشاهده کنید.

عمل باز کیسه صفرا

گاهی پزشک به دلایل مختلفی نمی‌تواند با دستگاه لاپاراسکوپی بیمار را عمل کند؛ به خطر افتادن جان بیمار به دلیل مشکلات قلبی و عروقی، عدم تشخیص کیسه صفرا با دوربین و … از عواملی هستند که موجب می‌شود پزشک تصمیم بگیرد با عمل باز این عضو را از بدن خارج کند. خیلی از اوقات تصمیم برای عمل باز، حین جراحی لاپاراسکوپی گرفته می‌شود و در این روش برشی به اندازه ۱۵ سانتی متر روی بدن بیمار ایجاد شده و مدت زمان بیهوشی فرد نیز افزایش می‌یابد.

مشاهده مقاله
چگونه لاغر شویم؟ ۵ روش پر طرفدار لاغری

 

 

25 در مورد “همه آنچه باید در رابطه با عمل کیسه صفرا بدانید.”

  1. سلام خوبین پدر من میخوان عمل کیسه صفر کنند کیسه صفراشون 17میل هستش رفته عمل کنه اوکو قلب دادن دکتر بهش گفته درچه قلبتون گشاده براش دارو نوشتن تا یک ماه آیا بهبود میشه بتونه کیسه صفراشون عمل کنه

  2. سلام.
    پدر من عمل برداشتن کیسه صفرا به صورت باز انجام داده.بعد از عمل یک کالکشن کنار کبد تشکیل شده که انداره نسبتا بزرگی داشته(211mm در 113mm) که با استفاده از نفروستومی اقدام به تخلیه شده الان حدود 8 روز میگذره ولی هنوز ترشحات زیادی ازش خارج میشه.در ضمن محل بخیه ها هم دچار عفونت شده که اون رو هم با سوزن تخلیه کردند. الان حدود 1 ماه از عمل کیسه صفرا میگذره و در طول ماه هم آنتی بیوتیک اعم از خوراکی و تزریقی دریافت کرده.
    آیا این اتفاقات طبیعیه؟ و به نظر شما خطر خاصی وجود داره

  3. سلام وقت بخیر.آقای دکتر بنده حدود یک هفته پیش ercpانجام دادم و سنگی که در مجرای صفراوی گیر کرده بود رو در اوردند منتها سنگ های زیر دو میل به فراوانی در صفرا مشاهده شده.در حال حاضر درد و مشکلی ندارم.ولی پزشک متخصص نظر بر جراحی دارند باتوجه به اینکه یک هفته بستری بودم و از مرخصی استعلاجی استفاده کردم میتونم عمل جراحی رو بعد از عید موکول کنم؟متشکرم از شما

  4. سلام مادرم سنش بالا هست و دکتر تویه شهرستان گفته ۱۲ میل سنگ داره کیسه صفراش گفته باید عمل کنید ولی هیچ دردی نداره میشه راهنمایی کنید بگید اگه عمل نکنن احتمال هست بیشتر بشه یا نه ممنون

  5. سلام وقت بخیر . در مورد سنگ صفرا من یه 20 میلی دارم جدیدا باعث زردی چشمم شده سوال اصلی اینه که هیچ راهی وجود نداره که فقط سنگ ها خارج بشن و خود صفرا برداشته نشه؟؟؟ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

  6. سلام،من چند روزی هست عمل سنگ کیسه صفرا انجام دادم،کیسه صفرام را خارج کردن،دکتر نه سنگها را به من داد و نه حتی کیسه را نشان ندادن،مگر وظیفه جراح نیست که سنگها را تحویل مریض دهد ؟؟؟یا کیسه خارج شده را به مریض نشان بده؟؟؟؟من باید چکار کنم؟؟

  7. سلام خسته مباشید وممنون از اطلاعاتتون
    برادر من بعد از درد شکم وتعوع های با فواصل یهویی علایم شدید با فواصل کوتاه وسپس مداوم داشت بعد از سونو معلوم شد چند سنگ صفرا به اندازه ۱۴میلی داره،الان به نظرتون باید عمل لاپارسکوپی بشه یا باز؟کیسه صفرا کامل برداشته میشه؟شدیدا کاهش وزن داشته بازم ادامه داره؟

  8. سلام و خسته نباشید خدمت دکتر عزیز
    مطلالبتون عالی بود.
    آقای دکتر میشه بپرسم اگه کسی هنوز دردش شروع نشده میتونه عمل کنه یا باید صبر بده.

  9. با سلام و تشکر از توضیحات ساده و جامع درباره این جراحی و خصوصیات صفرا،فقط یک سوال اساسی باقی ماند که ممنون میشم پاسخ بفرمایید:
    آیا میشه در عمل لاپاراسکوپی ،فقط محتویات کیسه صفرا را خارج کنند و خود کیسه در بدن باقی بماند یا بدون استثنا،کیسه کاملا خارج می شود
    با سپاس

    1. سلام و عرض ادب
      با توجه به اینکه وجود کیسه صفرا در بدن مهم و ضروری نیست، بهترین روش برای درمان مشکلات و بیماری‌های کیسه صفرا برداشتن کل این اندام است
      با احترام

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکتر عبدالحسینی

دکتر عبدالحسینی

جراح و فلوشیپ جراحی لاپاروسکوپی پیشرفته ، جراحی چاقی و متابولیک ، جراحی متابولیک برای درمان دیابت نوع 2

جدیدترین مقالات

جدیدترین مقالات حوزه جراحی چاقی

اسکرول به بالا