دکتر عبدالحسینی

چگونه با خوردن لاغر شویم ؟

خوراکی های مخصوص لاغری
5/5 - (1 امتیاز)

غذا نخوردن و از دست دادن پروتئین و ویتامین‌های مفید بدن، یکی از اصلی‌ترین ضررهای  رژیم‌های لاغری است. افرادی که نمی‌توانند در برابر غذا مقاومت کنند معمولاً تعداد دفعات بیشتری در رژیم‌های خود شکست می‌خورند. احساس سرافکندگی، کمبود اعتماد به نفس، انزوا در جمع و احساس چاقی بیشتر حس‌هایی است که این افراد همیشه به همراه خود دارند. در این مقاله سعی کردیم به شما آموزش دهیم که با انتخاب مواد غذایی مناسب و بدون رژیم غذایی لاغر شوید و حتی در مهمانی‌ها نیز با میل کردن خوراکی های مخصوص لاغری راحت بتوانید از چاق شدن خود جلوگیری کنید.

 

 

خوراکی های مخصوص لاغری

برای لاغر شدن با مواد غذایی چند نکته را باید بدانید: ابتدا اینکه کالری کدام مواد غذایی کمتر است. دوم اینکه چه موادی به شما احساس سیری می‌دهند و سوم اینکه کدام مواد غذایی جلوی اشتهای شما را می‌گیرد و از خوردن بی رویه شما جلوگیری می‌کند. برای دانستن این نکته ما مواد غذایی را برای شما دسته بندی کردیم تا طبق علایق خود بتوانید انتخاب‌های مناسبی داشته باشید و خوراکی های مخصوص لاغری تان را انتخاب کنید.

 

میوه هایی که باعث لاغری می شوند.

مصرف میوه در زنجیره غذایی، کمک بسیار زیادی به سلامتی و نشاط یک فرد دارد. میوه‌ها به خاطر اینکه منبع غنی‌ای از فیبر، منیزیم، پروتئین و ویتامین‌های مختلف هستند معمولاً جایگزین خوبی برای ریزه خواری‌ها به حساب می‌آیند. میزان فیبر درون اکثر میوه‌ها به گونه‌ای است که فرد احساس سیری کند و همین‌طور به خاطر وجود ویتامین‌ها و عنصرهایی مثل پکتین یا نشاسته باعث می‌شوند که غذای فرد دیرتر شروع به هضم کند و احساس سیری در فرد مدت زمان بیشتری باقی بماند. دقت کنید که میوه‌های آبدار نیز چون بیشتر حجم معده را اشغال می‌کنند، این پروسه را طی خواهند کرد. بعضی از میوه‌ها هم، شدت چربی سوزی در بدن را بالا می‌برند و موجب لاغری سریع‌تر می‌شوند. به یاد داشته باشید میوه‌ها از کالری کمی برخوردارند و مصرف مداوم آنها خوا ناخواه، بر روی وزن شما تأثیر زیادی می‌گذارد.

سیب، موز، انجیر، انبه، گریپ فروت، پرتقال، لیموترش، گلابی، تمشک، زغال اخته، آووکادو، بلوبری و انگور میوه‌هایی هستند که باعث لاغری می‌شوند.

مشاهده مقاله
بررسی تمام روش های لاغری شکم و پهلو

 

سبزیجات لاغر کننده و چربی سوز

معمولاً در رژیم غذایی سبزیجات و صیفی جات جایگاه ویژه‌ای دارند، این مواد سرشار از ویتامین‌ها، آنتی اکسیدان ها، مواد معدنی، کلسیم، پروتئین، فیبر و آب هستند. مهم‌ترین ویژگی آنها این است که بسیار کم کالری و کم کربوهیدرات هستند و به خاطر حجیم بودن، می‌توانند جایگزین خوبی برای زیاد شدن وعده‌های غذایی باشند. صیفی جات و سبزیجات می‌تواند موجب شود که فرد در اکثر مواقع احساس سیری کند و به سراغ خوردن بی رویه نرود. همین‌طور بعضی از این مواد غذایی موج تثبیت قند خون می‌شوند و از بروز دیابت جلوگیری می‌کنند. به یاد داشته باشید که فیبرها علاوه بر سیر کردن افراد موجب افزایش سوخت و ساز بدن می‌شوند و همین امر به چربی سوزی کمک بیشتری می‌کند. فقط توجه کنید که این محصولات را به‌صورت سرخ کرده یا همراه با سس مصرف نکنید وگرنه مواد مغذی خود را از دست می‌دهند و موجب چاق شدن شما می‌شوند.

گوجه فرنگی، سیب زمینی، کلم بروکلی، کلم، هویج، گل کلم، کلم برگ سبز، کدو تنبل، اسفناج، سیب زمینی شیرین، کرفس، کدو، کاهو از این دست مواد غذایی هستند.

 

 

نوشیدنی برای لاغری

مایعات از موادی هستند که مصرف آنها موجب می‌شود که بیشتر فضای معده اشغال شود و همین امر سبب شود که فرد احساس نیاز کمتری به غذا داشته باشد. یکسری از مایعات نیز علاوه بر کم اشتهایی به خاطر وجود مواد مختلف مثل کافئین، اسید استیک، آنتی‌اکسیدان ها باعث افزایش متابولیسم و چربی سوزی می‌شود و در عین حال کم کالری هستند.

آب، قهوه، چایی (ساده و سبز) ، سرکه (سیب، انگور و انار) ، آب میوه ها و سبزیجات از این نوع مایعات هستند.

 

چگونه با حبوبات لاغر شویم؟

در برنامه غذایی روزانه، ما ناخودآگاه از تعداد زیادی حبوبات برای خوشمزه شدن غذا استفاده می‌کنیم بهتر است بدانید که این مواد علاوه بر تأمین انرژی مورد نیاز بدن به خاطر وجود اسید آمینه موجود در آنها باعث افزایش سوخت و ساز نیز می‌شوند. این مواد سرشار از نشاسته، پروتئین، کربوهیدرات، فیبر و… می‌باشند. استفاده از غلاتی که هم فیبر بالایی دارند و هم پر از پروتئین هستند نیز به کاهش کلسترول کمک می‌کنند همچنین غلات سبوس دار از افزایش وزن جلوگیری می‌کنند. مواد معدنی و آهنی که در بعضی از غلات وجود دارد موجب می‌شود که مصرف مقدار کمی از آنها در شما احساس سیری به وجود بیاورد و تمام مواد معدنی مورد نیازتان را نیز تأمین کند.

مشاهده مقاله
برای لاغری چه ورزشی انجام دهیم؟

لوبیا (سیاه و قرمز) ، عدس، جو، گندم، برنج قهوه ای، دانه چیا، نخود، بلغور جو دوسر، کوینولا، تخم کتان، نخود فرنگی از حبوبات و غلات کمک‌کننده به لاغری هستند.

 

لبنیات و لاغری

بعضی از لبنیات به خاطر ترکیبات موجود در آنها بسیار مفید بوده و منجر به لاغری فرد می‌شود. لبنیات‌ها یک منبع عظیم پروتئینی هستند و وجود پروتئین در لاغری فرد تأثیر بسزایی دارد. مصرف بعضی از لبنیات‌ها کاملاً آدم را سیر نگه می‌دارد. اسید هنگام تخمیر ماست و پنیر نیز در افزایش احساس سیری  بسیار مؤثر است.

ماست و پنیر محلی از جمله لبنیات مخصوص لاغری به شمار می آیند.

 

ادویه های چربی سوز

وجود ادویه در غذا یکی از ساده‌ترین راه حل‌های کم کردن وزن و کالری مصرفی می‌باشد. هرچه غذای شما پر از ادویه تر باشد میزان اشتهای غذا خوردن شما کمتر می‌شود. و به همین موازات سوخت و ساز بدن شما بالا می‌رود. اگر از ادویه تند استفاده کنید هم سرعت غذا خوردن شما کاهش پیدا می‌کند و هم همزمان بدن شروع به چربی سوزی می‌کند. بعض از ادویه‌ها نیز مانع از ذخیره چربی در بدن می‌شوند. بهتر است از این ادویه‌ها به‌جز غذا درست کردن به‌صورت جداگانه به همراه ماست یا سبزیجات استفاده کنید.

فلفل چیلی، دارچین، زردچوبه و زنجبیل از ادویه‌های پر طرفدار برای لاغری هستند.

 

خوراکی های مخصوص لاغری در دسته گوشت و محصولات حیوانی

در رژیم‌های غذایی معمولاً استفاده از گوشت را منع می‌کنند و باعث می‌شوند که فرد منبع عظیمی از پروتئین را از دست دهد. توجه داشته باشید مصرف پروتئین بسیار به لاغری شما کمک می‌کند و گوشت و محصولات حیوانی از پروتئین زیادی برخوردارند و باعث می‌شوند که شما کالری بیشتری بسوزانید. مصرف پروتئین می‌تواند اشتهای شما را در برابر خوردن تنقلات بیهوده کاهش دهد. دقت کنید که حتماً از گوشت‌های بدون چربی استفاده کنید.

مشاهده مقاله
روش های کاهش چربی شکم

تخم مرغ، مرغ، بوقلمون، گوشت گاو بدون چربی، ماهی (سالمون) و تن ماهی می‌تواند شما را در داشتن وعده غذایی سالم همراهی کند.

 

کدام آجیل لاغر کننده است؟

تحقیقات نشان داده که آجیل علاوه بر داشتن چربی کم، منبع متعادلی از فیبر و پروتئین است. مصرف آجیل به افزایش متابولیک بدن نیز کمک زیادی می‌کند و کسانی که بیشتر از آجیل استفاده می‌کنند نسبت به بقیه افراد کاهش وزن بیشتری دارند. دقت کنید که فقط بعضی از آجیل‌ها از کالری کمتری برخوردارند و اگر میزان مصرفی خود را نمی‌توانید کنترل کنید از خوردن این ماده خوشمزه جلوگیری کنید. این مواد کوچک موجب افزایش هورمون‌های سیری می‌شوند و باعث می‌شود که فرد احساس گرسنگی کمتری داشته باشد.

بادام، دانه کاج، پسته، بادام زمینی از آجیل‌هایی هستند که به لاغر شدن فرد کمک بیشتری می‌کنند.

 

تنقلات لاغر کننده

دغدغه خوردن یک میان وعده خوشمزه اما سالم آن قدر مهم است که اگر به آن بها داده نشود فرد به سمت ریزه خواری‌های چاق کننده سوق داده می‌شود. بعضی از تنقلات منبع خوبی از پروتئین، فیبر و چربی‌های سالم هستند و مصرف آنها می‌تواند گرسنگی فرد را تسکین دهد و بعضی دیگر باعث افزایش سرعت متابولیسم و متعادل شدن آن می‌شوند.

شکلات تلخ، سس خردل، کره بادام زمینی و ذرت بوداده خوراکی های مخصوص لاغری هستند که می‌توانند جایگزین خوبی برای میان وعده‌های ناسالم باشند.

 

روغن چربی سوز

برای لاغر شدن معمولاً توصیه می‌شود از روغن‌های زیتون و کره بیشتر استفاده کنید تا غذای سالم‌تری داشته باشید. ما به شما روغن نارگیل را نیز توصیه می‌کنیم و این ماده می‌تواند جایگزین خوبی برای روغن‌های مصرفی شما باشد. تری گلیسیرید موجود در این روغن، موجب می‌شود که چربی انباشته نشود و سریعاً بسوزد و تبدیل به انرژی گردد. مصرف روغن نارگیل در لاغری شکم تأثیر به سزایی دارد.

در این مقاله در رابطه با همه خوراکی های مخصوص لاغری صحبت کردیم، برای یافتن سایر روش‌های لاغری می‌توانید چگونه لاغر شویم را مطالعه کنید. 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکتر عبدالحسینی

دکتر عبدالحسینی

جراح و فلوشیپ جراحی لاپاروسکوپی پیشرفته ، جراحی چاقی و متابولیک ، جراحی متابولیک برای درمان دیابت نوع 2

جدیدترین مقالات

جدیدترین مقالات حوزه جراحی چاقی

اسکرول به بالا