دکتر عبدالحسینی

کاهش وزن بعد از عمل اسلیو

5/5 - (3 امتیاز)

کاهش وزن بعد از عمل اسلیو

عمل اسلیو چیست ؟

پرخوری و مصرف غذای زیاد ریشه بسیاری از چاقی ها و اضافه وزن ها می باشد. با انجام عمل اسلیو معده ، میزان مشخصی از حجم معده برداشته می شود. با انجام این کار و کاهش حجم معده، میزان غذای مصرفی نیز کاهش می یابد و همچنین فرد زودتر احساس سیری می کند. در نتیجه کاهش وزن صورت می گیرد.

در عمل جراحی اسلیو معده حدود ۷۰ درصد از حجم معده را برداشته و ظرفیت آن به شدت کاهش داده می شود. برخلاف بای پس معده که ، هیچ بخشی از معده از شکم خارج نمی شود ، در عمل اسلیو ، آن ۷۰ درصد برداشته و از شکم خارج می شود. بنابراین این عمل غیر قابل بازگشت است. بیمار بعد از این عمل، تنها می تواند مقدار کمی غذا بخورد و بعد از آن ، زود سیر شده و دیگر غذا نمی خورد. در نتیجه خیلی زود وزن کمک می کند.

 

وزن کم کردن پس از عمل

به طور معمول جراح لاغری شما می تواند تخمین بزند که شما بعد از عمل چه میزان وزن از دست می دهید. اما این تنها به صورت کلی است و جراح نمی تواند به صورت دقیق درباره میزان کاهش وزن روزانه، هفتگی یا ماهانه شما اظهار نظر کند. کاهش وزن هفتگی یا ماهانه شما به عوامل مختلفی بستگی دارد.

 

 

 

عواملی که در روند کاهش وزن بعد از عمل تاثیر میگذارد :

  • وزن حال حاظر شما و میزان اضافه وزن
  • شاخص توده بدنی (BMI)
  • سن
  • جنس
  • سطح سلامتی
  • میزان پیروی شما به توصیه های رژیم و ورزش
  •  

میزان کاهش وزن بعد از عمل اسلیو معده

در جراحی اسلیو معده، بخش هایی از معده به تشخیص پزشک برداشته می شود. این کار باعث می شود تا پس از عمل، افراد دچار کاهش وزن و لاغری شوند.

عمل اسیلو معده قادر است به طور معمول حدود ۲۵ تا ۳۵ درصد کل وزن شما را کاهش دهد و یا ۵۰ تا ۷۵ درصد میزان اضافه وزن شما را به کلی از میان بردارد و شما را در محدوده سالم MBI قرار دهد. ممکن است برخی دیگر بیش از ۸۰ درصد اضافه وزن خود را با این روش از دست دهند و حتی ممکن است برخی کمتر از ۷۰ درصد وزن کم کنند.

 

آیا بدن بلا فاصله شروع به کاهش وزن می کند ؟

یکی از دلایلی که افراد را تشویق می کند که برای لاغری و درمان چاقی رو به عمل جراحی اسلیو معده بیاورند آغاز سریع کاهش وزن است. شما بلافاصله بعد از عمل شروع به کاهش وزن می کنید زیرا رژیم غذایی و دوره نقاهت شما طوری است که کمترین تمایلی به خوردن غذا دارید و این به کاهش وزن بعد از اسلیو معده کمک زیادی می کند.

 انتظار می رود که بیشترین میزان کاهش وزن بعد از عمل اسلیو طی ۶ ماه اول رخ دهد. به عبارتی شما می توانید تا ۵۰ درصد از اضافه وزن خود را طی این مدت از دست دهید. بعد از ۶ ماه بدن شما به دستورالعمل ها و رژیم غذایی بعد از اسلیو معده عادت کرده است و روند کاهش وزن همچنان ادامه خواهد داشت و تا پایان سال اول ، شما حدودا تا ۶۵ درصد از اضافه وزن خود را از دست خواهید داد. با این حال پس از دو سال شما بیش از ۷۰ درصد وزن خود را  از دست می دهید و تقریبا به درمان قطعی چاقی نزدیک می شوید.

مشاهده مقاله
تجربیات کسانی که عمل اسلیو معده انجام داده‌اند

 

 

کاهش وزن بیشتر با رژیم غذایی پس از عمل اسلیو

این نکته بسیار مهم است و باید دقت کنید که ، اگر تمایل دارید در مدت زمانی طولانی نتیجه مناسب و خوبی را از روند کاهش وزن در عمل اسلیو معده بگیرید ، باید از رژیم های غذایی مناسب استفاه کنید تا هیچ مشکلی برایتان پیش نیاید. در ماه اول پس از عمل جراحی اسلیو معده ، یکی از واجبات این است که از خوراکی های جامد و اصطلاحا سفت مانند برنج ، خورشت و دیگر غذا هایی که آبکی محسوب نمی شوند پرهیز کنید.

و به جای آن در دو هفته اول بعد از عمل جراحی اسلیو معده ، به خوردن و آشامیدن غذاها و نوشیدنی های آبکی بپردازید. همچنین در هفته دوم و سوم از خوراک های نرم استفاده کنید تا معده شما به آرامی به رژیم غذایی درست بعد از عمل جراحی برسد .

بعد از آن با گذشتن حدود سی روز پس از عمل جراحی ، شما این اجازه را دارید که به مقدار خیلی کم از غذا های جامد و سفت نیز استفاده و تغذیه نمایید. در ضمن به خاطر داشته باشید که غذا های جامد را باید به خوبی و درستی کامل بجوید تا به هیچ مشکلی بر نخورید .

امکان دارد غذاها و خوراک های سفت به بخیه های شکم فشار وارد کنند و باعث باز شدن و کشیده شدن معده جدید شوند. پس به مراقب های رژیمی بعد از عمل بسیار دقت داشته باشید.

عمل اسلیو معده به شما این امکان را می دهد که تقریباً هر نوع غذایی بخورید. بدیهی است که در رژیم غذایی  شما باید از مصرف غذا هایی که ارزش غذایی ندارند، غذا هایی با کالری کاذب و نوشیدنی های قندی خود داری کنید. بهتر است در دوران بعد از عمل در شبانه روز پنج وعده غذایی سالم میل کنید بدون اینکه میان وعده داشته باشید. همه این دستورالعمل های ساده باعث می شود که میزان کاهش وزن شما بعد از عمل اسلیو بالا باشد.

 

کاهش وزن و استپ وزن بعد از عمل اسلیو معده

استپ وزن به معنی توقف فرآیند کاهش وزن بعد از عمل اسلیو و بای پس معده است. بیماران معمولاً تا حدود سه هفته پس از انجام عمل کاهش وزن سریع و قابل‌ ملاحظه را تجربه می‌ کنند. اما پس از این دوره ممکن است فرآیند کاهش وزن کند یا به ‌طور کلی متوقف شود. استپ وزن اتفاقی بسیار عادی و موقت است و با رعایت برخی نکات برطرف می‌ شود.

در برخی از موارد ممکن است که فرد پس از انجام عمل اسلیو دچار بازگشت به وزن قبلی و یا استپ وزنی شود. بازگشت وزن بعد از عمل اسلیو حدودا تا یکسال پس از عمل طبیعی می باشد. پس از گذشت این زمان وزن دوباره رو به کاهش سیر می کند. این نکته مهم است که پس از عمل معده، روش های درست را بکار گیرید تا دچار استپ وزنی و یا کاهش وزن نشوید. پس با رعایت کردن نکات نگران استپ وزنی و یا بازگشت وزن نباشید چرا که این موضوع در بازه زمانی گفته شده، طبیعی می باشد.

مشاهده مقاله
کدام عمل لاغری بهتر است - ایمن ترین روش برای عمل لاغری

 

 

علت استپ وزن بعد از عمل اسلیو

دلیل اول استپ وزنی، تلاش بدن برای مقاومت در برابر کاهش شدید وزن و توقف آن است. عمل اسلیو معده، مسیر گوارشی و شیوه مصرف، جذب و هضم غذا و مایعات را تغییر می‌ دهد. سیستم دفاعی بدن در این شرایط تلاش می‌کند تا از دستگاه‌ های حیاتی بدن و سلامت فرد دفاع کند. کاهش شدید وزن در هفته‌ های اول پس از عمل اسلیو معده سیستم دفاعی بدن را به حفظ چربی و ذخایر انرژی ترغیب می‌ کند.

از طرف دیگ ر، بدن در هفته ‌های اول پس از عمل جراحی لاغری ابتدا گلیکوژن ذخیره‌ شده در ماهیچه ‌ها و کبد را می ‌سوزاند. در این فرآیند ، وزن آب بدن که مسئول بخش بزرگی از وزن کلی بدن است کاهش می ‌یابد. سپس بدن سوزاندن چربی و توده ماهیچه ‌های کم ‌چرب را شروع می ‌کند. در این مرحله است که متابولیسم بدن کاهش می ‌یابد و زمینه استپ وزن بعد از عمل اسلیو معده و بای پس معده را به وجود می ‌آورد. علاوه بر این ، بدن متابولیسم را بر اساس شرایط جدید طوری تنظیم می ‌کند که کاهش وزن با سرعت آهسته‌ تری رخ دهد.

بنابراین کندشدن فرآیند کاهش وزن اجتناب ‌ناپذیر است اما عدم رعایت برنامه غذایی و ورزشی این وضعیت را تشدید کرده و استپ وزنی بعد از عمل اسلیو را رقم می ‌زند. بسیاری از بیماران تصور می ‌کنند که عمل اسلیو ، چاقی را به‌طور خودکار و ناگهانی از بین خواهد برد. کاهش ناگهانی وزن در هفته ‌های اول پس از عمل نیز این باور غلط را تقویت می ‌کند اما کاهش وزن و حفظ وزن مناسب، تنها زمانی ادامه خواهد یافت که بیمار به سبک زندگی سالم و متعادل پایبند باشد.

 

علت های تشدید کننده استپ وزن بعد عمل اسلیو معده

  • خوردن میزان غذای روزانه کمتر از برنامه غذایی به امید کاهش وزن سریع ‌تر
  • سختگیری نکردن در مورد عادت ‌های غذایی یا کوتاهی در رعایت دقیق برنامه غذایی پزشک
  • عدم فعالیت بدنی
  • نداشتن خواب کافی
  • استرس زیاد
  • مصرف نوشیدنی های الکلی
  • احتباس مایعات در بدن
  • ابتلا به بیماری ‌هایی مثل دیابت، کم‌کاری تیروئید و سندرم تخمدان پلی‌کیستیک (PCOS)

 

 

کاهش وزن مداوم بعد ازعمل اسلیو

رعایت نکاتی مثل به‌ آرامی غذا خوردن و نوشیدن، کاهش فاصله زمانی بین وعده ‌های غذایی و در عین حال کوچک کردن هر وعده غذایی ، نوشیدن مایعات فراوان در بین وعده‌ ها ، جویدن کامل غذا ، مصرف روزانه 50 تا 60 گرم پروتئین ، پرهیز از غذاهایی که سرشار از قند و چربی هستند، می‌ تواند کمک زیادی به شما در پیشگیری از بروز استپ وزنی کند.

مشاهده مقاله
عمل اسلیو بهتر است یا ساسی؟

 سعی کنید با مصرف روزانه مولتی‌ ویتامین و قرص ‌های مکمل طبق دستور پزشک، مانع از کمبود ویتامین‌ ها و مواد معدنی ضروری شوید زیرا این مسئله در کاهش متابولیسم بدن موثر است. برای شروع فعالیت بدنی نیاز است تا در روز های اول بعد از جراحی شروع به پیاده ‌روی آرام کنید و به ‌مرور پس از پایان دوران نقاهت، باید برای مدت طولانی به ‌سراغ انجام تمرینات ورزشی مانند راه رفتن سریع ، دوچرخه ‌سواری و شنا تحت نظر پزشک بروید. از اثرات مفید خواب شبانه کافی غافل نشوید. در صورت داشتن استرس بیش ‌از حد روزانه، حتما به کمک یک روانپزشک یا روانشناس آن را کنترل کنید.

 

دوباره چاق شدن بعد از انجام عمل اسلیو معده

اگر عمل جراحی به صورت دقیق و کاملا درست انجام بشود و فرد متقاضی هم بعد از آن که عمل به اتمام برسد ، به نکته ها مرتبط به استراحت و مراقبت و پرهیز ها و همین طور تغذیه را به درستی هر چه تمام رعایت کند ، جای نگرانی جهت چاق شدن دوباره وجود نخواهد داشت .

پس از جراحی لاغری بسیاری از بیماران ، شاهد کاهش وزن سریع خود هستند و به مرور زمان سرعت کاهش وزن کمتر شده و بیماران ممکن است در این مدت از رژیم غذایی خود پیروی نکرده و ناپرهیزی کنند. همین امر موجب افزایش یا بازگشت وزن پس از جراحی لاغری خواهد شد. این پرخوری ها سبب کشیده شدن و باز شدن دوباره معده می شود و خوراکی های دریافتی دوباره به چربی تبدیل خواهد شد و هیچ گونه راه بازگشتی وجود نخواهد داشت.

 

جلوگیری از بازگشت وزن پس از عمل اسلیو

پیروی از رژیم غذایی بعد از جراحی لاغری و عادات غذایی صحیح می تواند از بازگشت وزن پس از جراحی لاغری جلوگیری کند. این رژیم غذایی توسط پزشک تعیین شده و بر مصرف مواد مغذی مثل میوه ها، سبزیجات و پروتئین تاکید دارد.

پس از جراحی لاغری ، بیمار باید به طور منظم با پزشک خود یا تیم پزشکی که جراح به وی معرفی می کند ، ملاقات داشته باشد تا بتواند با دقت بیشتری اهداف خود را دنبال کند. به غیر از این مورد، بهتر است فرد بیمار با یک متخصص یا کارشناس تغذیه و یک مشاور نیز ملاقات داشته باشید. تحقیقات نشان داده است که تحت نظر بودن بیماران پس از جراحی لاغری می تواند به این افراد کمک کند تا از بازگشت وزن خود جلوگیری کنند.

هر چه تحرک بیشتری داشته باشید، بدنتان در سلامت بیشتری خواهد بود. اضافه کردن فعالیت های فیزیکی و ورزش پس از جراحی لاغری به برنامه روزانه، موجب زیبایی بیشتر فرم بدنتان خواهد شد. می توانید ابتدا با پیاده روی شروع کنید و هدف های کوچک و قابل دستیابی برای خود تعیین کنید. بهتر است تمرین های مقاومتی را نیز در ورزش خود بگنجانید تا سوخت و ساز بدن را در سطح بالایی نگه دارید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکتر عبدالحسینی

دکتر عبدالحسینی

جراح و فلوشیپ جراحی لاپاروسکوپی پیشرفته ، جراحی چاقی و متابولیک ، جراحی متابولیک برای درمان دیابت نوع 2

جدیدترین مقالات

جدیدترین مقالات حوزه جراحی چاقی

اسکرول به بالا