دکتر عبدالحسینی

آشنایی با نحوه کوچک کردن معده با لیزر

معرفی تکنیک کوچک کردن معده با لیزر
4.5/5 - (2 امتیاز)

اضافه‌وزن عملکرد طبیعی بدن از تنفس، تولید مثل و حافظه گرفته تا نوع رفتار و خلق‌وخو را تحت تاثیر قرار می‌دهد. چاقی خطر ابتلا به بیماری‌های مختلفی مانند سرطان، قند خون، بیماری‌های کبد، کیسه صفرا، کلیه، فشارخون بالا، ناراحتی قلبی و عروقی را افزایش داده و گاهی منجر به مرگ شخص می‌شود. روش‌های مختلفی برای کاهش وزن و رسیدن به تناسب‌اندام دلخواه وجود دارد.

یکی از روش‌های جدید و پرطرفداری که برای کاهش وزن انجام می‌شود و نیاز به جراحی ندارد، عمل اسلیو معده است. در این روش پزشک با کمک دستگاه و دوربین مخصوص (لاپاراسکوپ) معده بیمار را بررسی می‌کند و سپس جراحی را انجام می‌دهد. در این مقاله سعی داریم شما را با تکنیک کوچک کردن معده با لیزر آشنا کنیم. ما هر آنچه باید درباره این تکنیک تناسب اندام بدانید، به شما خواهیم گفت.

لاپاراسکوپی و هر آنچه که باید در مورد آن بدانید

 

کوچک کردن معده با لیزر و روش انجام
اسلیو معده روشی است که در آن با کمک لیزر و جراحات کم، 75% از معده برداشته می‌شود. در این جراحی با ایجاد چند برش روی شکم و با کمک دوربین مخصوص (لاپاراسکوپ) لوله‌های بلندی از طریق برش‌های ایجاد شده درون معده قرار می‌دهند. جراح با کمک دوربین و مشاهده تصاویر روی صفحه مانیتور این عمل را انجام می‌دهد. توجه داشته باشید که در این روش حجم معده کاهش می‌یابد و قسمتی از معده را از دست نمی‌دهید.

این عمل بین 2 تا 3 ساعت طول می‌کشد و میزان اشتها شما را نسبت به قبل از عمل کاهش می‌دهد. این به معنای کاهش جذب مواد مغذی و مواد معدنی موردنیاز نیست، بلکه با مصرف مقدار کمی غذا، در طولانی‌مدت احساس سیری خواهید داشت. همچنین این عمل برای افرادی که ناراحتی قلبی و ریه دارند بسیار مناسب است؛ زیرا عمل بیهوشی برای این افراد خطرات بسیاری به دنبال دارد.

با توجه به وضعیت این بیماران ممکن است این عمل به‌صورت دومرحله‌ای انجام شود. به‌عبارت‌دیگر برای کاهش خطر، عمل دوم بین 12 تا 18 ماه پس از مرحله اول صورت گیرد که این مدت‌زمان را دکتر تشخیص خواهد داد. انجام این عمل مانند هر عمل دیگری عوارضی به دنبال دارد که ممکن است سبب آسیب رسیدن به سایر اندام‌های بدن، خونریزی، ریزش مو، تهوع، اسهال و عفونت شود.

کوچک کردن معده با لیزر

آشنایی با مراقبت‌های قبل از عمل کوچک کردن معده با لیزر

قبل از این عمل باید سلامتی و آمادگی بدن برای انجام این جراحی سنجیده شود و آزمایش‌های لازم، شامل آزمایش خون، آندوسکوپی، ECG یا بررسی ضربان قلب و رادیوگرافی قفسه سینه صورت گیرد. همچنین ابتدا وزن شما توسط یک پرستار گرفته شده و سپس نبض، فشارخون و دمای بدن اندازه‌گیری می‌شود. در صورت مصرف داروهایی که سبب تغییر غلظت خون می‌شود، باید حتما به پزشک معالج خود اطلاع دهید؛ از جمله این داروها می‌توان به وارفارین، آسپرین، آرتریت و… اشاره کرد.

مشاهده مقاله
عمل بای پس معده چیست؟

قبل از انجام جراحی بهتر است با پزشک معالج خود ملاقات کرده و با او در مورد مراقبت‌های قبل از جراحی، اتفاقات حین جراحی و عوارض پس از آن صحبت کنید. با توجه به اینکه قبل و بعد از عمل ممکن است دچار استرس، افسردگی و… شوید، بهتر است به روانشناس مراجعه کرده و درخواست کمک کنید. همچنین برای داشتن تغذیه مناسب باید قبل و بعد از عمل با متخصص تغذیه مشورت کنید. به‌منظور عدم بازگشت وزن کاهش یافته بهتر است از متخصص ورزش کمک بگیرید.

توجه داشته باشید که در صورت مصرف هرگونه مواد مخدر باید 6 هفته قبل از انجام عمل آن را کنار بگذارید و از مصرف آن خودداری کنید تا هیچگونه مشکلی ایجاد نشود. به‌علاوه در این مدت باید از مصرف مشروبات الکلی اجتناب کنید.

کوچک کردن معده با لیزر

عمل اسلیو معده؛ شرایط تجویز توسط پزشک معالج

برای تجویز این عمل جراحی توسط پزشک باید شرایط زیر را داشته باشید:

• باید دارای شاخص توده بدنی (BMI) 40 یا بالاتر باشید یا بیماری‌هایی مانند ناراحتی قلبی، دیابت و آپنه خواب شدید داشته باشند.

• شما باید حداکثر، وزنی که تجهیزات رادیولوژی می‌تواند تحمل کند را داشته باشید. در صورت نیاز به کاهش وزن باید با مشاور تغذیه مشورت کنید.

• پس از انجام آزمایشات لازم، معاینات فیزیکی و تشخیص توسط پزشک، این عمل تجویز خواهد شد.

توجه داشته باشید که این جراحی برای افرادی که سن آن‌ها کمتر از 18 سال یا بالای 65 سال است و افرادی که بیماری صرع، بیماری‌های زمینه‌ای و بیماری اعصاب‌ و روان دارند، نباید انجام شود. همچنین افرادی که در ناحیه شکم تومور سرطانی بدخیم، سل مزمن، کمبود پلاکت خون، بافت اسکار و… دارند، نباید این عمل را انجام دهند.

مراقبت‌های بعد از عمل اسلیو معده چیست؟

پس از پایان عمل کوچک کردن معده با لیزر بیمار به بخش ریکاوری و سپس به بخش مراقبت‌های ویژه منتقل‌ می‌شود، پس از گذشت دو روز و با تشخیص پزشک از بیمارستان مرخص خواهد شد.

مشاهده مقاله
مدل های جراحی چاقی

• فرد باید به مدت دو روز به پشت بخوابد و مایعات و داروهای خوراکی تجویزشده را نیز مصرف کند.

• بیمار باید به مدت 12 ماه تحت مراقبت پزشک قرار گیرد و پس از گذشت یک سال به‌صورت سه ماه یک‌بار به دکتر مراجعه کند. انجام این کار برای چکاپ بدن، اندازه‌گیری میزان گلوکز و… ضروری است.

• برای جلوگیری از برگشت وزن و حفظ تناسب‌اندام، باید طبق دستور پزشک رژیم غذایی را رعایت کرده و به‌طور مداوم ورزش کنید.

• پانسمان و بانداژ به مدت دو روز درون معده وجود دارد و سپس با مراجعه به پزشک، پانسمان تعویض خواهد شد.

• در صورت ایجاد تورم و احساس درد در پاها، قرمزی و تورم در اطراف جراحات، نشت مایع از زخم، عفونت، تب بالا و… باید به پزشک مراجعه کنید.

• بهتر است تعویض بانداژ توسط پزشک و افراد متخصص انجام شود.

بیمار پس از انجام عمل باید به مدت یک تا دو هفته رژیم غذایی مناسب (مایعات) مصرف کند، بعد از گذشت این مدت و تشخیص پزشک می‌تواند مصرف غذاهای معمولی با وعده‌های کم حجم را شروع کند. ناگفته نماند که در هر وعده باید به میزانی کمی غذا مصرف شده و برای هضم راحت، به‌خوبی جویده شود. افرادی که عمل اسلیو معده را انجام می‌دهند، ممکن است در جذب ویتامین‌ها دچار مشکل شوند؛ بنابراین باید مکمل‌های مولتی‌ویتامین و کلسیم را مصرف کنند.

مزایای کوچک کردن معده با لیزر چیست؟

انجام کوچک کردن معده با لیزر برای لاغری مزایای بسیاری دارد که در ادامه به بررسی چند مورد از آن‌ها خواهیم پرداخت:

• بعد از انجام عمل اسلیو بیماری‌های مختلفی مانند دیابت، فشارخون بالا، آپنه خواب و… را کاهش می‌یابد و یا از بین می‌رود.
• احساس گرسنگی و میزان اشتهای فرد بسیار کاهش می‌یابد.
• از آنجایی که این جراحی کمترین میزان جراحات را دارد، دوره نقاهت آن کوتاه است.
• یکی از روش‌های سالم و آسان برای کاهش وزن است و وزن را به میزان 70% کاهش می‌دهد.
هزینه عمل اسلیو معده؛ عوامل موثر بر هزینه عمل
هزینه عمل اسلیو معده با توجه به فاکتورهای زیر تغییر خواهد کرد:
• هزینه لوازم و تجهیزات به‌کار رفته در حین عمل
• دستمزد و میزان تخصص پزشک
• بیمارستان یا مرکز جراحی
• هزینه رادیولوژی و آزمایشگاه
• هزینه بیهوشی و…

مشاهده مقاله
چگونه با بای پس معده لاغر شویم؟

کوچک کردن معده با لیزر
عمل بای ‌پس معده؛ تفاوت‌های آن با عمل اسلیو معده

یکی‌ دیگر از روش‌های کوچک کردن معده، عمل بای ‌پس معده است و با روش اسلیو معده تفاوت‌هایی دارد. در روش اسلیو معده با قرار دادن لوله در معده بین 70 تا 80 درصد از حجم معده کاهش می‌یابد و مری به روده کوچک متصل می‌شود. اما در روش کوچک کردن معده با لیزر به‌منظور داشتن معده کوچک در انتهای مری، قسمتی از معده برش و بخیه زده می‌شود. سپس جراح بقیه معده را به روده کوچک متصل می‌کند که به آن بای پس گفته می‌شود.

در مرحله بعد قسمتی از روده کوچک برداشته می‌شود و در امتداد روده بزرگ قرار می‌گیرد. عمل بای پس معده سابقه طولانی‌تر و استانداردهای بهتری نسبت به روش اسلیو معده دارد. ناگفته نماند که روش بای پس دشوارتر و پیچیده‌تر از اسلیو معده است؛ اما وزن فرد به میزان بیشتری کاهش می‌یابد.

در عمل بای پس معده میزان جذب ویتامین و مواد معدنی نسبت به روش اسلیو معده کاهش می‌یابد. اگر شخص مشکل ریفلاکس معده دارد، بهتر است عمل بای پس را انجام دهد؛ چون در این روش میزان ریفلاکس کاهش خواهد یافت.

جمع‌بندی

در این مقاله سعی کردیم نحوه کوچک کردن معده با لیزر و هر آنچه که باید بدانید را به شما معرفی کنیم. چاقی یک بیماری خطرناک است که مشکلات بسیاری مانند بیماری قلبی، فشارخون بالا، افسردگی، سرطان و… را به دنبال دارد، به همین دلیل باید به فکر کاهش وزن باشید. یکی از ساده‌ترین و جدیدترین روش‌ها برای کاهش وزن و رسیدن به وزن متناسب، اسلیو معده است.

در این عمل جراح به‌وسیله دستگاه و دوربین مخصوص (لاپاراسکوپ) معده شما را مشاهده و بررسی می‌کند. سپس چند شیار کوچک روی معده شما ایجاد خواهد کرد و با مشاهده تصاویر ظاهرشده روی مانیتور این عمل را انجام خواهد داد. این روش مزایای بسیاری مانند کاهش اشتها، کاهش وزن، دوره نقاهت کوتاه، عوارض کم و… دارد. امیدواریم بامطالعه این مقاله نکات موردنیاز خود را دریافت کرده باشید.

2 در مورد “آشنایی با نحوه کوچک کردن معده با لیزر”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکتر عبدالحسینی

دکتر عبدالحسینی

جراح و فلوشیپ جراحی لاپاروسکوپی پیشرفته ، جراحی چاقی و متابولیک ، جراحی متابولیک برای درمان دیابت نوع 2

جدیدترین مقالات

جدیدترین مقالات حوزه جراحی چاقی

اسکرول به بالا