دکتر عبدالحسینی

تاثیر ورزش در کاهش وزن

تاثیر ورزش در کاهش وزن
2.8/5 - (9 امتیاز)

چاقی سبب مشکلاتی مانند استرس، ابتلا به بیماری‌های مختلف، کاهش اعتماد به ‌نفس و… می‌شود. به همین دلیل باید در صورت داشتن اضافه‌وزن و چاقی سریعا به فکر راه‌حل مناسبی برای کاهش وزن باشیم. راه‌های مختلفی برای کاهش وزن و رسیدن به‌ تناسب ‌اندام وجود دارد که از جمله آنها می‌توان به رژیم غذایی مناسب، ورزش و جراحی لاغری (در صورت چاقی مفرط) اشاره کرد. اما تاثیر ورزش در کاهش وزن چیست؟

یکی از عوامل موثر در حفظ سلامت بدن و شادابی روح، ورزش است. معمولا افرادی که اضافه‌وزن دارند با سوالاتی مانند بهترین روش برای کاهش وزن چیست؟ سریع‌ترین روش کاهش وزن کدام است؟ کدام ورزش برای کاهش وزن موثر است؟ مواجه می‌شوند. با توجه به اینکه با ورزش کردن میزان متابولیسم بدن نیز افزایش می‌یابد، نتیجه می‌گیریم که ورزش کردن روش موثری برای کاهش وزن است.

تاثیر ورزش در کاهش وزن چگونه است؟

احتمالا شما هم از طریق آشنایان، شبکه‌های اجتماعی، تلویزیون و… درباره تاثیر ورزش بر افزایش اشتها را شنیده‌اید، همچنین ممکن است متوجه شده باشید که بعد از انجام تمرین شدید، بیشتر از همیشه غذا می‌خورید. در صورتی که براساس تحقیقات صورت گرفته به این نتیجه رسیده‌اند که ورزش کردن سبب سرکوب شدن اشتها می‌شود. به عبارت دیگر پس از بررسی نتیجه تحقیقات صورت گرفته روی 20 نفری که فعال و ورزشکار بودند، مشخص شد که این افراد قبل از انجام تمرین غذای بیشتری نسبت به بعد از آن میل می‌کردند.

در واقع روزهایی که ورزش نمی‌کردند، میزان غذای مصرفی آن‌ها کاهش می‌یافت. همچنین محققان این اطمینان را داده‌اند که ورزش صبحگاهی برای ایجاد تعادل انرژی و دریافت کالری از ورزش عصرگاهی مفیدتر است. ناگفته نماند که میزان اشتها پس از انجام ورزش در افراد مختلف، متفاوت است و باتوجه به قدرت بدن، شدت ورزش و… تعیین می‌شود.

مشاهده مقاله
ریزش مو بعد از جراحی لاغری + راه های پیشگیری ( قطعی )

اگر قصد دارید با ورزش کردن وزن خود را کاهش دهید و همچنین تمایل دارید بعد از جلسات ورزشی بیشتر غذا میل کنید، باید ورزش شدیدتری و در مدت زمان کوتاه‌تر انجام دهید. به‌طور کلی ورزش می‌تواند اشتهای شما را کم یا زیاد کند؛ اما براساس تحقیقات صورت گرفته، کشف کرده‌اند که اثر کاهنده آن بیشتر است.

تاثیر ورزش در کاهش وزن

آشنایی با مزایای ورزش کردن و تاثیر ورزش در کاهش وزن

علاوه‌ بر تاثیر ورزش در کاهش وزن، ورزش کردن مزایای دیگری نیز دارد که در ادامه به بررسی چند مورد از  آنها خواهیم پرداخت.

کاهش احتمال ابتلا به بیماری‌های خطرناک

به‌طورکلی ورزش به کاهش احتمال ابتلا به بیماری‌های بسیاری مانند مشکلات قلبی، دیابت، فشارخون و… کمک می‌کند.

کاهش استرس

یکی از مهم‌ترین مزایای ورزش کردن کاهش میزان استرس است. با ورزش کردن به‌صورت دائم و کاهش میزان استرس، زندگی شادتری خواهید داشت.

افزایش قدرت مغز

مطالعات انجام‌شده نشان می‌دهد که ورزش کردن سبب افزایش و بهبود عملکرد مغز خواهد شد. همچنین در صورت انجام ورزش‌های شدید و سنگین قدرت یادگیری، تفکر و تصمیم‌گیری افزایش خواهند یافت.

کمک به داشتن خواب بهتر

اگر خواب کافی ندارید، اگر شب‌ها تا دیروقت بیدار هستید و در رختخواب خود غلت می‌زنید، بهترین راه حل ورزش و داشتن برنامه ورزشی است. انجام ورزش در طول روز سبب می‌شود که با گذشت زمان، خواب بهتر و راحت‌تری داشته باشید.

در صورت داشتن مشکلاتی مانند دیابت، بیماری قلبی، بیماری ریه، آرتروز و بیماری کلیوی باید با پزشک معالج خود مشورت کنید. همچنین افرادی که در ماه‌های اخیر فعالیتی نداشته‌اند، اضافه‌وزن دارند و سیگار را ترک کرده‌اند، باید قبل از شروع برنامه‌ ورزشی با پزشک خود صحبت کنید. هنگامی‌که برنامه ورزشی را برای اولین بار شروع می‌کنید، باید با کارشناسان و افراد باتجربه مشورت کنید. اگر با انجام ورزش احساس آسیب‌دیدگی و فشار داشتید، حتما ورزش را متوقف کنید.

مشاهده مقاله
عوامل شکست در طی درمان چاقی

معرفی انواع ورزش مناسب برای کاهش وزن

به‌طورکلی، تاثیر ورزش در کاهش وزن بسیار زیاد است. ورزشی که انجام می‌دهید باید شامل ورزش هوازی یا قلبی- عروقی باشد. تمرینات هوازی باعث افزایش پمپاژ خون و ضربان قلب شما می‌شود و همچنین می‌توانید این تمرینات را با دستگاه تناسب ‌اندام مانند تردمیل، بیضوی و پله‌پله انجام دهید. همچنین فعالیت‌هایی مانند دویدن، دوچرخه‌سواری، پیاده‌روی، رقصیدن و شنا نیز شامل این موارد می‌شود.

تمرین با وزنه 

تمرین با وزنه یکی از ورزش‌های موثر و پرطرفدار است که علاوه بر از بین بردن چربی، عضله سازی نیز می‌کند. کارشناسان توصیه می‌کنند که سه بار در هفته این تمرینات را انجام دهید که شامل موارد زیر می‌شود:

  • عضلات شکم
  • دور بازو
  • عضله دوسر
  • قفسه سینه
  • شانه‌ها
  • سه سر
  • ساعدها و…

یوگا

یکی دیگر از ورزش‌هایی که فواید بسیاری مانند ایجاد آرامش، کاهش وزن و… دارد، یوگا است. بر اساس تحقیقات صورت گرفته، افرادی که یوگا انجام می‌دهند با توجه به اینکه بسیار به تغذیه و تمرین خود اهمیت می‌دهند، تناسب‌اندام نیز خواهند داشت.

سعی کنید ورزش را در زندگی خود بگنجانید و سبک زندگی سالم را انتخاب کنید، به‌طورکلی انجام ورزش تاثیرات مثبتی بر زندگی شما دارد که برخی از آنها شامل موارد زیر می‌شود:

  • به‌جای استفاده از آسانسور از پله‌ها بالا بروید.
  • سعی کنید با دوچرخه یا پیاده به محل کار خود رفت و آمد کنید.
  • اگر با خودرو به محل کار می‌روید، می‌توانید خودرو را پارک کرده و تا مسافت باقی‌مانده پیاده‌روی کنید.

پیاده‌روی

تاثیر ورزش در کاهش وزن

پیاده‌روی فعالیتی بسیار جذاب برای کسانی است که قصد سوزاندن کالری و کاهش وزن را دارند. میزان کالری که هنگام پیاده‌روی سوزانده می‌شود بستگی به وزن، دمای هوا و سرعت راه رفتن شما دارد. به‌عنوان‌مثال اگر سرعت متوسط پیاده‌روی 4.8 کیلومتر در ساعت را داشته باشید، سریع‌تر راه بروید و وزنتان بیشتر باشد، کالری بیشتری خواهید سوزاند.

مشاهده مقاله
تغییرات استحکام و تراکم استخوان‌ها پس از جراحی چاقی !!

با توجه به اینکه پیاده‌روی تاثیرات فوق‌العاده‌ای در کاهش وزن دارد، باید رژیم غذایی مناسبی نیز داشته باشید که بهتر نتیجه بگیرید. به‌عبارت‌دیگر تحقیقات  نشان می‌دهد زمانی بهترین نتیجه را از پیاده‌روی می‌گیرید که یک رژیم غذایی مناسب نیز داشته باشید.

پیاده‌روی علاوه بر فوایدی که برای کاهش وزن دارد، فواید بسیار دیگری نیز دارد که شامل کاهش کلسترول بد، افزایش کلسترول خوب، کاهش فشارخون و خلق‌وخوی بهتر می‌شود. همچنین این فعالیت سبب کاهش احتمال ابتلا به دیابت، بیماری قلبی، کاهش مرگ‌ومیر و… می‌شود.

پیاده‌روی ورزشی بسیار مناسب است که تاثیر زیادی در کاهش وزن دارد و بیشتر افراد می‌توانند در انجام این ورزش شرکت کنند. اگر روزانه پیاده‌روی انجام می‌دهید، باید به‌آرامی آن را شروع کنید و باگذشت زمان مدت و شدت آن را افزایش دهید. اگر پیاده‌‌روی را به‌تازگی شروع کرده‌اید باید باگذشت زمان شدت و مدت آن را افزایش دهید تا مقاومت شما افزایش یابد.

جمع‌بندی

در این مقاله سعی کردیم به بررسی تاثیر ورزش در کاهش وزن بپردازیم. ورزش در زندگی هر فرد تاثیر بسیاری دارد که هم بر روح فرد تاثیر مثبت می‌گذارد و هم بر جسم. از مزایای ورزش می‌توان به کاهش استرس، بهبود وضعیت خواب، درمان بیماری‌های مختلف مانند فشارخون بالا، دیابت، کاهش کلسترول و… می‌شود.

ورزش انواع مختلفی دارد که یکی از بهترین و ساده‌ترین روش‌ها برای کاهش وزن پیاده‌روی است که برای همه سنین مناسب است. همچنین می‌توانید ورزش را به نوعی در زندگی خود بگنجانید؛ به‌عنوان‌مثال به‌جای استفاده از آسانسور از پله‌ها استفاده کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Picture of دکتر عبدالحسینی

دکتر عبدالحسینی

جراح و فلوشیپ جراحی لاپاروسکوپی پیشرفته ، جراحی چاقی و متابولیک ، جراحی متابولیک برای درمان دیابت نوع 2

جدیدترین مقالات

جدیدترین مقالات حوزه جراحی چاقی

اسکرول به بالا