دکتر عبدالحسینی

جراحی لاغری روده

جراحی لاغری روده
امتیاز مطلب

جراحی لاغری روده

برای دستیابی به وزن ایده‌آل و کاهش وزن، گاهی ورزش و رژیم غذایی کارساز نمی‌شوند. به همین دلیل جراحی لاغری روده آخرین روش برای رهایی از چاقی است. خوشبختانه طبق مطالعات انجام شده، افراد بعد از جراحی بین 70 تا 80 درصد اضافه وزن خود را از دست می‌دهند؛ بنابراین جراحی گزینه مناسبی برای رسیدن به تناسب اندام می‌باشد.

همانطور که می‌دانید کاهش دریافت کالری روزانه برای کاهش وزن ضروری است. به همین دلیل در این روش جراحی، هدف کاهش حجم معده و هدایت مواد غذایی به روده است. به همین دلیل با کاهش حجم مواد غذایی دریافتی و در نتیجه جذب کالری کمتر، رسیدن به تناسب اندام سرعت پیدا می‌کند.

روش جراحی بای پس روده چه تاثیری در لاغری دارد؟ مزایا و خطرات این روش جراحی چیست؟ قبل و بعد از عمل چه نکاتی را باید رعایت کنیم؟

در ادامه این مطلب همراه ما باشید تا اطلاعات جامعی از این روش جراحی به دست آورید و با اضافه وزن و بیماری‌ها خداحافظی کنید!

چرا باید جراحی لاغری روده انجام دهیم؟

آیا رژیم‌های غذایی و ورزش، شما را به وزن مطلوب نرسانده‌اند؟ بهتر است بدانید که جراحی در واقع آخرین روش برای کاهش وزن شماست. اگر به هر دلیلی به وزن مناسب خود از طریق فعالیت‌های ورزشی و رژیم غذایی نرسید، جراحی یکی از گزینه‌های مناسب است.

برای تشخیص این که دچار چاقی هستید، باید شاخص توده بدنی (BMI) شما با بررسی پزشک محاسبه شود. همچنین شرایط سلامتی شما (مثلا دیابت) و فشار خون، توسط پزشک متخصص بررسی می‌شود. دلیل این کار پیش بینی نتیجه نهایی جراحی لاغری است.

جراحی بای پس روده یکی از راه‌های کاهش وزن است، اما شما را سریعا به لاغری نمی‌رساند. این روش در واقع روی سبک زندگی شما تاثیر می‌گذارد. به این صورت که اندازه وعده‌های غذایی شما بعد از این عمل کنترل می‌شود. همچنین باید از غذاهای سالم در رژیم غذایی خود استفاده کنید. مجموع این عوامل باعث می‌شود در طول روز کالری کمتری دریافت کنید و به وزن مطلوب برسید.

شاخص توده بدنی بالا برای لاغری نیاز به جراحی دارد

جراحی لاغری روده به روش بای پس

همانطور که می‌دانید بیشتر جراحی‌ها نیاز به بیهوشی دارند. جراحی بای پس نیز از این قاعده مستثنی نبوده و قبل از انجام آن بیهوشی عمومی اعمال می‌شود. بعد از بیهوشی و شروع جراحی، حجم معده شما کوچک‌تر و بخش عمده روده بای پس (میانبر) می‌شود. البته در این جراحی بخش انتهایی روده که به پیلوریک معروف است (100 تا 150 سانتی‌متر)، نباید بای پس شود. در ادامه به تشریح دو مرحله از این جراحی می‌پردازیم:

  1. در مرحله اول جراحی بای پس، حجم معده شما را کوچک‌تر می‌کنند. جراح با استفاده از منگنه مخصوص، معده شما را به دو بخش تقسیم خواهد کرد. بخش بالایی معمولا کوچک‌تر و بخش بالایی بزرگ‌تر است. بزرگ‌تر بودن بخش بالایی معده (کیسه) به دلیل نگهداری غذاهایی است که میل می‌کنید. کوچک کردن حجم این بخش برای خوردن غذای کمتر توسط شماست.
  2. در مرحله دوم قسمت کوچک روده از طریق سوراخ کوچکی، روی کیسه (بخش بالایی معده) وصل می‌شود. به این ترتیب غداهایی که مصرف می‌کنید، وارد این دهانه جدید شده و از طریق آن به روده منتقل می‌شود. به همین دلیل در طول روز کالری کمتری جذب بدن شما می‌شود و وزن شما کاهش می‌یابد.

در این جراحی حجم معده را کاهش می‌دهند

لاپاراسکوپی؛ جراحی لاغری از طریق دوربین

یکی از روش‌های جراحی لاغری روده لاپاراسکوپی است. در این روش با استفاده از لوله مخصوص و دوربین کوچکی که روی آن متصل است، شکم شما را مورد بررسی قرار می‌دهند. جراحی لاپاراسکوپی با ایجاد 4 تا 6 برش بسیار کوچک روی شکم شما شروع می‌شود.

اندازه سوراخ‌های ایجاد شده در شکم شما، بستگی به ابزارهای موردنیاز برای وارد شدن به شکم دارد. همچنین دوربین روی لوله لاپاراسکوپی به مانیتور اتاق عمل متصل می‌شود. جراح شما با استفاده از تصاویر دریافتی، داخل شکم شما را مشاهده و جراحی را آغاز می‌کند. این جراحی دارای مزایای زیادی، از جمله موارد زیر است:

  • زمان عمل بسیار کوتاه (2 تا 4 ساعت)
  • احساس درد بسیار کمتر
  • بهبودی سریع و بستری کمتر در بیمارستان
  • ایجاد زخم‌های بسیار کوچک‌تر

جراحی لاغری روده از طریق لاپاراسکوپی یکی از راه‌های کاهش وزن

چه کسانی کاندید مناسبی برای جراحی بای پس روده هستند؟

تشخیص نهایی این که جراحی برای چه افرادی مناسب است، با پزشک جراح شماست. برای تشخیص این مورد فاکتورهای زیادی وجود دارد. بررسی شاخص توده بدنی (BMI) یکی از جنبه‌های مهم تشخیص کاندیداتوری شما برای جراحی لاغری است.

اگر شاخص توده بدنی شما 40 یا بیشتر از آن باشد، در واقع چیزی در حدود 45 کیلوگرم اضافه وزن دارید. این اضافه وزن به هیچ عنوان شرایط مطلوبی نیست و نیاز به جراحی دارد. همچنین این وزن، ممکن است باعث ایجاد بیماری‌های قلبی، انسداد آپنه و دیابت نوع دوم در شما شود.

بهترین و ایده‌‌آل‌ترین مقدار شاخص توده بدنی بین 18.5 تا 25 است. اگر به هر دلیلی BMI شما بیشتر از این باشد، باید سبک زندگی خود را تغییر دهید.

افراد دارای BMI بالای 40 کاندید جراحی هستند

با 6 مورد از خطرات جراحی بای پس روده آشنا شوید

جراحی لاغری روده در ردیف عمل‌های بزرگ قرار می‌گیرد. به همین دلیل مثل اغلب جراحی‌های بزرگ، ممکن است خطراتی (هرچند ناچیز) داشته باشد. بنابراین بهتر است قبل از جراحی، حتما با ریسک‌های انجام آن آشنا شوید.

به طور کلی جراحی‌هایی که تحت بیهوشی کامل انجام می‌شوند، ریسک‌های مشابهی دارند. واکنش آلرژیک به داروی بیهوشی، خونریزی، ایجاد عفونت، لخته‌شدن خون، مشکلات تنفسی و قلبی از جمله خطرات بیهوشی عمومی هستند. با این وجود، خود جراحی بای پس خطراتی دارد که در ادامه با آنها آشنا می‌شوید:

  • ایجاد التهاب مخاط معده یا گاستریت
  • زخم یا سوزش معده
  • آسیب به اندام‌های تحت جراحی
  • کم‌اشتهایی شدید
  • انسداد روده به دلیل عفونت زخم داخل شکم
  • استفراغ به دلیل مصرف موادغذایی بیش از توان کیسه معده

قبل از جراحی لاغری روده چه کارهایی باید انجام دهیم؟

شاید این سوال در ذهن شما ایجاد شود که اصولا قبل از انجام این عمل چه کارهایی باید انجام داد؟ پزشک معالج شما قبل از جراحی، انجام آزمایش خون و سایر آزمایش‌های لازم برای اطمینان از سلامتی شما را درخواست می‌کند. همچنین برای اطمینان بیشتر، بهتر است سونوگرافی کیسه صفرا هم انجام دهید.

بررسی و درمیان گذاشتن مشکلاتی ازجمله دیابت، فشارخون بالا، مشکلات ریوی و قلبی با جراح بسیار حائز اهمیت است. همچنین ممکن است به مشاوره تغذیه معرفی شوید. در این کلاس‌ها به شما نحوه جراحی و اتفاقاتی که برای شما می‌افتد، شرح داده می‌شود. علاوه‌بر این انتظارات شما از جراحی و تغذیه مورد بررسی قرار می‌گیرند.

اگر از نظر روحی آمادگی جراحی را ندارید، بهتر است با مشاور و روان‌شناس در این خصوص صحبت کنید. این کار باعث کاهش استرس و فشارهای روانی آسیب‌زا شده و جراحی شما را به بهترین شکل پیش می‌برد.

قبل از انجام جراحی کشیدن سیگار ممنوع

 

نکات مهمی که قبل از جراحی بای پسروده باید رعایت کنیم

برای این که کمترین میزان خطر در حین جراحی لاغری روده شما را تهدید کند، بهتر است یک هفته قبل از عمل و روز انجام آن نکاتی را رعایت کنید. در همین راستا اگر فردی سیگاری هستید، یک هفته قبل از جراحی نباید آن را مصرف کنید. کشیدن سیگار علاوه‌بر بالابردن ریسک خطر در حین جراحی، باعث کند شدن رویه بهبودی شما می‌شود.

اگر باردار هستید یا احتمال بارداری وجود دارد، باید با جراح خود در میان بگذارید. همچنین اطلاع دادن به پزشک معالج در مورد داروها یا مکمل‌هایی که مصرف می‌کنید از اهمیت بالایی برخوردار است.

یک هفته پیش از جراحی

برای جلوگیری از لخته شدن خون، مصرف برخی داروها باید متوقف شود. به همین دلیل داروهایی مثل وارفارین، آسپرین، ایبوپروفن، استامینوفن و… تا یک هفته قبل از جراحی نباید مصرف شوند.

روز جراحی

در روز جراحی لاغری روده، باید شرایط مربوط به نوشیدن مایعات و مصرف مواد غذایی را طبق برنامه پیگیری کنید. همچنین داروهایی را که جراح معرفی کرده حتما مصرف کنید. علاوه‌بر این برای جلوگیری از مشکلات احتمالی، باید به موقع در بیمارستان حاضر باشید.

روز جراحی باید به موقع در بیمارستان حاضر باشید

بعد از جراحی بای پس روده چه نکاتی را باید رعایت کنیم؟

معمولا بعد از انجام این جراحی، بین 1 تا 4 روز باید در بیمارستان بمانید. شما باید کمتر راه بروید، به همین دلیل از شما خواسته می‌شود روی تخت دراز بکشید. همچنین بعد از جراحی به مدت 48 ساعت یک لوله از طریق بینی شما به معده وصل می‌شود. این لوله مایعات روده و معده شما را تخلیه می‌کند.

تا 3 روز ابتدایی نباید غذایی مصرف کنید. بعد از روز سوم مصرف مایعات و مواد غذایی نرم‌شده را شروع کنید. برای این که از تشکیل لخته خون جلوگیری شود، باید پاهای خود را با جوراب مخصوص بپوشانید و واکسن مخصوص بزنید. همچنین برای تسکین درد از داروهای مسکن و برای جلوگیری از عفونت از داروهای استروئیدی باید استفاده کنید.

بعد از جراحی لاغری روده و ترخیص از بیمارستان، می‌توانید مایعات و غذای روزانه خود را به‌راحتی و با مشورت پزشک مصرف کنید. البته شما باید تغذیه خود را بعد از عمل طبق برنامه تعیین شده توسط مشاور تغذیه مصرف کنید.

با رعایت رژیم غذایی مناسب بعد از جراحی به تناسب اندام برسید

جراحی بای پس روده چه مزایایی دارد؟

این جراحی علی‌رغم خطراتی که دارد، مزایای زیادی هم برای شما به همراه خواهد داشت. بیشتر افرادی که تحت این جراحی قرار می‌گیرند، در سال اول تا 10 کیلوگرم در ماه کاهش وزن را تجربه می‌کنند. البته این مقدار حداکثری کاهش وزن بوده و حداقل آن در حدود 5 کیلوگرم در ماه است.

میزان کاهش وزن بعد از گذشت یک سال پس از جراحی لاغری روده کمتر می‌شود. به همین دلیل با انجام فعالیت‌های ورزشی و رعایت رژیم غذایی اصولی از همان ابتدا کاهش وزن بیشتری تجربه می‌کنید. همچنین در 2 سال اول بعد از عمل، نیمی از وزن اضافه خود را از دست خواهید داد.

استفاده از رژیم غذایی مناسب باعث تسریع روند لاغری شما می‌شود. البته برای این کار بهتر است با مشاور تغذیه مشورت کنید. از دستورالعمل‌های ورزشی مناسب پیروی کنید تا به نتایج مطلوبی برسید.

این جراحی علاوه‌بر تاثیرات مطلوبی که روی کاهش وزن می‌گذارد، باعث بهبود برخی بیماری‌ها نیز می‌شود. بیماری‌هایی مثل آسم، دیابت نوع دوم، کلسترول بالا، فشار خون بالا، رفلاکس معده و آپنه انسداد خواب با انجام جراحی بای پس بهبود پیدا می‌کنند.

جابجایی دوازدهه در جراحی بای پس روده

در جراحی لاغری روده ممکن است نیاز به جابجایی دوازدهه باشد، اما این اتفاق چه زمانی رخ می‌دهد؟ این جابجایی معمولا بعد از عدم‌موفقیت جراحی اسلیو معده انجام می‌شود.

در جراحی دوازدهه بیش از 70 درصد روده کوچک را برش می‌دهند. علاوه‌بر این روده کوچک که آنزیم پانکراس و صفرا در آن ترشح می‌شود را به انتهای دوازده وصل می‌کنند. با این جابجایی شما غذای کمتری مصرف کرده و امکان کاهش وزن بیشتری دارید.

با انجام این جراحی معده شما جای کمتری برای نگهداری غذا خواهد داشت؛ بنابراین میزان کالری دریافتی شما کمتر و در نتیجه وزن کاهش می‌یابد.  تشخیص قطعی نیاز به این جابجایی به عهده پزشک معالج یا جراح شماست.

آشنایی با سایر روش‌های جراحی‌ لاغری

علاوه بر جراحی لاغری روده به روش بای پس، روش‌های دیگری نیز وجود دارد. این روش‌ها هم مزایا و معایب خاص خود را دارند. به همین دلیل آشنایی با این روش‌ها برای انتخاب بهترین گزینه ممکن حائز اهمیت است. در ادامه با برخی از این روش‌ها بیشتر آشنا می‌شوید.

جراحی اسلیو یا گاسترکتومی

یکی از جدیدترین شیوه‌های جراحی لاغری است که شامل بخش اول جراحی بای پس روده می‌شود. در این روش ساختار معده حالتی تیوپی پیدا می‌کند تا مقدار کالری دریافتی شما کاهش یابد.

جراحی پلیکاسیون

همانطور که گفته شد افراد دارای شاخص توده بدنی بیش از 40، برای جراحی لاغری واجد شرایط هستند. در این روش با استفاده از پلیسه طول معده را تنگ می‌کنند تا میزان غذای مصرفی فرد کاهش پیدا کند.

پیکرتراشی (لیپوماتیک)

این روش که احتمالا اسم آن را زیاد شنیده باشید، جراحی تخلیه چربی‌های موضعی بدن است. با استفاده از لیپوماتیک چربی‌های بدن شما بدون خونریزی خارج می‌شوند.

لیپوساکشن

این روش که مزایای کمتری نسبت به لیپوماتیک دارد، نوعی جراحی زیبایی نیز محسوب می‌شود. با استفاده از این روش چربی‌های بدن که باعث تغییر فرم آن شده‌اند، تغییر می‌کنند.

سخن پایانی

برای کاهش وزن روش‌های زیادی وجود دارد که جراحی آخرین آنهاست. جراحی لاغری روده به روش بای پس یکی از روش‌های مناسب برای کاهش وزن است. البته به یاد داشته باشید که در هر شرایطی رعایت رژیم غذایی اصولی و انجام فعالیت‌های ورزشی از اهمیت بالایی برخوردار است.

این جراحی ممکن است در حین انجام خطراتی هم داشته باشد. البته خطرات ناشی از بیهوشی عمومی برای همه جراحی‌ها یکسان است. با وجود این خطرات، جراحی بای پس مزایای بسیار زیادی هم دارد. به همین دلیل یکی از روش‌های مناسب برای دستیابی به وزن مطلوب است.

برای این که ریسک خطر حین انجام جراحی کاهش پیدا کند، باید نکاتی را قبل از عمل رعایت کنید. رعایت این نکات علاوه‌بر کاهش خطرات جراحی، باعث رسیدن به نتیجه دلخواه می‌شود. همچنین برای دستیابی به نتیجه مطلوب از جراحی لاغری روده، بهتر است رژیم غذایی خود را بعد از عمل هم رعایت کنید.

مشاهده مقاله
کدام عمل لاغری بهتر است - ایمن ترین روش برای عمل لاغری

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکتر عبدالحسینی

دکتر عبدالحسینی

جراح و فلوشیپ جراحی لاپاروسکوپی پیشرفته ، جراحی چاقی و متابولیک ، جراحی متابولیک برای درمان دیابت نوع 2

جدیدترین مقالات

جدیدترین مقالات حوزه جراحی چاقی

اسکرول به بالا