دکتر عبدالحسینی

علت مرگ بعد از عمل کیسه صفرا و ناگفته‌های آن

مرگ بعد از عمل کیسه صفرا
3.3/5 - (7 امتیاز)

جراحی برداشتن کیسه صفرا نوعی جراحی رایج است که آن را به‌عنوان کوله سیستکتومی می‌شناسند. به‌طورکلی کیسه صفرا اندامی کوچک و کیسه‌مانند بوده که در بخش بالای سمت راست شکم قرار دارد. وظیفه این اندام ذخیره صفرا است که این مایع به‌وسیله جگر تولید می‌شود و با کمک آن به تجزیه غذاهای چرب کمک می‌کند. اما چرا در عمل جراحی این اندام مرگ رخ میدهد و در واقع مرگ بعد از عمل کیسه صفرا به چه دلیل است ؟

بدون وجود این کیسه هم می‌توان به زندگی خود ادامه داد، اما به دلایل مختلفی در برخی از موارد احتمال بروز مرگ بعد از جراحی وجود دارد. حال سوال این است که علت مرگ بعد از عمل کیسه صفرا چیست؟ برای گرفتن پاسخ سوال خود ادامه مطلب را از دست ندهید.

علت برداشتن کیسه صفرا

در صورت داشتن سنگ کیسه صفرا دردناک، جراحی برای برداشتن آن صورت می‌گیرد. به ‌علت عدم تعادل در مواد تشکیل‌دهنده صفرا، سنگ‌های کوچکی در کیسه صفرا ایجاد می‌شود. سنگ‌های صفراوی معمولا هیچ‌گونه علامتی ندارند و احتمال دارد متوجه وجود آن نباشید. در برخی از موارد این سنگ‌ها جریان صفرا را مسدود کرده و پانکراس یا کیسه صفرا را تحریک می‌کند. از علائم سنگ کیسه صفرا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • درد شدید و ناگهانی شکم
  • زرد شدن پوست یا سفیدی چشم (یرقان)
  • احساس بیمار بودن

به‌طورکلی موثرترین روش برای درمان این بیماری انجام جراحی و برداشتن کیسه صفرا است.

زندگی بدون کیسه صفرا چگونه است؟

بدون وجود کیسه صفرا نیز می‌توانید زندگی خود را ادامه دهید. برای هضم غذای مصرفی، کبد شما صفرا را تولید می‌کند و به‌جای ذخیره صفرا در این کیسه مستقیما وارد سیستم گوارش شما می‌شود. احتمال دارد قبل از انجام جراحی پزشک به شما توصیه کند که رژیم غذایی خاصی را رعایت کنید. درصورتی‌که در برخی از موارد بعد از انجام جراحی، دیگر نیازی به ادامه رژیم غذایی خاص نیست.

به‌طورکلی شما بعد از جراحی کیسه صفرا و برداشتن آن باید رژیم غذایی خاص و متعادلی را رعایت کنید. ممکن است پس از انجام جراحی بیمار علائمی مانند یبوست یا اسهال را تجربه کند که در عرض چند هفته این وضعیت بهبود خواهد یافت. اگر بعد از مصرف هر نوع نوشیدنی یا غذایی متوجه این علائم شدید، باید از مصرف مجدد آنها خودداری کنید.

مشاهده مقاله
بهترین مدل جراحی چاقی

احساس درد در شکم در صورت داشتن سنگ صفرا

برداشتن کیسه صفرا چه خطراتی به دنبال دارد؟

به‌طورکلی برداشتن کیسه صفرا را جراحی بی‌خطر می‌دانند که میزان عوارض آن بین 0.5 تا 6 درصد است.

برداشتن کیسه صفرا روشی کاملا بی‌خطر است، اما مانند هر نوع جراحی دیگر عوارضی دارد که از خطرات احتمالی آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نشت صفرا به داخل شکم
  • عفونت زخم
  • لخته شدن خون
  • آسیب به یکی از مجاری که صفرا را از کبد خارج می‌کند

به‌طورکلی بهتر است قبل از انجام جراحی با پزشک خود درباره عوارض و خطرات احتمالی جراحی صحبت کرده و درنهایت راهکارهای کاهش آن اطلاع یابید. انجام این کار باعث می‌شود که احتمال بروز خطرات پس از انجام جراحی و درنهایت مرگ بعد از عمل کیسه صفرا به صفر برسد.

جراحی برداشتن کیسه صفرا و خارج کردن سنگ‌های آن

آشنایی با روش‌های جراحی و برداشتن کیسه صفرا

به‌طورکلی 2 روش برای انجام جراحی کیسه صفرا وجود دارد که پزشک پس از بررسی وضعیت بیمار، با توجه به وضعیت وی یکی از آنها را توصیه می‌کند.

کوله سیستکتومی کم تهاجمی (لاپاراسکوپی)

در طول انجام این جراحی، پزشک در شکم بیمار 4 برش ایجاد می‌کند؛ که یک لوله و دوربین کوچک از یکی از این برش‌ها وارد شکم شما می‌شود. جراح با استفاده از مانیتور داخل اتاق عمل محتویات درون شکم شما را مشاهده کرده و جراحی را انجام می‌دهد. سپس از طریق برش‌های دیگر و با مشاهده مانیتور اقدام به برداشتن کیسه صفرا می‌کند.

در مرحله بعد، اگر جراح نگران سنگ‌های درون کیسه صفراوی یا مشکلات دیگر در مجرای صفراوی باشد، آنها را تحت سونوگرافی یا آزمایش تصویربرداری مانند اشعه ایکس قرار می‌دهد. سپس محل‌های برش زده‌شده را بخیه می‌زند. این جراحی بین 1 الی 2 ساعت طول می‌کشد. توجه داشته باشید که این نوع جراحی برای همه افراد مناسب نیست و در برخی مواقع جراح در حین انجام عمل، به دلایل مختلفی برش‌های بزرگ‌تری را ایجاد می‌کند.

کوله سیستکتومی سنتی (جراحی باز)

در این نوع جراحی، پزشک برشی در حدود 15 سانتی‌متر در زیر دنده‌ها و در قسمت سمت راست شکم شما ایجاد می‌کند. در این روش برای نمایان شدن جگر و کیسه صفرا، عضله و بافت شما را به سمت عقب می‌کشاند. در مرحله بعد جراح کیسه صفرا را برمی‌دارد. سپس محل انجام برش‌ها را بخیه می‌زند. این جراحی نیز بین 1 الی 2 ساعت طول خواهد کشید.

مشاهده مقاله
برنامه غذایی بعد از جراحی چاقی

جراحی سنتی و انجام عمل باز برای برداشتن کیسه صفرا

بررسی مرگ بعد از عمل کیسه صفرا در افراد

محققان تاکنون نتوانسته‌اند علت مرگ را از طریق برداشتن کیسه صفرا پیدا کنند. یکی از مرگ‌های ثبت‌شده بعد از عمل کیسه صفرا، نشان می‌دهد که معاینات بعد از انجام جراحی کاملا رضایت‌بخش بوده است. درصورتی‌که بعد از گذشت 16 ساعت بیمار دچار دل درد شدیدی شد و کادر درمان برای وی مورفین تزریق کردند که فشار وی به‌شدت پایین آمد و منجر به ایست قلبی شد.

سپس بیمار را احیا کرده و بعد از بازگشت وی متوجه شدند که دچار پارگی و خونریزی روده باریک شده است. به همین علت مجددا وی را به اتاق عمل بردند که در حین انجام جراحی بیمار به کما رفته و جان خود را از دست داد. پس از پیگیری، علت مرگ بعد از عمل کیسه صفرا قصور پزشکی اعلام شد.

علت دیگر مرگ بعد از عمل کیسه صفرا می‌تواند عفونت بعد از انجام جراحی باشد که در صورت مشاهده آن باید سریعا به مطب پزشک مراجعه کنید. در غیر این صورت آسیب‌های جدی به سایر اندام‌ها مانند مغز واردشده که درنهایت منجر به مرگ می‌شود.

پس بهترین کار این است که قبل از انجام جراحی تحقیقات لازم را درباره جراح موردنظر، سابقه، مهارت و تعداد جراحی‌های موفق او داشته باشید. به‌طورکلی با انجام این کار عوارض احتمالی بعد از جراحی کاهش‌یافته و احتمال مرگ بعد از عمل کیسه صفرا به صفر خواهد رسید.

معایب و مزایای جراحی لاپاراسکوپی چیست؟

مسلما نباید انتظار بدون عارضه بودن جراحی لاپاراسکوپی را داشته باشید، اما این جراحی در مقایسه با سایر جراحی‌های دیگر عوارض کمتری خواهد داشت؛ به‌عنوان‌مثال پس از انجام جراحی باز ممکن است مشکلاتی مانند چسبندگی برای فرد به وجود آید. درصورتی‌که در لاپاراسکوپی به علت باز نشدن شکم در معرض هوای محیط قرار نخواهد گرفت. با توجه به عدم تماس بافت بدن با لوازم استفاده‌شده در جراحی، احتمال ایجاد چسبندگی کمتر خواهد شد.

عوارض جانبی جراحی کیسه صفرا

هر جراحی عوارض بالقوه‌ای دارد که ازجمله آن می‌توان درد خونریزی عفونت تب و… را نام برد. احتمال دارد پس از برداشتن کیسه صفرا عوارض زیر را تجربه کنید:

مشکل در هضم چربی

احتمال دارد بدن شما برای هضم چربی به روش جدید نیاز به زمان داشته باشد. همچنین داروهایی که پس از جراحی پزشک برای شما تجویز می‌کند باعث ایجاد سوءهاضمه شود. این علامت معمولا طولانی نیست، اما در برخی از بیماران شاید این عوارض طولانی باشد که در صورت نشت صفرا به سایر اندام‌هایی که در مجاری صفراوی قرار دارند به وجود می‌آید.

مشاهده مقاله
تاثیرات کاهش وزن قبل از بارداری

نفخ شکم و اسهال

ممکن است سوءهاضمه باعث ایجاد نفخ یا اسهال شود که معمولا به علت مصرف فیبر کم یا چربی اضافی بدتر خواهد شد. نشت صفرا می‌تواند به معنای مقدار ناکافی آن مایع در روده برای هضم چربی باشد که درنهایت باعث شل شدن مدفوع و ایجاد اسهال می‌شود.

یبوست

درواقع برداشتن کیسه صفرا باعث کاهش یبوست می‌شود، اما جراحی و بیهوشی در عمل می‌تواند باعث بروز یبوست کوتاه‌مدت شود. همچنین یکی از عوامل بروز این مشکل پس از انجام جراحی کم‌ آب بودن بدن است. پس برای جلوگیری از بروز این مشکل بعد از انجام جراحی به اندازه کافی مایعات مصرف کنید.

آسیب روده

در هنگام برداشتن کیسه صفرا به‌ندرت احتمال دارد جراح به روده بیمار آسیب برساند. به‌طورکلی بعد از انجام هر جراحی داشتن مقداری درد کاملا طبیعی است، اگر بیشتر از چند روز این موضوع ادامه داشت و بدتر شد باید به مطب پزشک مراجعه کنید.

تب یا زردی

اگر بعد از برداشتن کیسه صفرا در مجرای صفرایی سنگ باقی بماند باعث بروز درد شدید یا یرقان می‌شود که همان زردی پوست است. همچنین انسداد کامل می‌تواند باعث بروز عفونت و درنهایت تب شود. عدم توجه به توصیه‌های پزشک و عدم رعایت رژیم غذایی مناسب می‌تواند منجر به بروز مرگ بعد از عمل کیسه صفرا شود.

خارج کردن کیسه صفرا و سنگ‌های درون آن

سخن پایانی

در این مطلب سعی کردیم به بررسی دلایل مرگ بعد از عمل کیسه صفرا و نکات مهم آن بپردازیم. درواقع کیسه صفرا اندامی کیسه مانند و کوچک در قسمت سمت راست شکم قرار دارد که در بالای جگر واقع شده است. این اندام محل ذخیره صفرا بوده که مایعی است که جگر برای تجزیه چربی موجود در غذا ترشح می‌کند.

در صورت عدم تعادل در مواد تشکیل‌دهنده آن، در این اندام سنگ ایجاد شده که مشکلاتی مانند دل درد، زردی (یرقان)، یبوست و… را به دنبال دارد. بدون وجود این اندام نیز بدن می‌تواند فعالیت خود را ادامه دهد، اما باید بعد از انجام این جراحی به توصیه پزشک توجه کرده و رژیم غذایی مناسبی را رعایت کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکتر عبدالحسینی

دکتر عبدالحسینی

جراح و فلوشیپ جراحی لاپاروسکوپی پیشرفته ، جراحی چاقی و متابولیک ، جراحی متابولیک برای درمان دیابت نوع 2

جدیدترین مقالات

جدیدترین مقالات حوزه جراحی چاقی

اسکرول به بالا