دکتر عبدالحسینی

درمان دیابت با جراحی متابولیک

درمان دیابت با جراحی متابولیک
5/5 - (20 امتیاز)

دیابت زمانی در بدن به وجود می‌آید که انسولین یا به اندازه کافی تولید نشود و یا بدن نتواند آن را درست مصرف کند. در واقع با ترشح انسولین در بدن، قندها از خون به سلول‌ها منتقل می‌شوند و اگر این اتفاق رخ ندهد، قند موجود در خون افزایش یافته و به مرور باعث آسیب جدی به سایر جوارح بدن می‌شود.
از آنجایی که بیماری دیابت یکی از شایع‌ترین بیماری‌های عصر حاضر است، تحقیقات زیادی نیز برای یافتن بهترین روش درمان آن انجام شده و خوب است بدانید که درمان دیابت با جراحی متابولیک یکی از بهترین روش‌های موجود می‌باشد.

 

 

ارتباط چاقی با بیماری دیابت

همان‌طور که می دانید، چاقی مرضی ریشه‌های هورمونی و ژنتیکی دارد. همان هورمون‌هایی که گرسنگی را ایجاد می‌کنند، ضد انسولین‌اند و باعث بروز بیماری دیابت نوع دوم می‌شوند و داستان دیابت و چاقی از آن جایی شروع می‌شود که بدن هورمون‌های گرسنگی زیادی ترشح کند.

فرآیند گرسنگی در یک فرد چاق و یک فرد معمولی متفاوت است؛ یک فرد معمولی اگر گرسنه شود و غذا نخورد، به مدت ۲ الی ۳ ساعت اشتهایش را از دست داده و مجدداً گرسنه می‌شود و اگر به محض گرسنگی غذایش را بخورد، بعد از مدتی سیر می‌شود و اگر از او بخواهید که مجدد غذا بخورد عصبی شده زیرا می‌داند که حالش بد خواهد شد اما در یک فرد چاق قضیه متفاوت است. افرادی که دچار چاقی مرضی هستند و این ژن را دارند، به دلیل ترشح بیش از حد و همیشگی هورمون گرسنگی در واقع هیچ وقت احساس سیری نمی‌کنند و اگر غذا نخورند لحظه به لحظه حالشان بد می‌شود؛ لرزش دست، ضعف معده و پرخاشگری از حالاتی‌اند که برای این افراد در زمان گرسنگی پیش می‌آید و مشکل اصلی اینجاست که حتی بعد از خوردن نیز این هورمون سرکوب نشده و مکانیسم سیری کارش را درست انجام نمی‌دهد. این هورمون‌های آسیب زا که به هورمون گرلینگ یا هورمون اشتها نیز معروف‌اند به طور عمده در معده و بخش‌های ابتدایی روده ترشح می‌شوند. ترشح این هورمون حس گرسنگی سیری ناپذیر به فرد می‌دهد و به شدت نیز دیابت زا است.

مشاهده مقاله
چگونه با عمل اسلیو معده لاغر شویم؟

در مقاله محاسبه چاقی در خانه به سادگی می‌توانید با اندازه گیری BMI میزان چاقی خود را اندازه گیری کنید و از بروز دیابت پیشگیری کنید.

 

 

درمان دیابت با جراحی متابولیک امکان پذیر است؟

درمان دیابت با جراحی متابولیک یکی از موثرترین روش‌های درمان است بدین صورت که قسمتی از معده و بخش‌هایی از روده از مسیر هضم و جذب خارج شده و به همین دلیل بیمار تنها با خوردن مقداری کمی غذا که مورد نیاز بدن است، احساس سیری می‌کند.

اولین مدل این عمل که از طریق لاپاروسکوپی صورت می‌گیرد و در واقع با کمک دستگاهی که وارد شکم فرد شده، قسمتی از معده از بدن خارج شده و از این طریق هورمونی که در معده ترشح می‌شود از بین رفته، معده کوچک و اشتها نرمال می‌شود. این عمل به اسلیو معده شناخته می‌شود هیچ تأثیری روی روده نداشته و فقط معده را کوچک می‌کند.

دومین مدل درمان دیابت با جراحی متابولیک در واقع عمل بای پس معده است که از طریق آن مسیر غذا را در روده و معده کوتاه‌تر می‌کنند یعنی غذا معده و متر اول روده را رد کرده و به صورت مستقیم وارد متر دوم روده می‌شود. علیرغم اینکه در این قسمت از روده هیچ آنزیمی نیست که غذا را هضم بکند اما از متر سوم به بعد، آنزیم معده و آنزیم‌های پانکراس و صفرا به غذا ملحق شده و فرآیند هضم شروع می‌شود و غذا در ۷۰% ادامه‌ی روده شروع به هضم شدن می‌کند. در این مسیر هورمون‌های زیادی ترشح می‌شوند که اصلی‌ترین آن‌ها هورمون‌های ضد دیابت‌اند و فرد بیمار از روز فردای عمل می‌تواند مصرف انسولین‌اش را کاهش دهد و به مرور دیابت درمان و خاموش می‌شود. فلسفه این عمل نیز این است که هضم کمتری در معده و جذب کمتری در قسمت ابتدایی روده صورت بگیرد چون قسمت ابتدایی روده برای جذب غذا بسیار قدرتمند عمل می‌کند و به همین دلیل به کبد فشار زیادی وارد می‌کند و باعث بروز بیماری کبد چرب و سایر بیماری‌های مرتبط با چاقی مانند دیابت می‌شود.

مشاهده مقاله
جراحی لاغری

تحقیقات نشان داده‌اند که هورمون‌هایی که ضد انسولین عمل می‌کنند و باعث چاقی می‌شوند، برای اینکه بتوانند به ترشحِ زیاد از حد خودشان ادامه بدهند نیاز به غذا و بزاق دهانی دارند که به قسمت بالایی معده و قسمت اول روده برخورد کند، یعنی تا وقتی که این برخورد اتفاق نیفتد این هورمون‌ها زیاد ترشح نمی‌شوند. بنابراین پزشکان عملی طراحی کردند که جلوی ترشح این دسته از هورمون‌ها را بگیرد و با میانبر زدن مسیر غذا در معده و روده، هورمون‌های ضد انسولینی سرکوب شده و غذا زودتر به قسمت انتهایی روده می‌رسد و در این قسمت هورمون‌هایی که به انسولین کمک می‌کنند بیشتر ترشح می‌شوند.

 

روش های نوین درمان دیابت با جراحی

روش جدیدی که برای درمان این بیماری کشف شده است به نام SADI است که نسبت به عمل‌های قبلی دو مزیت اصلی دارد:

• در این عمل دریچه پیلور حفظ می‌شود پس مشکلاتی که در غذا خوردن در عمل‌های پیشین بود به وجود نمی‌آید.

• در روش SADI امکان تنظیم حجم معده وجود دارد، پس برای افرادی که BMI پایینی دارند و صرفاً از دیابت رنج می‌برند گزینه بهتری است.

این روش در واقع ترکیبی از روش اسلیو و روش به ای پس است و به صورت تئوری گفته می‌شود که ممکن است از دو روش قبلی موثرتر باشد. 

 

نتایج تحقیقات نشان داده‌اند که میزان برگشت‌پذیری درمان دیابت با جراحی متابولیک بین ۱ تا ۳ درصد است که عددی معقول به نظر می رسد.

 

 

2 در مورد “درمان دیابت با جراحی متابولیک”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکتر عبدالحسینی

دکتر عبدالحسینی

جراح و فلوشیپ جراحی لاپاروسکوپی پیشرفته ، جراحی چاقی و متابولیک ، جراحی متابولیک برای درمان دیابت نوع 2

جدیدترین مقالات

جدیدترین مقالات حوزه جراحی چاقی

اسکرول به بالا