دکتر عبدالحسینی

آزمایشات قبل از عمل چاقی

آزمایشات قبل از عمل چاقی
امتیاز مطلب

آزمایشات قبل از عمل چاقی

در دنیای امروزه، اضافه وزن و چاقی عامل اصلی بسیاری از بیماری‌هاست. این مهم از زندگی ماشینی، عدم تحرک کافی و ورزش، مصرف زیاد مشروبات الکلی، مصرف بیش از اندازه فست‌فود در رژیم‌غذایی، خواب بیش از اندازه، مصرف داروهای خاص و البته ژنتیک نشات می‌گیرد. از جمله مهم‌ترین بیماری‌های وابسته به اضافه‌وزن و چاقی می‌توان به فشار خون، دیابت نوع دوم، سکته مغزی، بیماری‌های قلبی، توقف تنفس در خواب، کبد چرب، ورم مفاصل و استخوان‌ها، سندرم متابولیک و انواع سرطان اشاره کرد.

کنترل بسیاری از عوامل چاقی در گرو اراده خود فرد است. و در بسیاری موارد با تغییر سبک زندگی قابل کنترل و درمان است. در مقابل برخی از موارد چاقی وابسته به خود فرد نیست. و با ورزش و رژیم قابل درمان نمی‌باشد. از این رو در علم پزشکی نوین عمل‌های جراحی متنوع و گوناگونی ابداع شده‌اند. که به‌کمک آنها می‌توان از چاقی مفرط و بیماری‌های مربوط به آن جلوگیری کرد.

این عمل‌های جراحی مانند سایر عمل‌ها، نیاز به مشورت با پزشک متخصص و نیز انجام آزمایشات قبل از عمل چاقی دارند. فرد در وهله اول موظف به انجام آنهاست. در مرحله بعد پزشک مربوطه با معاینه و دیدن آزمایشات قبل از عمل چاقی، جراحی مناسب او که کم‌ترین عارضه را برای وی به‌همراه داشته‌ باشد تجویز می‌کند. لازم به ذکر است که در تمامی مراحل طول درمان، همکاری و اراده بیمار سهم عمده‌ای در دستیابی به نتیجه مطلوب خواهد داشت.

مناسب‌ترین کاندیدهای عمل جراحی چاقی

افراد بسیاری در سراسر دنیا وجود دارند که به‌دنبال آسان‌ترین راه برای رسیدن به هدف لاغری می‌گردند. در بسیاری از موارد بیماران چاق با اضافه وزن زیاد، با مراجعه به مطب دکتر مربوطه و بدون انجام آزمایشات قبل از عمل چاقی، خواهان انجام جراحی جهت رسیدن به وزن ایده‌آل خود هستند. این در حالی است که برخی از مراجعه‌کنندگان با رعایت رژیم‌غذایی سالم و ورزش به‌راحتی به وزن مناسب خود دست پیدا می‌کنند.

در مقابل بیمارانی قرار دارند که با هیچ‌یک از روش‌های کاهش وزن نتیجه نگرفته‌اند. و عمل چاقی مناسب‌ترین گزینه برای آنها است. طبق نظریه پزشکان متخصص، بهترین کاندیدهای عمل چاقی افراد دارای شاخص توده بدنی 35 به بالا و نیز افراد مبتلا به بیماری‌های مربوط به چاقی هستند. این عمل زیر نظر پزشک متخصص و نیز با انجام تمامی آزمایشات قبل از عمل چاقی، کم‌ترین عارضه را برای بیمار به‌همراه خواهد داشت.

آزمایشات قبل از عمل چاقی

مانند هر عمل جراحی دیگری، عمل چاقی نیز نیازمند انجام تست‌ها و آزمایشات مخصوص قبل از جراحی است. که پس از معاینه اولیه، به بیمار تجویز می‌شود. آزمایش خون، آزمایش ادرار، آندوسکوپی معده، کولونوسکوپی، چکاپ کلی بدن، ماموگرافی، سونوگرافی لگن و شکم، تست روان‌پزشکی و استرس، اکوکاردیوگرام، تست تیروئید و تست عملکرد ریوی از جمله آزمایشات قبل از عمل چاقی محسوب می‌شوند. که بیمار موظف به انجام آنهاست. انجام آزمایشات قبل از عمل چاقی، پزشک را در انتخاب مناسب‌ترین روش جراحی برای بیمار یاری می‌کند که این امر کمترین ریسک و بهترین بازدهی را به‌همراه خواهد داشت.

مشاهده مقاله
تاثیرات کاهش وزن قبل از بارداری

آزمایش خون

یک آزمایش ساده و معمول در تمامی جراحی‌ها، آزمایش خون است. به کمک این آزمایش پزشک جراح می‌تواند قبل از شروع عمل بداند متقاضی مبتلا به برخی بیماری‌ها و عفونت‌های خونی، تیروئید و کم خونی هست یا خیر. به‌صورت کلی آزمایش خون اطلاعات مهمی از عملکرد کلی سیستم ایمنی و سایر قسمت‌های بدن را در اختیار پزشک می‌گذارد.

آزمایش ادرار

آزمایش ادرار به‌منظور اطمینان از عدم ابتلای فرد به بیماری‌های عفونت ادراری، دیابت، بیماری‌های مربوط به کبد و سنگ کلیه، صورت‌ می‌گیرد. که این آزمایش نیز قبل از برخی عمل‌های جراحی توصیه می‌شود.

آندوسکوپی مری و معده

یکی از آزمایش‌های اساسی در آزمایشات قبل از عمل چاقی است که جهت اطلاع پزشک از وضعیت سلامت مری، معده و بخش فوقانی روده کوچک بیمار صورت‌ می‌گیرد. در این آزمایش پزشک معالج شما از وضعیت بلع و عملکرد صحیح اندام‌های داخلی اطمینان حاصل می‌کند. در این آزمایش یک لوله ظریف و نازک به نام آندوسکوپ از طریق بینی و یا دهان وارد بدن شده و از معده، مری و روده کوچک عکس‌برداری می‌کند.

کولونوسکوپی

کولونوسکوپی

در واقع نوعی آزمایش آندوسکوپی است که تنها برای عکس‌برداری از روده انجام می‌شود. و طی این آزمایش پزشک از وضعیت سلامت روده و عدم ابتلا به بیماری‌های مربوط به روده اطمینان‌ حاصل می‌کند.

ماموگرافی

یکی از آزمایشات مهم برای خانم‌ها در آزمایشات قبل از عمل چاقی محسوب‌ می‌شود. که طی این آزمایش پزشک با گرفتن تست و قرار دادن پستان در دستگاه مربوط، عدم ابتلای بیمار به سرطان پستان یا وجود انواع توده‌های بدخیم در آن را چک می‌کند.

سونوگرافی لگن و شکم

سونوگرافی نیز از آزمایشات قبل از عمل چاقی محسوب‌ می‌شود. که در آن پزشک عملکرد رگ‌های خونی و اندام‌های داخلی مانند رحم، تخمدان، صفرا، کلیه و طحال را چک می‌کند.

تست استرس

نوعی از آزمایش است که در آن فرد مراجعه‌کننده باید فعالیت بدنی مانند دویدن یا راه رفتن را انجام دهد. طی این تست عملکرد قلب بیمار و سطح فشار خون وی چک می‌شود. همچنین این تست برای برخی از بیماران که قادر به انجام فعالیت بدنی نیستند با تجویز دارویی انجام‌ می‌شود. و پس از مصرف این دارو، جریان خون به‌طرف قلب افزایش می‌ یابد و از این طریق عملکرد قلب و تغییرات چک می‌شود.

مشاهده مقاله
دکتر گلنوش چاره گر

اکوکاردیوگرام یا اکو

آزمایش اکوکاردیوگرام یا اکو

اسکنی است که برای بررسی عملکرد قلب و عروق خونی مجاور آن استفاده می‌شود. این آزمایش یک نوع اسکن اولتراسوند است؛ به این معنی که از یک کاوشگر کوچک برای ارسال امواج صوتی با فرکانس بالا استفاده می‌شود.  این امواج با برخورد به اندام داخلی باعث می‌شوند پزشک دید خوبی از نحوه عملکرد قلب و دریچه‌های آن پیدا کند.

تست عملکرد ریوی

از دیگر آزمایشات قبل از جراحی چاقی است که طی آن سرعت دم و بازدم، ظرفیت ریه بیمار و توانایی انتقال اکسیژن به بافت و اندام‌های داخلی، در آن مورد بررسی قرار می‌گیرد.

این آزمایشات تنها برخی از آزمایش‌های مرسوم قبل از عمل چاقی هستند، اما علاوه بر اینها آزمایشات دیگری نیز وجود دارند که بنا به صلاح دید پزشک برای بیمار تجویز می‌شود.

بهترین نوع عمل چاقی

بهترین نوع عمل چاقی

عمل‌های چاقی می‌توانند بخش قابل توجهی از اضافه وزن شما را از بین ببرند. و به‌دنبال آن اعتماد به نفس از دست رفته شما را باز گردانند. انتخاب نوع عمل چاقی یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های بیماران است که بنا بر عوامل متعددی برای هر فرد ممکن است متفاوت باشد.

مدت زمان دلخواه بیمار برای رسیدن به وزن ایده‌آل، کم ریسک‌ترین نوع عمل چاقی برای بیمار، وضعیت سلامت عمومی، بیماری‌های فرد و سبک زندگی از جمله عوامل مهم در تصمیم‌گیری پزشک متخصص برای انتخاب بهترین نوع عمل چاقی برای بیمار است. تا ضمن کسب بهترین نتیجه، کمترین عارضه را به‌همراه داشته‌ باشد.

سوئیچ اثنی‌عشر، گاسترکتومی اسلیو، بای پس معده، و حلقه (باندینگ) معده از جمله جراحی‌های چاقی است که با توجه به شرایط فرد و آزمایشات قبل از عمل چاقی، برای بیمار تجویز می‌شود.

نتیجه ایده آل پس از عمل چاقی

اگر به‌دنبال بهترین نتیجه بعد از عمل چاقی هستید، بهتر است سبک زندگی خود را نیز پس از این جراحی تغییر دهید. رعایت دستورالعمل‌های غذایی پس از عمل چاقی بسیار مهم و حائز اهمیت است و سهم بزرگی در دستیابی به نتیجه ایده‌آل خواهد داشت.

این دستورالعمل‌ها که توسط افراد متخصص تهیه و طراحی شده‌اند. با هدف محدود کردن میزان کالری مصرفی و در عین حال ارائه وعده‌های غذایی متعادل و مغذی توصیه می‌شوند. ممکن است این رژیم‌غذایی در ابتدا سخت و طاقت‌فرسا به نظر برسد اما با گذشت زمان، ناخودآگاه این دستورالعمل بخشی از برنامه روزانه فرد را در برمی‌گیرد و رفته رفته برای بیمار آسان‌تر می‌شود.

مشاهده مقاله
پاسخ به برخی سوالات متداول

این رژیم در ابتدا با مایعات شروع شده و با گذشت حدود دو هفته پس از جراحی غذاهای پوره شده وارد وعده‌هایتان می‌شود. سپس مواد غذایی جامد با مقدار کم جای پوره و مایعات را می‌گیرد و می‌توانید لذت خوردن غذاهای مورد علاقه‌تان اما با حجم کمتری را مجدداً تجربه کنید.

عمل بای پس معده

عوارض و مزایای جراحی چاقی

هر عمل جراحی با خود مزایا و معایبی به‌همراه دارد. پزشک جراح ابتدا آنها را با بیمار در میان گذاشته و تصمیم نهایی را به او و نزدیکانش واگذار می‌کند. کاهش وزن در کمترین زمان، عدم ابتلا یا بهبود بیماری‌های مرتبط با اضافه وزن و چاقی، افزایش اعتماد به نفس، افزایش عملکرد در برنامه‌های روزانه و شخصی و به‌صورت کلی بهبود کیفیت زندگی از جمله مهم‌ترین مزایای عمل چاقی هستند. که فرد پس از جراحی می‌تواند تجربه کند.

از جمله عوارض جراحی چاقی می‌توان به افتادگی پوست، خونریزی، عفونت، اسهال، لخته شدن خون، یبوست و نشت اشاره کرد. البته با انتخاب بهترین جراح چاقی، انجام تمامی آزمایشات قبل از عمل چاقی و رعایت مراقبت‌های قبل و بعد از عمل، ریسک این عوارض بسیار کم می‌شود. علاوه بر اینها همراهی دوستان و نزدیکان بیمار پس از جراحی، تشویق، تقویت روحیه و مراقبت از سلامت روحی و جسمی او در روند رشد و بهبود، تأثیر بسیار چشمگیری خواهد داشت.

شروع زندگی جدید پس از عمل چاقی

کوچک‌ترین و پیش پا افتاده‌ترین تغییرها در سبک و مسیر زندگی منجر به تحولات و اتفاقاتی بزرگ در زندگی آینده افراد می‌شود. عمل جراحی نیز یکی از همین تغییرها است. با انجام عمل چاقی و راحت شدن از اضافه وزن خود، شما پا به دنیای تازه‌ای می‌گذارید. که تجربه هر لحظه از آن برای شما لذت‌بخش و یادآورد سختی‌هایی که از آنها عبور کرده‌اید خواهد بود.

رهایی از اضافه وزن و مشکلات مربوط به آن، رژیم‌غذایی مناسب و مقوی پس از جراحی و انجام وزش‌های سبک و فعالیت‌های بدنی، دریچه‌ای جدید از زندگی را به روی شما خواهد گشود. که به‌واسطه آن، زندگی سالم و به‌دور از بیماری‌های گوناگون را تجربه خواهید کرد.

قدم گذاشتن در این مسیر در ابتدا سخت و مشکل به نظر می‌رسد. اما در آینده قدردان تصمیم امروز خود مبنی بر تغییر سبک زندگی خواهید بود. در آخر بهتر است به یاد داشته‌ باشید که کیفیت زندگی آینده شما در گرو تصمیمات و تغییرات هر چند کوچک در سبک زندگی امروزتان است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکتر عبدالحسینی

دکتر عبدالحسینی

جراح و فلوشیپ جراحی لاپاروسکوپی پیشرفته ، جراحی چاقی و متابولیک ، جراحی متابولیک برای درمان دیابت نوع 2

جدیدترین مقالات

جدیدترین مقالات حوزه جراحی چاقی

اسکرول به بالا