دکتر عبدالحسینی

بازگشت وزن بعد از جراحی لاغری

بازگشت وزن بعد از جراحی
5/5 - (1 امتیاز)

یکی از انواع عمل جراحی که در بین خانم‌ها و آقایان پرطرفدار به نظر می‌رسد، جراحی لاغری است. پس از انجام این عمل وزن افراد تا حد زیادی کاهش پیدا می‌کند؛ اما گاهی این کاهش وزن همیشگی نیست. بازگشت وزن بعد از جراحی لاغری با عدم ایجاد تغییر در سبک زندگی فرد به وجود می‌آید؛ بنابراین اطلاع از عوامل بازگشت وزن و رعایت آن‌ها از این امر جلوگیری می‌کند.

عوامل زیادی در بازگشت وزن موثرند؛ اما آیا از آن‌ها اطلاع دارید؟ امکان دارد شما نیز پس از انجام عمل جراحی افزایش وزن داشته باشید؟ چه مدت پس از عمل لاغری این احتمال وجود دارد که بازگشت وزن داشته باشید؟ در ادامه سعی داریم به بررسی بازگشت وزن بعد از جراحی لاغری و نکات مهم مربوط به آن را بررسی کنیم، پس تا پایان مطلب با ما همراه باشید.

تاثیر استرس بر بازگشت وزن

آیا پس از جراحی لاغری بازگشت وزن خواهید داشت؟

پس از انجام جراحی لاغری، وزن افراد به‌آهستگی کاهش می‌یابد تا در نهایت به عدد موردنظر برسد. طبق تحقیق انجام‌گرفته، حدود 50 درصد افراد با بازگشت وزن بعد از جراحی مواجه می‌شوند که این مورد بیشتر در عمل اسلیو معده دیده می‌شود. البته این بازگشت وزن مانند قبل زیاد نیست و ممکن است پس از گذشت 2 تا 5 سال حدود 5 الی 8 درصد از وزن پیشین آن‌ها بازگردد.

پس از عمل همچنان بدن فرد حجم گذشته را دارد، به همین دلیل انتظار دارد مانند قبل به آن مواد غذایی برسد. این امر باعث می‌شود که فرد تا حدودی غذای بیشتری به بدن خود برساند که در نهایت باعث بازگشت وزن وی خواهد شد.

عوامل موثر در بازگشت وزن بعد از جراحی لاغری چیست؟

عوامل بسیار زیادی در بازگشت وزن افراد موثر است که هریک به‌اندازه‌ای در این امر سهم دارند. بهتر است پیش از انجام عمل لاغری حتما با این عوامل آشنایی داشته و آن‌ها را رعایت کنید تا پس از کاهش وزن و رسیدن به عدد مناسب، دوباره وزن شما افزایش نیابد و نتیجه دلخواه خود را کسب کنید.

وزن فرد پیش از جراحی

این امر درست است که شما به‌منظور کاهش وزن دست به انجام عمل جراحی می‌زنید؛ اما بهتر است وزن شما پیش از انجام عمل تا حدودی کاهش یابد. هرچه شاخص توده بدنی شما به اندازه نرمال نزدیک‌تر باشد، عمل راحت‌تری خواهید داشت و مقدار کاهش وزن شما بیشتر خواهد بود. با این اوصاف اگر بازگشت وزن نیز داشته باشید، از حالت اولیه بسیار کمتر است.

مشاهده مقاله
جراحی چاقی نوجوانان

مصرف مواد مخدر و نوشیدنی‌های الکلی

همه ما با عوارض ناشی از مصرف مواد مخدر و الکل آشنایی داریم؛ اما اگر فردی پس از انجام عمل لاغری به مصرف این مواد زیان‌آور بپردازد، احتمالا با عوارض بیشتری روبه‌رو خواهد شد. این احتمال وجود دارد که وزن فرد تا مقدار ایده آل کاهش نیابد. البته ممکن است که فرد به وزن مورد نظر خود برسد؛ اما دوباره بازگشت وزن را تجربه کند. از طرفی مصرف این‌گونه مواد ممکن است عوارض زیادی برای بهبودی محل جراحی شما به همراه داشته باشد.

نداشتن حامی روحی

عدم وجود یک حامی همدل در کنار فرد اعم از خانواده، دوست، مشاور و… نیز می‌تواند در نحوه زندگی فرد موثر باشد. اگر یک حامی حضور داشته باشد، به تشویق فرد در رابطه ‌با انجام تمرین ورزشی، حفظ رژیم غذایی بعد از عمل اسلیو معده و… می‌پردازد و از بازگشت وزن وی جلوگیری به عمل می‌آورد.

حالت روحی فرد

اگر غذا خوردن شخص به‌نوعی اعتیاد تبدیل شده باشد، باگذشت زمان کوتاهی پس از عمل جراحی، وزن ازدست‌رفته او بازمی‌گردد. گاهی ممکن است فرد دچار افسردگی یا مشکلات دیگری باشد که تنها با خوردن انواع خوراکی و غذا به آرامش برسد، این افراد به‌شدت در معرض بازگشت وزن قرار دارند. تنها راه این افراد برای جلوگیری از بازگشت وزن، مراجعه به روان‌شناس یا روان‌پزشک است. در کنار سلامت جسم، حتما به سلامت روح خود نیز اهمیت دهید.

اهمیت تغذیه در پیشگیری از بازگشت وزن

آشنایی با روش‌های جلوگیری از بازگشت وزن بعد از انجام جراحی لاغری

همانگونه که بیان شد حدود 50  درصد از افراد پس از انجام عمل جراحی لاغری دچار بازگشت وزن می‌شوند؛ به همین دلیل می‌توان گفت این موضوع یک اتفاق رایج است. اگر متوجه شدید که شما نیز دچار بازگشت وزن شده‌اید، به‌راحتی مانع آن شده و وزن خود را کاهش دهید.

  • درصورتی‌که هنوز عمل جراحی را انجام نداده‌اید، پرخوری را متوقف کرده و وزن خود را کاهش دهید. برخی افراد با خود می‌گویند در این روزهای آخر تا جای ممکن خوراکی‌های موردعلاقه خود را می‌خورم؛ زیرا پس از این باید حجم مواد غذایی مصرفی را کاهش دهم. دقت کنید که این تفکر برای استپ وزن پس از عمل جراحی شما یک سم خواهد بود.
  • اگر یک حامی بین خانواده و دوستان خود ندارید، می‌توانید به یک گروه متشکل از افرادی که مانند شما بازگشت وزن داشته‌اند، بپیوندید. حضور در چنین گروه‌هایی انگیزه شما را برای کاهش وزن افزایش می‌دهد.
  • اگر به هرگونه مواد مخدر و الکل اعتیاد دارید، حتما آن را ترک کنید. البته اگر این کار را پیش از انجام عمل انجام دهید، نتیجه بهتری خواهید گرفت.
  • به همه توصیه‌های پزشک معالج خود عمل کنید و تا جای ممکن قانون‌شکنی نکنید.
  • در صورت نیاز، یک رژیم غذایی جدید از پزشک خود دریافت کنید.
  • تا زمانی که لازم می‌دانید جهت ویزیت شدن به پزشک معالج خود مراجعه کنید.
مشاهده مقاله
آمادگی قبل از جراحی چاقی

اگر هیچ‌کدام از روش‌های بیان شده به شما کمک نکرد، ممکن است دوباره به انجام عمل جراحی نیاز داشته باشید. البته احتمال رسیدن به این مرحله بسیار پایین است. درصورتی‌که تنها راه شما عمل جراحی بود، 4 گزینه خواهید داشت که باتوجه‌به نظر پزشک باید یکی را انتخاب کنید.

  1. انجام دئودنال سوئیچ معده
  2. انجام بای‌پس معده
  3. انجام اسلیو معده
  4. انجام باندینگ معده

باتوجه‌به اینکه عمل پیشین شما کدام یک بوده است، ممکن است تشخیص داده شود که عمل خود را دوباره تکرار کنید. بهتر است درمورد انجام یک نوع عمل اصرار نورزید؛ زیرا پزشکان همیشه مناسب‌ترین گزینه را به شما پیشنهاد می‌دهند.

بازگشت وزن کابوس افراد پس از جراحی

تغییر رژیم غذایی

گاهی ممکن است افراد رژیم غذایی ارائه شده توسط پزشک را رعایت کرده و همه نکات و ورزش‌های لازم را انجام دهند؛ اما دچار بازگشت وزن بعد از عمل جراحی شوند. در این صورت ممکن است نیاز باشد رژیم غذایی پیشنهادی برای فرد مناسب نباشد. مراجعه به پزشک متخصص و اخذ یک رژیم غذایی جدید ممکن است دوباره باعث کاهش وزن شما شود.

درصورتی‌که وزن شما در یک مقدار توقف کرد و به‌اصطلاح با استپ وزن نیز مواجه شدید، باید رژیم غذایی خود را با مشورت یک متخصص تغییر دهید. با وارد کردن یک شوک به بدن، دوباره روند کاهش وزن شما از سر گرفته می‌شود.

نحوه صحیح تغذیه بدن

غذا خوردن کاری است که هرروزه توسط همه ما انجام می‌گیرد؛ اما بیشتر افراد نمی‌دانند که این کار ساده دارای اصول است. اگر نکات ساده غذا خوردن را رعایت کنید، در مرحله اول دچار اضافه‌وزن نمی‌شوید و در مرحله بعد بازگشت وزن بعد از جراحی لاغری نخواهید داشت. در ادامه برخی از روش‌های ساده و کارآمد درباره نحوه صحیح غذا خوردن را بیان می‌کنیم.

  • سعی کنید همیشه وعده‌های غذایی خود را سر یک ساعت مشخص میل کنید.
  • مصرف میان وعده مناسب بین وعده‌های اصلی یکی از نشانه‌های رژیم غذایی سالم است.
  • مواد غذایی که ارزش غذایی بالاتری دارند، بیشتر در لیست مواد خوراکی خود قرار دهید.
  • غذای خود را در ساعتی مصرف کنید که با زمان خوابیدن شما فاصله مناسبی داشته باشد.
  • سعی کنید حجم هر وعده خود را کاهش دهید و تعداد آن‌ها را بیشتر کنید.
  • الکل و انواع نوشیدنی‌های حاوی الکل را از لیست مواد مصرفی خود خارج کنید.
  • سعی کنید همراه غذا نوشیدنی میل نکنید.
مشاهده مقاله
عمل بالون معده چیست؟

نقش تغذیه سالم و کامل در حفظ وزن

جمع‌بندی

در این مطالب سعی کردیم به بررسی بازگشت وزن بعد از جراحی لاغری و نکات مهمی که درمورد آن اطلاعی ندارید! بپردازیم. یکی از مشکلاتی که برخی افراد را به چالش می‌کشد، بازگشت وزن بعد از جراحی لاغری است. این امر تقریبا رایج است؛ زیرا حدودا نیمی از افراد با آن روبه‌رو می‌شوند؛ اما رعایت برخی نکات از بازگشت وزن جلوگیری می‌کند. نکات بیان شده در این مطلب و ارائه چند راه ساده برای داشتن یک تغذیه سالم، در حفظ وزن مناسب به شما کمک خواهد کرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکتر عبدالحسینی

دکتر عبدالحسینی

جراح و فلوشیپ جراحی لاپاروسکوپی پیشرفته ، جراحی چاقی و متابولیک ، جراحی متابولیک برای درمان دیابت نوع 2

جدیدترین مقالات

جدیدترین مقالات حوزه جراحی چاقی

اسکرول به بالا