دکتر عبدالحسینی

عمل ساسی بای پس چقدر لاغر می‌کند؟

عمل ساسی بای پس
امتیاز مطلب

بسیاری از افراد به‌دلیل تیب بدنی خود که وراثت نقش مهمی در آن دارد و یا نداشتن رژیم غذایی سالم، خوردن بیش از حد چربی و قند دچار افزایش وزن می‌شوند که مشکلاتی از قبیل دیابت نوع 2، فشارخون و چربی را به وجود می‌آورد. گاهی بسیاری از افراد با ورزش کردن و رژیم غذایی به وزن ایده‌آل خود دست پیدا نمی‌کنند. عمل جراحی ساسی بای پس یکی از جدیدترین جراحی‌های مؤثر در جهان برای کاهش وزن و مؤثرترین جراحی در درمان دیابت نوع 2 است. در این جراحی میزان موفقیت بهبودی دیابت نوع 2 بیش از 85 درصد است؛ همچنین باعث کاهش وزن چشمگیری در افرادی که از افزایش وزن خود رنج می‌برند، شده‌ است. در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا تمامی نکات مربوط به عمل بای پس معده را در اختیارتان قرار دهیم.

عمل ساسی بای پس چگونه انجام می‌شود؟

SASI مخفف کلمه (Sigle Anastomosis Sleeve Ilea Bypass) که به‌معنای دو عمل جراحی اسلیو معده و بای پس روده است. عمل جراحی ساسی بای پس ترکیبی از اسلیو گاسترکتومی و بای پس روده است که به‌روش لاپاراسکوپی انجام‌ می‌شود. در عمل گاسترکتومی اسلیو 75 درصد از قسمت فوقانی معده را که مسئول ترشح هورمون گرلین است، خارج می‌کنند که به آن فوندوس معده می‌گویند. هورمون گرلین باعث ایجاد گرسنگی می‌شود، در نتیجه‌ی کوچک شدن معده و کاهش هورمون گرلین، ظرفیت غذا خوردن کاهش پیدا می‌کند.

بای پس شامل اتصال قسمت پایین معده (آنتروم) به قسمتی از روده کوچک (ایلئوم) است. پزشکان از این طریق بین روده و معده مستقیماً ارتباط برقرار می‌کنند که باعث کاهش فرآیند جذب غذا در بدن می‌شود. این فرآیند، تقسیم دو طرفه نامیده می‌شود؛ زیرا در بدن دو مسیر برای عبور و هضم غذا ایجاد می‌کند. مسیر اول مسیر طبیعی از مری به معده و سپس به روده کوچک و بزرگ است. مسیر دوم از معده به روده به‌طور مستقیم که مسیر جراحی بای پس معده است. این مسیر در حین عمل به‌منظور کاهش جذب قندی و چربی در بدن ایجاد می‌شود.

مشاهده مقاله
تغذیه بعد عمل

چگونه عمل ساسی بای پس به بهبود دیابت نوع 2 کمک می‌کند؟

عمل ساسی به افزایش ترشح انسولین از پانکراس کمک می‌کند. در نتیجه افزایش ترشح انسولین و علاوه بر آن کاهش سایز معده، کالری موجود در بدن کاهش پیدا می‌کند. با انجام این عمل و در پی آن افزایش ترشح انسولین کمک بزرگی به درمان بیماران دارای دیابت نوع 2 می‌شود.

عمل ساسی بای پس

 

آیا عمل ساسی بای پس برای همه بیماران مناسب است؟

این عمل برای بسیاری از بیماران دارای اضافه وزن مناسب است. از جمله افرادی که دارای شرایط عمل جراحی ساسی بای پس هستند، به شرح زیر است:

  • میانگین توده بدنی بیمار (BMI) بیشتر از 30 باشد.
  • میانگین سن بیمار بین 18 تا 60 سال باشد.
  • بیمارانی که مبتلا به دیابت نوع 2 هستند.
  • بیمارانی که عمل اسلیو معده انجام داده‌اند و رضایت‌بخش نبوده است.

دستورالعمل‌های مهم پس از عمل ساسی بای پس

عمل جراحی ساسی بای پس مانند هر عمل دیگر نیاز به مراقبت دارد. بسیار مهم است که بعد از عمل رژیم غذایی سالمی داشته‌ باشید تا نتیجه مطلوب حاصل شود. پس از اتمام عمل فرد می‌تواند، بیشتر غذاها را مصرف کند. به‌طور کلی عمل جراحی ساسی بای پس به سه مرحله تقسیم بندی می‌شود:

 اول: این مرحله شامل هفته اول پس از انجام جراحی است و بیمار فقط مجاز به مصرف مایعات سبک مانند آب، شیر بدون چربی و سوپ است.

دوم: این مرحله شامل هفته دوم و سوم بعد از عمل است و در آن می‌توانید از مایعات غیرشفاف مانند شیر نارگیل، سوپ، ماست، بستنی و ژله استفاده‌ کنید.

مشاهده مقاله
آشنایی با نحوه کوچک کردن معده با لیزر

سوم: این مرحله شامل هفته چهارم پس از عمل ساسی بای پس است و شما مجاز به خوردن غذاهای نیمه جامد مانند سبزیجات، میوه و پنیر بدون چربی هستید.

 برخی از مهم‌ترین مواردی که پس از جراحی ساسی بای پس باید رعایت کنید:

  • رژیم غذایی مشخص طبق دستور پزشک ذی‌صلاح
  • خوردن غذا به مقدار کافی
  • مصرف روزانه حداقل 2 لیتر آب
  • استفاده از نی برای نوشیدن آب و شربت چون باعث ورود هوا به معده می‌شود، ممنوع است.

میانگین توده بدنی دارای شرایط عمل جراحی ساسی بای پس باید بالای 30 باشد

هزینه عمل ساسی بای پس چقدر است؟

قبل از انجام عمل، هزینه‌های مربوط به آن را در نظر بگیرید. البته تعیین هزینه نهایی به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد. تخصص و تجربه پزشک، شهرت و سابقه او در انجام این نوع عمل‌ها بسیار مهم است. این عمل نوعی جراحی پرهزینه محسوب‌ می‌شود؛ زیرا مدت زمان زیادی طول می‌کشد و پزشک باید مهارت بسیاری در انجام این عمل داشته‌ باشد. هزینه‌های مراقبتی و تجهیزات بیمارستان نیز به دیگر هزینه‌های جراحی لاغری اضافه می‌شود. به‌طور کلی نمی‌توان هزینه‌ای دقیق برای بای پس مشخص کرد؛ زیرا همان‌طور که گفتیم به عوامل زیادی بستگی دارد که هر یک تعیین‌کننده هزینه این عمل هستند.

مزایا و معایب عمل ساسی بای پس چست؟

امروزه این نوع جراحی طرفداران زیادی در سراسر دنیا پیدا کرده است؛ به دلیل اینکه نسبت به نتیجه آن معایب کمی دارد و همین امر باعث شده است، بسیاری از افراد ترغیب به عمل شوند تا دیگر از انجام ورزش‌های سنگین و رژیم‌های غذایی سخت کناره‌گیری کنند. تحقیقات نشان‌ می‌دهد انجام عمل بای پس تأثیر بیشتری در کاهش وزن نسبت به عمل اسلیو معده می‌گذارد. اما هر عملی در دنیای سلامت و پزشکی می‌تواند، مزایا و معایب خود را داشته‌ باشد. در این قسمت به بررسی مهم‌ترین مزایا و معایب عمل با پس می‌پردازیم:

مشاهده مقاله
چگونه با بای پس معده لاغر شویم؟
عمل ساسی بای پس
عکس سمت راست شکل بعد و عکس سم چپ شکل قبل از عمل است.

مزایا

  • ترکیبی از دو عمل اسلیو و بای پس معده است.
  • رسیدن به وزن ایده‌آل و کاهش وزن موفقیت‌آمیز تا 80 درصد
  • درمان دیابت نوع 2 و کاهش کلسترول و چربی خون
  • کاهش ترشح هورمون گرلین که باعث احساس گرسنگی می‌شود

معایب

  • افزایش خطر ریفلاکس صفرا به معده در این عمل
  • کوچک شدن معده
  • طولانی بودن مدت عمل و بیهوشی
  • اثر سوء جذب مواد غذایی و ویتامین‌ها در هفته‌های اول عمل

 

نتیجه‌گیری

عمل جراحی ساسی بای پس نوعی عمل ترکیبی از اسلیو معده و بای پس روده است. انجام این عمل برای افرادی که دچار افزایش وزن و دیابت نوع 2 هستند، مناسب است. پس از عمل ساسی بای پس 80 درصد بیماران نتیجه مطلوب را با رعایت رژیم غذایی سالم دریافت می‌کنند. این عمل مانند هر عمل دیگری مزایا و معایب خود را دارد که در این مطلب به آن پرداخته شد. بیماران پس از عمل با پس باید دستورالعمل‌های مهم را رعایت کنند تا کاهش وزن مطلوبی را به‌دست آوردند. اگر این مطلب برایتان مفید بود نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکتر عبدالحسینی

دکتر عبدالحسینی

جراح و فلوشیپ جراحی لاپاروسکوپی پیشرفته ، جراحی چاقی و متابولیک ، جراحی متابولیک برای درمان دیابت نوع 2

جدیدترین مقالات

جدیدترین مقالات حوزه جراحی چاقی

اسکرول به بالا