دکتر عبدالحسینی

عمل معده برای زخم معده

عمل معده برای زخم معده
1/5 - (1 امتیاز)

عمل معده برای زخم معده

زخم معده به زخم‌هایی گفته می‌شود که روی پوشش روده کوچک یا معده شما قرار دارند، احتمال دارد زخم‌ها روی گلو (مری) واقع شوند. به زخم‌هایی که روی معده قرار دارند، زخم معده گفته می‌شود که علت ایجاد آن نوعی زخم باکتریایی است. توجه داشته باشید که یکی از شایع‌ترین علائم این زخم، احساس درد در معده است. بهترین راه برای درمان زخم معده چیست؟ آیا عمل معده برای زخم معده موثر است؟ پیشنهاد می‌دهیم برای آگاهی از پاسخ سوالات خود تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

آشنایی با زخم معده و نکات مهم آن

زخم معده به زخم‌های گوارشی می‌گویند که در قسمت بالایی روده و لایه داخلی معده ایجاد می‌شوند. درواقع این بیماری در داخل معده ایجادشده و اگر زخم در قسمت بالای روده باشد، به آن زخم اثنی‌ عشر گفته می‌شود. یکی از دلایل شایع ایجاد این بیماری باکتری هلیکو باکتر پیلوری مانند NSAIDS است که در اثر استفاده از داروهای التهابی غیراستروئیدی در مدتی طولانی ایجاد می‌شود.

از علائم این بیماری می‌توان سوزش سر دل، حالت تهوع، احساس سوزش و درد معده، آروغ زدن، نفخ، احساس سیری و بروز مشکل با میل کردن غذاهای چرب را نام برد. همانطور که پیش‌تر گفتیم، معده‌درد یکی از شایع‌ترین علائم زخم معده است که اسید معده باعث بدتر شدن آن می‌شود. به همین علت با مصرف برخی از داروها یا غذاهای خاص، می‌توانید درد خود را تسکین دهید.

معمولا در هنگام غذا خوردن و شب‌ها میزان درد شدید می‌شود. به‌طورکلی با داشتن علائم شدیدی مانند مشکل در تنفس، مدفوع سیاه یا مشاهده خون در مدفوع، استفراغ، احساس ضعف، تغییر اشتها، کاهش وزن بدون دلیل خاص و حالت تهوع باید سریعا به مطب پزشک مراجعه کنید. پزشک با بررسی وضعیت بیماری شما نوع درمان را تشخیص می‌دهد. درصورتی‌که وضعیت بیماری شدید باشد، پزشک عمل معده برای زخم معده را تشخیص خواهد داد.

عوامل دیگری مانند بالا رفتن سن، استعمال دخانیات مانند سیگار کشیدن و داشتن سابقه خانوادگی ابتلا به زخم معده باعث بروز این بیماری می‌شود. توجه داشته باشید که پزشک برای تشخیص این بیماری روش‌های مختلفی مانند آزمایش خون، آندوسکوپی، نمونه‌برداری، آزمایش تنفسی و آزمایش نمونه مدفوع را برای بیمار تجویز می‌کند.

 

با روش‌های درمان زخم معده بیشتر آشنا شوید

درصورتی‌که سریعا برای درمان اقدام کنید، زخم معده و زخم دوازدهه به ترتیب به مدت 8 هفته و 4 هفته بهبود می‌یابد. اگر هلیکو باکتر باعث ایجاد زخم شود، احتمال از بین بردن باکتری و عود مجدد زخم‌ها کاهش خواهد یافت.

درمان زخم ناشی از هلیکو باکتر

اگر عفونت باکتریایی باعث ایجاد زخم شود، پزشک برای از بین بردن و درمان عفونت، استفاده یک تا دوهفته‌ای آنتی‌بیوتیک را تجویز می‌کند. سپس برای جلوگیری از وارد شدن هرگونه آسیبی به مجرای معده و روده، پزشک داروهای دیگری در کنار آنتی‌‌بیوتیک‌ها برای شما تجویز خواهد کرد. این داروها میزان تولید و ترشح اسید معده را کاهش می‌دهد و برای التیام زخم تجویز می‌شود.

مشاهده مقاله
تغییرات استحکام و تراکم استخوان‌ها پس از جراحی چاقی !!

 درمان  زخم ناشی از مصرف داروهای NSAID

اگر بر اثر مصرف دارو زخم ایجاد شود، برای التیام زخم پزشک، بیمار را از مصرف دارو منع می‌کند. در این صورت پزشک برای کاهش میزان تولید اسید مصرف آنتاگونیست‌ را تجویز می‌کند. لازم به ذکر است که مصرف این داروی ایمن، در برخی از موارد باعث ایجاد اثرات موقتی مانند حالت تهوع یا اسهال می‌شود.

در موارد شدیدتر که زخم معده با استفاده از دارو التیام نیابد، پزشک عمل معده برای زخم معده را تجویز خواهد کرد که در ادامه به بررسی این موارد می‌پردازیم.

آندوسکوپی و مشاهده معده بیمار با کمک دوربین

عمل معده برای زخم معده چیست؟

به‌طورکلی درصد کمی از افراد با مصرف دارو درمان نمی‌شوند و نیاز به انجام جراحی دارند. در این جراحی، آسیب‌هایی که به علت ایجاد زخم معده به آن واردشده ترمیم می‌شود. به‌عبارت‌دیگر زخم معده در اثر از بین رفتن و فرسایش آستر معده اتفاق می‌افتد که سطح داخلی معده را می‌پوشاند. زخم معده با گذشت زمان ایجاد می‌شود که احتمال دارد بیمار علاوه بر آن، زخم‌های گوارشی نیز داشته باشد.

هدف اصلی از انجام عمل معده برای زخم معده، خروج قسمتی از آن برای کاهش و کنترل میزان تولید اسید معده است. ناگفته نماند که با مصرف داروهایی مانند امپرازول، پنتوپرازول و… می‌توانید میزان تولید و ترشح اسید معده را کنترل کنید؛ اما جراحی زمانی تجویز می‌شود که فرد توانایی مصرف این داروها را نداشته باشد.

همچنین برای افرادی که علائم شدیدی مانند عدم هضم غذا، خونریزی، سوراخ معده، انسداد مسیر گوارشی و… دارند، جراحی تشخیص داد می‌شود. به‌عبارت‌دیگر در صورت داشتن این علائم پزشک، جراحی را اورژانسی می‌داند.

اگر بعد از مصرف دارو و تکمیل دوره درمان، همچنان زخم عود کند، بیمار عوارض وخیمی را خواهد داشت که در این صورت، پزشک انجام جراحی را ضروری می‌داند. می‌توان زخم و سوراخ ایجادشده در مجرای گوارشی را  با جراحی باز یا با استفاده از جراحی کم تهاجمی لاپاروسکوپی درمان کرد.

احساس درد در معده یکی از شایع‌ترین علائم زخم معده

در چه مواردی باید عمل معده برای زخم معده انجام شود؟

پزشک با بررسی وضعیت بیمار عمل معده را پیشنهاد می‌دهد. به‌طورکلی در شرایط زیر باید حتما جراحی صورت گیرد.

مشاهده زخم سوراخ‌ شده روی دیواره معده

هنگامی‌که پزشک زخم سوراخ‌ شده مشاهده کند، انجام عمل به‌صورت اورژانسی انجام می‌شود؛ زیرا این زخم مانع از ایجاد ارتباط بین فضای داخل شکم و معده می‌شود. لازم به ذکر است که زخم‌های سوراخ شده در نزدیکی اثنی عشر به وجود می‌آیند.

مشاهده مقاله
نخستین عمل جراحی ویپل لاپاراسکوپیک کشور

ایجاد زخم به همراه خونریزی

در این نوع جراحی هدف اصلی کنترل خونریزی است که به محل زخم ایجادشده بستگی دارد. جراح در این عمل سعی دارد با آندوسکوپی محل زخم را پیدا کند و برای درمان زخم ایجادشده آن را جدا می‌کند. سپس برای انجام آزمایشات بیشتر باید زخم ایجادشده به آزمایشگاه فرستاده شود و برای تشخیص بدخیمی آن باید بیوپسی تهیه شود.

توجه داشته باشید که درصد کمی از این زخم‌ها منجر به بدخیمی می‌شوند. برای انجام آندوسکوپی به‌منظور کاهش و توقف خونریزی در قسمت بالایی مجرای معده- روده‌ای صورت می‌گیرد. جراح با واردکردن اسکوپی که به منبع نور مجهز است، می‌تواند با مشاهده ناحیه خونریزی آن را درمان کند.

مشاهده اسید معده غیرقابل‌کنترل و زیاد

در صورت بروز این مشکل پزشک انتخاب‌های مختلف خواهد داشت که از جمله آنها می‌توان موارد زیر را نام برد:

پارشیال گاسترکتومی

در این نوع جراحی پزشک قسمتی را که باعث تحریک و ترشح زیاد اسید معده می‌شود را پیدا کرده و سپس آن را جدا می‌کند. به‌طورکلی گاسترکتومی، برداشت بافت از معده و پارشیال را قسمت می‌گویند.

واگوتومی

واگوتومی به اعصابی گفته می‌شود که باعث تحریک و تولید اسید معده شده و به آن منتهی می‌شوند. جراح با پیدا کردن این اعصاب که واگ نام دارند و با قطع آنها میزان تولید و ترشح اسید معده را کاهش خواهد داد.

پیلوروپلاستی

هنگامی‌که زخم معده در تخلیه محتویات آن مشکل ایجاد کند و باعث انسداد مسیر گوارشی شود. طی این جراحی دریچه اثنی عشر و پیلور به یکدیگر نزدیک شده و پهن می‌شوند. به‌عبارت‌دیگر در این نوع جراحی برای تخلیه راحت‌تر محتویات، حفره‌ بین دوازدهه و معده را بزرگ‌تر می‌کنند.

حذف قسمت‌هایی که سبب تحریک میزان ترشح اسید معده می‌شود

عوارض انجام عمل معده برای زخم معده چیست؟

پس از انجام این جراحی مانند هر جراحی دیگر عوارضی خواهید داشت که با توجه به میزان تجربه و مهارت پزشک شدت آنها کاهش خواهد یافت. احتمال دارد بلافاصله پس از اتمام جراحی علائمی مانند عفونت زخم، خونریزی یا نشت آناستوموز بروز کند. به‌طورکلی با توجه به نوع جراحی، عوارض دیررس نیز متفاوت خواهد بود که از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

عوارض بعد از جراحی زخم پپتیک

بعد از انجام این جراحی احتمال دارد عوارضی مانند اسهال، سندرم دامپینگ، زخم مکرر، کمبود فولات، کمبود آهن و کمبود ویتامین B12 ایجاد شود.

عوارض پس از گاسترکتومی

پس از انجام این جراحی احتمال دارد عوارضی مانند مدفوع چرب، حالت تهوع، احساس درد در شکم، کم شدن اشتها، نفخ، اسهال و کاهش وزن، بیماری متابولیک استخوان، ایجاد زخم اثنی‌عشر، کم‌خونی به‌ علت کمبود آهن، جذب ویتامین B12 و جذب کمتر غذاهای چرب بروز کند.

مشاهده مقاله
روش پیدا کردن بهترین دکتر متخصص

عوارض پس از واگوتومی

پس از انجام این جراحی احتمال دارد عوارضی مانند ایجاد زخم معده در اثر واگوتومی ناقص و اسهال رخ دهد.

عوارض پس از جراحی پیلوروپلاستی

از عوارض احتمالی پس از انجام این جراحی می‌توان تپش قلب، گرگرفتگی، خستگی، غش، تمایل به دراز کشیدن، اسهال، استفراغ، حالت تهوع، گرفتگی شکم، گرسنگی، مشکل در تمرکز، لرزش و عرق کردن را نام برد.

هزینه عمل معده برای زخم معده تحت تاثیر چه عواملی قرار می‌گیرد؟

مسلما عوامل بسیاری در تعیین میزان هزینه این جراحی تاثیر دارند که از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

سابقه و مهارت پزشک

یکی از مهم‌ترین عوامل موثر بر دستمزد پزشک میزان مهارت و سابقه وی است که هرچقدر بیشتر باشد، میزان دستمزد نیز بالاتر خواهد بود. ناگفته نماند که پرداخت هزینه بیشتر در این مورد واقعا ارزشمند است؛ زیرا اطمینان دارید که توسط پزشک باتجربه و متخصص جراحی صورت می‌گیرد.

موقعیت و نوع مرکز جراحی

یکی دیگر از عوامل موثر در تعیین میزان هزینه جراحی، موقعیت و نوع مرکز درمانی است. به‌طورکلی این جراحی در بیمارستان‌های دولتی و خصوصی انجام می‌شود. ازآنجایی‌که در بیمارستان خصوصی امکانات بسیار بیشتر بوده و میزان رسیدگی بیشتر است، هزینه جراحی نیز بیشتر خواهد بود. به‌طورکلی با توجه به نوع بیمه میزان هزینه نیز کمتر می‌شود.

هزینه آزمایشات قبل از انجام جراحی

قبل از انجام جراحی پزشک برای بررسی بهتر و تصمیم‌گیری در مورد نحوه انجام عمل، آزمایشات مختلفی را تجویز خواهد کرد.

مدت‌زمان انجام جراحی

با توجه به مدت‌زمان عمل و پیچیدگی آن هزینه نیز متفاوت خواهد بود. به‌عبارت‌دیگر ممکن است در حین عمل مشکلاتی ایجاد شود که باعث طولانی شدن مدت‌زمان انجام جراحی شود.

نوع بیمه درمانی

نوع بیمه درمانی یکی دیگر از عوامل موثر در تعیین هزینه عمل است که با توجه به نوع خدمت شرکت‌های بیمه هزینه متفاوت خواهد بود.

عوامل موثر بر هزینه‌های انجام جراحی معده

سخن پایانی

 همانطور که ذکر شد زخم معده به زخم‌هایی می‌گویند که روی پوشش معده و قسمت بالایی روده ایجاد می‌شود. یکی از شایع‌ترین علائم این بیماری احساس درد در معده است که در موارد شدیدتر عوارض دیگری دارد. از عوارض شدید این بیماری می‌توان مدفوع سیاه، تنگی نفس، استفراغ، اسهال، احساس ضعف و… را نام برد. در صورت بروز هریک از این علائم باید سریعا به مطب پزشک مراجعه کنید که در این صورت پزشک جراحی را پیشنهاد خواهد داد. پزشک با بررسی وضعیت بیمار نوع جراحی را تشخیص می‌دهد. در این مطالب سعی کردیم به بررسی عمل معده برای زخم معده و نکات مهم آن بپردازیم. برای اطلاعات بیشتر باما در سایت دکتر عبدالحسینی همراه باشید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکتر عبدالحسینی

دکتر عبدالحسینی

جراح و فلوشیپ جراحی لاپاروسکوپی پیشرفته ، جراحی چاقی و متابولیک ، جراحی متابولیک برای درمان دیابت نوع 2

جدیدترین مقالات

جدیدترین مقالات حوزه جراحی چاقی

اسکرول به بالا