دکتر عبدالحسینی

عوارض عمل معده برای لاغری

عوارض عمل معده برای لاغری
5/5 - (1 امتیاز)

عوارض عمل معده

شاید وجود نگرانی و ترس از بروز عوارض عمل معده برای لاغری، باعث شود اقدام به انجام آن نکنید، اما باید بدانید که بیشتر این عارضه‌ها طبیعی و موقتی هستند. عمل معده برای لاغری هم مثل سایر جراحی‌ها عوارضی دارد. بسیاری از این عارضه‌ها با رعایت نکاتی ساده قابل‌پیشگیری هستند. با این وجود چه موقعی باید نگران بروز این عوارض باشید؟

یکی از رایج‌ترین جراحی‌ها برای لاغری، عمل بای پس معده است. در این روش حجم معده کوچک‌تر و در نتیجه مواد غذایی دریافتی هم کمتر می‌شود. بعد از این جراحی ممکن است در بازه زمانی معینی با عوارض خاصی روبرو شوید؛ این عوارض کدام‌اند؟ آیا مهارت جراح در بروز این عوارض موثر است؟ در ادامه این مطلب همراه ما باشید تا همه عوارض این جراحی را بشناسید.

بررسی 8 مورد از رایج‌ترین عوارض عمل معده برای لاغری

همانطور که می‌دانید این جراحی به منظور کاهش وزن انجام می‌شود، اما ممکن است مثل همه جراحی‌های دیگر، عوارضی را برای شما به همراه داشته باشد. برخی از این عارضه‌ها طولانی مدت و برخی موقتی هستند. حتما این نکته را هم به یاد داشته باشید که انتخاب جراح ماهر در کاهش بروز این عوارض بسیار موثر است. در ادامه به بررسی عوارض این جراحی می‌پردازیم.

تنگی معده در عمل معده برای لاغری

این عارضه زمانی که سوراخ ایجاد شده بین روده و معده تنگ‌تر می‌شود، اتفاق می‌افتد. به همین دلیل بعد از خوردن غذا یا نوشیدن مایعات، دچار حالت تهوع و استفراغ می‌شوید. در صورتی که بعد از جراحی این علائم را داشتید، باید هر چه سریع‌تر نسبت به درمان آن اقدام کنید.

سوءتغذیه در عمل معده برای لاغری

یکی از رایج‌ترین عوارض عمل معده برای لاغری، سوءتغذیه است که جذب مواد غذایی را با محدودیت مواجه می‌کند. اساسا هدف از عمل معده برای لاغری همین جذب کم مواد غذایی است، اما گاهی به دلیل نرسیدن مواد معدنی و ویتامین‌ها به بدن، ممکن است دچار سوءتغذیه شوید. برای جلوگیری از ابتلا به این عارضه بعد از جراحی لاغری چه کاری باید انجام دهید؟ ابتدا باید حتما با یک مشاور تغذیه در ارتباط باشید. متخصص تغذیه با ارائه برنامه رژیم غذایی اصولی از تامین ویتامین‌ها و مواد مورد نیاز بدن شما اطمینان پیدا می‌کند. همچنین به یاد داشته باشید که مصرف موادی مثل؛ آهن، کلسیم و انواع ویتامین‌ها را در برنامه غذایی خود بگنجانید.

مشاهده مقاله
هزینه جراحی لاغری

سندرم دامپینگ در عمل لاغری

معمولا دامپینگ به حرکات میانبر و فریبکارانه گفته می‌شود. سندروم دامپینگ در عمل لاغری به این نکته اشاره دارد که بخش‌های جامد غذا، بعد از مصرف مستقیم و بدون هضم از معده وارد روده می‌شوند. این سندروم دو نوع است:

  • سندروم دامپینگ زودهنگام: معمولا این نوع سندروم بلافاصله بعد از خوردن غذا (بین 15 تا 20 دقیقه) رخ می‌دهد. و علائمی ازجمله؛ حالت تهوع، سرگیجه و غش، تعریق، نفخ و گرفتگی شکم را به همراه دارد.
  • سندروم دامپینگ دیرهنگام: این نوع سندروم معمولا مدت طولانی‌تری بعد از خوردن غذا (بین 1 تا 3 ساعت) رخ می‌دهد. و علائمی ازجمله؛ سرگیجه، گرسنگی، خستگی، تعریق شدید، تپش قلب، غش و لرزش را در پی دارد.

البته در صورت ابتلا به این عارضه بعد از جراحی لاغری، جای نگرانی چندانی وجود ندارد؛ چرا که سندروم دامپینگ با برنامه‌ریزی صحیح و رعایت رژیم اصولی قابل‌درمان است. در این مورد هم حتما باید با پزشک متخصص و مشاور تغذیه در ارتباط باشید.

نتیجه رضایت‌بخش جراحی لاغری معده

پریتونیت در عمل لاغری

یکی از خطرناک‌ترین عوارض عمل معده برای لاغری، پریتونیت یا همان نشت معده است. پریتونیت در واقع غشای صافی است که داخل شکم را پوشیده نگه می‌دارد. این عارضه هم مثل سایر عوارض این بیماری علائمی دارد که به شرح زیر است:

  • افزایش درد در ناحیه شکم
  • فشار به ناحیه لگن
  • بی‌قراری و اضطراب
  • سکسکه
  • در در ناحیه کمر
  • تب و لرز

افتادگی پوست در عمل لاغری

احتمالا یکی از دغدغه‌های اصلی شما برای عمل لاغری، افتادگی پوست باشد که تاثیر منفی روی زیبایی می‌گذارد. در این مورد نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی از بروز این عارضه داشت، چرا که عوامل زیادی ازجمله؛ سرعت کاهش وزن، سن، فعالیت‌های ورزشی و نوع پوست تاثیرگذار هستند.

مشاهده مقاله
روش پیدا کردن بهترین دکتر متخصص

افتادگی پوست یکی از عوارض عمل معده

فتق هیاتل در عمل لاغری

یکی دیگر از عوارض عمل معده برای لاغری است که با فرو رفتن بخشی از معده به دیافراگم اتفاق می‌افتد. معمولا این عارضه در افرادی که وزن بیش از اندازه‌ای دارند رخ می‌دهد. البته تشخیص آن به سادگی و از طریق آندوسکوپی امکان‌پذیر است.

ریزش مو در عمل لاغری

بعد از عمل لاغری ممکن است به مدت محدودی موهای شما دچار ریزش شود. این ریزش به‌دلیل کمبود ویتامین‌ها، مواد معدنی و پروتئین است؛ بنابراین بلافاصله بعد از بازگشت به رژیم مناسب این مشکل هم برطرف می‌شود.

رفلاکس معده در عمل لاغری

یکی دیگر از عوارض عمل معده برای لاغری، رفلاکس معده بوده که به اسید معده هم معروف است. معمولا در این جراحی برای جلوگیری از رفلاکس معده، بافت چربی به معده تازه متصل می‌شود. این کار باعث می‌شود استحکام معده بعد از جراحی به حالت قبلی خود برگردد. البته روش‌های دیگری مثل؛ رعایت رژیم غذایی اصولی و مصرف دارو در پیشگیری از رفلاکس معده موثر هستند. در صورت بروز علائمی مثل سوزش معده، بلافاصله باید نسبت به درمان آن اقدام کنید؛ چرا که بی‌توجهی به این عارضه باعث حادتر شدن آن می‌شود.

تاثیر چشمگیر عمل لاغری در کاهش وزن

3 روش کارآمد پیشگیری از بروز عوارض عمل معده برای لاغری

همانطور که اشاره شد این جراحی هم مثل همه جراحی‌ها عوارضی دارد، اما با رعایت برخی نکات می‌توان از بروز آنها تا حدود زیادی جلوگیری کرد. این نکات را در ادامه مورد بررسی قرار می دهیم.

جای بخیه را تمیز نگه دارید

بعد از جراحی برای مراقبت از جای بخیه، دستورالعمل‌هایی به شما داده می‌شود. معمولا تا 2 روز بعد از جراحی نباید استحمام کنید. همچنین ماه اول بعد از عمل نباید استخر و جکوزی بروید. به یاد داشته باشید که پانسمان باید همیشه خشک نگه داشته شود و بعد از 2 روز آن را بردارید. بعد از برداشتن پانسمان، جای بخیه حتما باید تمیز نگه داشته شود.

مشاهده مقاله
علل و درمان چاقی

رژیم غذایی مناسب را رعایت کنید

بعد از جراحی نباید تا مدت معینی غذاهای جامد و سفت بخورید. معمولا چند روز بعد از عمل، نوشیدن مایعات توصیه می‌شود. بعد از گذشت چند روز غذاهای نرم و پوره شده بهترین گزینه هستند. برای بازگشت به رژیم غذایی عادی باید چند ماه صبر کنید.

بعد از جراحی معده ورزش را فراموش نکنید

همانطور که می‌دانید جراحی به‌تنهایی نتیجه دلخواه را برای شما رقم نمی‌زند. انجام ورزش و رعایت رژیم مناسب غذایی هم باعث کاهش وزن اضافی شما بعد از جراحی می‌شود. حتما فعالیت‌های ورزشی منظم را در برنامه روزانه خود بگنجانید. البته طبیعی است که تا چند روز بعد از جراحی از انجام فعالیت‌های ورزشی منع شوید، اما بعد از مدتی می‌توانید فعالیت‌های ورزشی را شروع کنید.

سخن پایانی

احتمالا با مطالعه این مطلب ترس و نگرانی‌های شما از جراحی هم کمتر شده باشد. همانطور که اشاره شد عوارض عمل معده برای لاغری، معمولا طبیعی و موقتی هستند و با گذشت زمان از بین می‌روند. همچنین به یاد داشته باشید که رعایت مواردی از قبیل؛ رژیم اصولی غذایی، ورزش و نکات بهداشتی در جلوگیری از بروز این عارضه نقش مهمی دارد. البته از نقش موثر پزشک ماهر در کاهش این عوارض نمی‌توان چشم‌پوشی کرد. 

امیدواریم اطلاعات مفیدی درباره ی عوارض عمل معده برای لاغری به شما داده باشیم. برای اطلاعات بیشتر حتما به سایت دکتر عبدلحسینی، بهترین جراح چاقی  مراجعه کنید.

[gravityform id=”1″ title=”false” description=”false” ajax=”true”]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکتر عبدالحسینی

دکتر عبدالحسینی

جراح و فلوشیپ جراحی لاپاروسکوپی پیشرفته ، جراحی چاقی و متابولیک ، جراحی متابولیک برای درمان دیابت نوع 2

جدیدترین مقالات

جدیدترین مقالات حوزه جراحی چاقی

اسکرول به بالا