دکتر عبدالحسینی

قرص لاغری واقعیست؟

5/5 - (1 امتیاز)

قرص لاغری یکی از داروهایی است که امروزه طرفداران و خواهان بسیاری زیادی پیدا کرده است، در این مقاله قصد داریم به بررسی کامل قرص های لاغری موجود در بازار پرداخته و همه ی جوانب آن را مورد بررسی قرار دهیم، پس با ما همراه باشید…

یکی از مهمترین معضلات سلامتی در دنیای کنونی، اضافه وزن بیش از حد است. آمار چاقی در برخی از کشورها به حدود 50 درصد رسیده که بسیار نگران کننده است. خطرات و تهدیدات ناشی از چاقی به حدی است که بسیاری از متخصصان و مسئولان سلامت در کشورهای مختلف، مقابله با آن را اولویت شماره یک خود می‌دانند.

با این حال، چاقی تنها برای مسئولان و متخصصان مهم نیست. با نگاهی به دور و بر خودمان، کمتر کسی را می‌توانیم پیدا کنیم که میزان وزن و تناسب اندامش برای او مسئله نباشد. شاید همین فراگیری چاقی و اهمیت تناسب اندام است که باعث شده بسیاری از مردم به دنبال راه چاره بگردند.

یکی از رایج‌ترین راهکارها برای مقابله با اضافه وزن در تمام دنیا، استفاده از قرص لاغری است. با این حال، شایعات زیادی در مورد این تاثیرگذاری و خطرات مصرف این قرص‌ها وجود دارد. بنابراین، با توجه به اهمیت این مسئله، ما در این مطلب به قرص‌های لاغری، نحوره اثرگذاری و عوارض آنها اشاره خواهیم کرد. اگر این موضوع برای شما نیز حائز اهمیت است، ما را در ادامه این مطلب همراهی کنید.

چرا چاقی خطرناک است؟

قبل از اینکه به خطرات قرص‌ لاغری بپردازیم، بهتر است ابتدا در مورد انگیزه مصرف آنها یعنی چاقی صحبت کنیم. وقتی صحبت از چاقی می‌شود، شاید اولین فکری که به ذهنتان خطور می‌کند، عدم تناسب اندام است. بله، این درست است که مهمترین دشمن تناسب اندام چیزی نیست جز چاقی؛ اما این همه مسئله نیست!

چاقی همچنین یکی از مهمترین عوامل خطر برای سلامتی است. متاسفانه با همه‌گیری چاقی در دنیا، عوارض آن برای سلامتی بدن، به شکل روز افزونی گریبان تعداد بیشتری از مردم را می‌گیرد. ما در اینجا تنها به تعدادی از مهمترین خطرات و عوارض چاقی اشاره خواهیم کرد. داشتن اضافه وزن می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های زیر را افزایش دهد:

  • بیماری‌های قلبی و سکته‌های مغزی
  • دیابت نوع دو
  • برخی از سرطان‌ها مانند سرطان رحم، سینه، کبد، و پروستات
  • مشکلات گوارشی مثل سوزش معده
  • مشکلات مربوط به خواب مثل آپنه که می‌تواند موجب اختلال در تنفس در هنگام خواب شود
  • آرتروز مفاصل
  • افزایش علائم در بیماری‌های تنفسی مثل کووید 19

جدا از بررسی قرص لاغری باید در نظر داشته باشیم که جراحی چاقی یکی از راه های درمان چاقی است که در ایران نیز بسیار رایج است.

قرص لاغری چگونه عمل می‌کند؟

حال که از خطرات ابتلا به اضافه وزن مطلع شدیم، می‌توانیم راحت‌تر درک کنیم که چرا برخی از مردم دست به هر کاری می‌زنند تا وزن خود را کاهش دهند. یکی از رایج‌ترین اقدامات در جهان برای مقابله با چاقی، مصرف قرص‌های لاغری است که با عناوین دیگری مانند قرص رژیمی یا کاهش وزن نیز شناخته می‌شوند.

سازندگان اکثر داروهای لاغری ادعا می‌کنند که این دسته از قرص‌ها با کاهش اشتها یا ایجاد حالت سیری، باعث کاهش وزن شما می‌شوند. در واقع قرص لاغری مکانیسم عمل ساده‌ای دارد. وقتی شما این قرص‌ها را مصرف می‌کنید، کمتر احساس گرسنگی خواهید کرد و در نتیجه، نیاز به غذای کمتری دارید که کاهش مصرف غذا در میان مدت، باعث کاهش میزان وزن شما خواهد شد.

مشاهده مقاله
بهترین و به روزترین لوازم جراحی چاقی دنیا

این برخلاف باور بسیاری از مردم است که فکر می‌کنند قرص‌های لاغری مستقیماً موجب افزایش چربی سوزی می‌شوند.

4 دلیل رواج مصرف قرص‌های لاغری

همانطور که گفتیم قرص‌های کاهش وزن بسیار محبوب هستند. این محبوبیت دلایل مختلفی دارد که ما به چهار مورد آن در اینجا اشاره می‌کنیم.

1. تبلیغات

بی شک یکی از مهمترین عواملی که باعث شده این قرص‌ها تا این حد معروف باشند، تبلیغات حرفه‌ای فراوان توسط تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان این داروها است. داروهای لاغری همیشه یکی از مهمترین مشتریان آگهی‌های تبلیغاتی به ویژه در تلویزیون هستند. متاسفانه بعضاً این تبلیغات موجب سو مصرف این داروها به ویژه در نوجوانان شده است.   

2. دسترسی پذیری آسان

برخلاف سایر روش‌ها و راهکارهای درمان چاقی، دسترسی به قرص لاغری بسیار آسان است. علاوه بر اینکه این قرص‌ها را می‌توان در نزدیک داروخانه‌ها پیدا کرد، خرید اینترنتی و آنلاین آن کار را حتی از این راحت‌تر کرده است.

3. کم هزینه بودن نسبت به سایر روش‌ها

در مجموع، قرص‌های لاغری برخلاف سایر روش‌هایی که برای کاهش وزن توصیه می‌شود، قیمت کمتری دارند. این باعث شده که آنها برای بسیاری از افراد با سطوح درآمد مختلف مناسب باشد.

4. دردسر کمتر نسبت به سایر روش ها

ورزش کردن، رژیم‌های لاغری دشوار و عمل‌های جراحی برای کاهش وزن، همگی روش‌های رایجی برای مقابله با چاقی است. با این حال، برای افراد پرمشغله، مصرف روزانه قرص لاغری که نهایتا چند دقیقه از وقت آنها را می‌گیرد، گزینه بسیار مناسب‌تری به نظر می‌رسد.

آیا قرص‌های لاغری واقعاً اثرگذار هستند؟

اگر ورزش و رژیم غذایی سالم کافی نباشد، پزشکان قرص لاغری را تجویز می‌کنند.

از گذشته بحث در مورد داروهای کاهش وزن بسیار جنجال برانگیز بوده است. شایعات زیادی پیرامون اثربخشی و عوارض این داروها از همان روزهای نخست عرضه وجود داشته است. حتی تعدادی از این محصولات پس از ایجاد مشکلات جدی برای سلامتی مصرف‌کنندگان، ممنوع و از بازار خارج شده اند.

جدا از این، بعضی از متخصصین معتقدند که این قرص‌ها تاثیر چندانی بر کاهش وزن ندارند. برخی دیگر اما ضمن پذیرش تاثیرات آنها بر این باور هستند که قرص لاغری نباید توسط همه افراد مصرف شوند؛ چرا که می‌توانند خطرات جدی به همراه داشته باشند.

با این حال، پس از بررسی کلی مقالات علمی و اظهار نظرهای متخصصین در این مورد می‌توان گفت که قرص‌های لاغری با رعایت برخی شروط می‌توانند موثر باشند. این شروط عبارتند از:

  1. همه قرص‌های لاغری موجود در بازار موثر نیستند. تنها برخی از این قرص‌ها مجوزهای لازم را از سازمان‌های جهانی مسئول کسب کرده‌اند. بسیاری از قرص‌های لاغری موجود در بازار تقلبی و فیک بوده و نه تنها تاثیری بر کاهش وزن شما ندارند، خود تهدیدی برای سلامتی محسوب می‌شوند.
  2. مصرف قرص‌های لاغری تنها باید با تجویز پزشک صورت بگیرد. نوع قرص مورد نظر، میزان دوز و نحوه مصرف، همگی باید توسط پزشک معالج شما صورت بگیرد. در غیر این صورت اکیداً از مصرف خودسرانه این داروها خودداری کنید.
  3. مصرف قرص لاغری شرایط مخصوص به خود را دارد. فراموش نکنید که استفاده از داروها یا عمل‌های جراحی، معمولاً آخرین راه‌هایی است که متخصصان برای مقابله با چاقی توصیه می‌کنند. اگر فرد امکان این را داشته باشد که ورزش کند و رژیم غذایی خاصی را رعایت کند، معمولاً متخصص مصرف قرص را توصیه نمی‌کند.
مشاهده مقاله
نخستین عمل جراحی ویپل لاپاراسکوپیک کشور

فهرست قرص‌های لاغری مورد تایید

به طور کلی، داروهای مورد تایید برای لاغری، بسته به مدت زمان مصرف به دو دسته کلی تقسیم می‌شوند. متخصصان برای مصارف کوتاه مدت، معمولاً داروهایی زیر را توصیه می‌کنند:

  • فندیمترازین (phendimetrazine)
  • دی اتیل پروپیون (diethylpropion)
  • بنزفتامین (benzphetamine)
  • فنترمین (phentermine)

با این حال، از آنجا که ممکن است مصارف کوتاه مدت اثرگذار نباشد، بنا به تشخیص پزشک، داروهای زیر که باید به صورت طولانی مدت مصرف شوند، تجویز می‌شود:

  • اورلیستات (orlistat)
  • فنترمین / توپیرامات (phentermine/topiramate)
  • نالترکسون/بوپروپیون (naltrexone/bupropion)
  • لیراگلوتاید (liraglutide)

عوارض قرص‌های لاغری چیست؟

امتاسفانه انبوهی از گزارش‌های پزشکی موجود است که به ما نشان می‌دهند، قرص‌های لاغری غیر مجاز چقدر می‌توانند خطرناک باشند. از طرف دیگر، حتی اگر قرص مورد مصرف شما مجاز باشد، باید آن را تنها تجویز پزشک و در اندازه مناسب مصرف کنید. مصرف خودسرانه و بی‌رویه قرص‌های لاغری می‌تواند بسیار خطرناک باشد.

ما در این بخش به شایع‌ترین عوارض قرص‌های لاغری غیر مجاز اشاره می‌کنیم.

افزایش خطر حملات قلبی و سکته مغزی

قلب و سیستم عصبی ما بسیار حساس هستند. در برخی از موارد دیده شده که مصرف قرص‌های لاغری تقلبی و فیک، می‌تواند به افزایش احتمال ابتلا به خطر سکته قلبی یا مغزی منجر شود. دلیل اصلی این اتفاق نیز محرک‌های موجود در قرص لاغری هستند که اگر به اندازه مناسب و با توجه به وضعیت مصرف کننده تجویز نشود، بسیار خطرناک خواهند بود.

قرص لاغری ممکن است شما را با عوارض جبران ناپذیری همراه کند.

مشکلات در دستگاه گوارش

برخی از قرص‌های لاغری حاوی مسدود کننده‌های جذب چربی هستند. با این حال، این مسدودکننده‌ها ممکن است که جلوی جذب مواد مغذی برای هضم غذا را نیز بگیرند. این مسئله باعث ایجاد مشکلات گوارشی نظیر ناراحتی معده و یبوست می‌شود.

تاثیرات منفی بر خلق

برخی از محرک‌های موجود در قرص لاغری، می‌تواند موجب نوسانات خلقی و علائمی نظیر سردرد در فرد مصرف کننده شود. البته این عارضه برای اوایل مصرف تا حدودی طبیعی است، اما اگر داروی مورد مصرف شما، مجاز و مورد تایید پزشک شما نباشد، می‌تواند تاثیرات بلند مدتی برای سلامت روان شما داشته باشد.

اعتیاد

قرص های لاغری اغلب حاوی آمفتامین، داروهای ضد اضطراب و داروهای ضد افسردگی هستند. این‌ها ترکیباتی اعتیادآور هستند که حتی روان‌پزشکان برای بیماران افسرده یا اضطرابی با احتیاط و به مقدار محدود آن‌ها را تجویز می‌کنند. به همین دلیل است که مصرف بی رویه و خارج از نظر پزشک، معمولاً به اعتیاد به قرص‌های لاغری منجر می‌شود.

مصرف قرص‌ لاغری مناسب چه کسانی است؟

توصیه اول تمام متخصصان برای لاغری استفاده از رژیم غذایی مناسب در کنار ورزش است. این در واقع موثرترین راه شناخته شده نیز هست. با این حال، در برخی از موارد، افراد به دلایل مختلفی قادر به رعایت برنامه‌های غذایی و ورزشی نیستند یا اینکه با این برنامه‌ها مقدار نتوانسته‌اند وزن خود را کاهش دهند.

اگر شما نیز دارای شرایط مذکور باشید، پزشک تغذیه شما بنا به صلاحدید خود، یک رژیم دارویی شامل قرص لاغری برای شما تجویز خواهد کرد. معمولاً این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که اضافه وزن فرد خیلی زیاد بوده و یا چاقی یک مشکل جدی پزشکی مانند دیابت یا فشار خون را ایجاد کرده باشد که نیاز است به سرعت با آن مقابله شود.

مشاهده مقاله
پاسخ به برخی سوالات متداول

قرص لاغری یا رژیم غذایی سالم

در هر صورت، پزشک شما قبل از تجویز دارو، سابقه پزشکی و مشکلات سلامتی شما را بررسی خواهد کرد تا مصرف قرص لاغری آسیبی جدی برای شما به همراه نداشته باشد.

مصرف قرص‌های کاهش وزن همچنین برای زنان باردار (یا در شرف بارداری)، مادرانی که در دوران شیردهی هستند، و گروه‌های سنی خاص مانند کودکان و نوجوانان توصیه نمی‌شود.

بهترین نحوه مصرف قرص‌ لاغری

به یاد داشته باشید که قرص‌های کاهش وزن اغلب به تنهایی موثر نخواهند بود. شما باید این قرص‌ها را به عنوان یک گزینه در کنار سایر اقدامات خود برای لاغری در نظر بگیرید. بنابراین، بهترین روش مصرف قرص لاغری، استفاده از آن به صورت مکمل است.

تاثیرات مصرف دارو در کنار ورزش روزانه می‌تواند چند برابر شود. اگر انجام ورزش به صورت مفصل و مرتب برای شما سخت است، با راهنمایی مشاوران ورزشی خود، سعی کنید حتی به صورت مختصر و سبک اما منظم، به ورزش بپردازید.

چون قرص‌های لاغری موجب کاهش اشتها می‌شوند، طبیعی است که ما بعد از یک دوره مصرف آنها غذای کمتری مصرف خواهیم کرد. این نکته حائز اهمیت است که مصرف کمتر غذا نباید موجب شود تا مواد غذایی مورد نیاز به بدنمان نرسد. پس حتما در مشورت با متخصص تغذیه خود، رژیم غذایی مناسبی را شامل مواد غذایی مورد نیاز اتخاذ کنید تا بدنتان دچار کمبود مواد حیاتی نشود.

کلام آخر

امروزه به دلیل مشکلاتی که اضافه وزن برای سلامتی و زیبایی ایجاد می‌کند، تلاش برای داشتن وزنی مناسب، به یکی از الویت‌های همه ما تبدیل شده است. روش‌های بسیاری برای کاهش وزن وجود دارد که بهترین آنها انجام ورزش روزانه در کنار رژیم غذایی مناسب است.

با این حال، از آنجا که این روش‌ها ممکن است همیشه موثر نباشد یا تاثیرات آن در درازمدت مشخص شود، برخی از مردم دنبال روش‌های دیگر هستند. ما در این مطلب به رایج‌ترین این روش‌ها یعنی مصرف قرص لاغری پرداختیم.

یکی از مهمترین سوالاتی که با شنیدن نام این قرص‌ها برای همه ما به وجود می‌آید، این است که آیا قرص‌‌های لاغری واقعی هستند؟ ما در پاسخ به این سوال، نشان دادیم که اگر قرص‌های مجاز و مورد تایید را تحت نظر پزشک و به اندازه کافی مصرف کنید، می‌توانید به نتجیه مطلوب خود دست پیدا کنیم.

با این حال، انواع مختلفی از قرص‌های کاهش وزن تقلبی و فیک در بازار وجود دارد که مصرف آن‌ها می‌تواند آسیب‌زا باشد. بنابراین ما به طور جامع به دلایل مصرف، قرص‌های مورد تایید و عوارض آنها اشاره کردیم.

توصیه ما به شما این است که پیش از هر اقدامی در رابطه با مصرف داروهای لاغری، در ابتدا با یک پزشک متخصص مشورت کرده و هیچوقت آنها را به صورت خودسرانه مصرف نکنید. از این که تا انتهای این مطلب را دنبال نمودید از شما صمیمانه سپاسگزاریم.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکتر عبدالحسینی

دکتر عبدالحسینی

جراح و فلوشیپ جراحی لاپاروسکوپی پیشرفته ، جراحی چاقی و متابولیک ، جراحی متابولیک برای درمان دیابت نوع 2

جدیدترین مقالات

جدیدترین مقالات حوزه جراحی چاقی

اسکرول به بالا