دکتر عبدالحسینی

خطر مرگ در عمل جراحی لاغری و ناگفته‌های آن!

خطر مرگ در عمل جراحی لاغری و ناگفته‌های آن!
امتیاز مطلب

در همه جراحی‌ها تا حدودی ریسک وجود دارد؛ به همین دلیل نمی‌توان از خطر مرگ در عمل جراحی لاغری چشم‌پوشی کرد. البته همیشه عمل جراحی لاغری به‌منظور تناسب اندام صورت نمی‌گیرد. درصورتی‌که فرد از این طریق کاهش وزن داشته باشد، خطر ابتلا به بیماری‌هایی چون فشارخون بالا، چربی خون و غیره در او به حداقل می‌رسد. آیا این خطر در خانم‌ها و آقایان یکسان است؟ چه درصدی از این جراحی به مرگ منجر می‌شود؟ در ادامه سعی داریم به برسی خطر مرگ در عمل جراحی لاغری بپردازیم، پس با ما همراه باشید.

پس از عمل جراحی لاغری چه خطراتی افراد را تهدید می‌کند؟

همه ما از این امر اطلاع داریم حتی ساده‌ترین عمل‌های جراحی با ریسک همراهند؛ زیرا روی بخشی خاصی از بدن انجام می‌گیرند. جراحی لاغری نیز خطراتی برای انسان به دنبال دارد که در ادامه به معرفی مهم‌ترین آن‌ها می‌پردازیم.

نیاز به انجام عمل‌های جراحی دیگر

در پی انجام عمل لاغری، فرد وزن زیادی از دست می‌دهد، به همین دلیل پوست بدن وی تا حدودی چروک می‌شود. رفع این چین‌وچروک در بیشتر موارد تنها با عمل جراحی انجام می‌شود؛ بنابراین ممکن است شما نیز به انجام چنین عملی نیاز داشته باشید.

نیاز به مصرف مکمل‌های غذایی

با کاهش اشتها و به دنبال آن کاهش وزن، مواد غذایی مفید به‌اندازه قبل به بدن انسان نمی‌رسد. برای رفع نیاز بدن به این مواد مغذی ممکن است لازم باشد تا مدت‌ها از انواع ویتامین و مکمل‌ها استفاده کنید.

به وجود آمدن سنگ صفراوی

یکی دیگر از مشکلاتی که ممکن است پس از انجام عمل لاغری با آن مواجه شوید، به‌وجودآمدن سنگ در کیسه صفرا است.

لخته شدن خون در پا و بدن

پس از انجام عمل لاغری ممکن است خون در پا (ترومبوز ورید عمقی) یا در ریه (آمبولی ریه) لخته شود که حتما به درمان سریع نیاز دارند.

بروز عوارض در محل عمل جراحی

بعد از عمل ممکن است هر یک از مشکلات جابه‌جایی باند در معده، نشت غذا از محل اتصالات، انسداد روده یا باریک شدن روده برای شما رخ دهد.

مشاهده مقاله
عمل جراحی لاغری ساق پا

انتخاب روش مناسب عمل توسط پزشک معالج

آیا علت خطر مرگ در عمل جراحی لاغری را می‌دانید؟

از آنجایی‌که در بررسی تلفات ناشی از عمل جراحی نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی داشت، بیشتر منابع مورداستفاده در این مطلب از تحقیقات انجام‌گرفته گردآوری شده است. طبق بررسی انجام شده از مارس سال 2005 تا آوریل 2009 علت مرگ ناشی از عمل جراحی لاغری را مورد بررسی قرار دادند.

در این تحقیق 6118 بیمار موردنظر قرار گرفتند که 18 نفر آن‌ها در یک ماه فوت کردند. حدود 33 درصد این مرگ‌ها به دلیل سپسیس ثبت شده است. مشکل قلبی 28 درصد باقی مرگ‌ومیرها را به خود اختصاص داده است. سومین عامل مهم در فوت ناشی از عمل جراحی لاغری به آمبولی ریه مربوط است. لازم به ذکر است که این مشاهدات درمورد بیماران فوت کرده ثبت شده است و دلیل قطعی مرگ آن‌ها نیست.

علائم مهم ثبت شده در این بیماران عبارتند از:

  • نشت آناستوموز
  • به‌وجودآمدن حادثه قلبی
  • آمبولی ریه

انجام عمل لاغری توسط پزشک متخصص

عوامل موثر در مرگ پس از جراحی لاغری کدام است؟

در بخش قبل درباره تحقیقات انجام شده درباره علت مرگ ناشی از عمل جراحی صحبت کردیم؛ اما در این قسمت به توضیح علت‌های محتمل آن می‌پردازیم.

شدت چاقی

درصورتی‌که توده بدنی افراد بیشتر از عدد 70 باشد، بسیار خطرناک است. این موضوع مشخص است که عمل لاغری به کاهش وزن افراد کمک می‌کند، اما اگر وزن آن‌ها پیش از انجام عمل بیش از حد بالا باشد، احتمال مرگ آن‌ها را افزایش می‌دهد. به همین دلیل بهتر است پیش از انجام عمل تا جای ممکن وزن خود را با کمک ورزش و رژیم‌های غذای مناسب کاهش دهید.

نوع عمل چاقی

عمل‌های چاقی زیادی برای لاغر شدن و کاهش وزن وجود دارد که هرکدام خطرات مختص خود را به دنبال دارند. به‌طورکلی هدف انجام این کار کاهش وزن است و باید از طریق مشورت با متخصص عمل جراحی مناسب خود را انتخاب کنید.

مشاهده مقاله
بهترین عمل های لاغری بدون بازگشت

عمل مناسب باتوجه‌به عوامل زیادی از جمله سن، وضعیت بدنی، نوع نیاز بدن و… مشخص می‌شود به همین دلیل پزشک معالج بهتر می‌تواند گزینه مناسب را انتخاب کند. با در نظر گرفتن این موضوع بهتر است هرگز درباره انجام یک نوع عمل خاص اصرار نداشته باشید. البته طبق تحقیقات انجام شده بای‌پس معده 0.14 و اسلیو معده 0.8 درصد احتمال فوت برای افراد به دنبال دارند.

بیماری قلبی

اگر شما بیماری قلبی دارید، بهتر است حتما این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید. اگر پزشک تشخیص دهد که مشکل قلبی شما پرخطر است، احتمالا راهی بهتر از عمل جراحی به شما پیشنهاد خواهد کرد. البته ممکن است تنها عمل شما را به زمان دیگری تغییر دهند تا باگذشت زمان آمادگی لازم را کسب کنید. درهرصورت بهتر است نظر پزشک معالج را بپذیرید تا احتمال مرگ ناشی از لاغری در شما کاهش یابد.

استفاده از روش‌های نوین در جراحی لاغری

در عمل لاغری بیشتر خانم‌ها در خطر مرگ قرار دارند یا آقایان؟

طبق بررسی‌های انجام شده توسط دانشمندان و محققان اتریشی در سال 2021 در بین عمل‌های جراحی لاغری که در یک ماه انجام گرفتند، تعداد آقایانی که بر اثر انجام جراحی فوت کرده‌اند، 5 برابر تعداد خانم‌ها بوده است. از طرفی یک بررسی دقیق روی 19000 بیمار اتریشی انجام گرفت و مشخص شد که مرگ‌ومیر آقایان در طولانی‌مدت 3 برابر خانم‌ها است. این تحقیقات مشخص کرده‌اند که به‌طورکلی آقایان بیشتر در معرض مرگ‌ومیر ناشی از عمل جراحی لاغری قرار دارند.

به دلیل اینکه در برخی موارد مرگ، ناشی از ابتلا به دیابت است، این موضوع در نشست سالیانه که به‌صورت آنلاین انجام گرفت، بررسی شد. نتایج به‌دست‌آمده از این نشست نشان می‌دهد که به دلیل اینکه میانگین سنی آقایانی که برای عمل مراجعه می‌کنند نسبتا بالاتر است، خطر ابتلای آن‌ها به بیماری‌های دیگر مانند دیابت نوع 2 بیشتر است. به همین دلیل توصیه می‌شود که افراد به‌خصوص آقایان، پیش از انجام عمل حتما دوره و نکات لازم را آموزش ببینند.

 

آیا انجام عمل جراحی ارزش ریسک‌کردن دارد؟

در تمام مطلب درباره خطرات ناشی از عمل جراحی لاغری صحبت کردیم، اما این به معنی بد بودن عمل ذکر شده نیست. درصورتی‌که فرد اندام نامناسب و وزن بالا داشته باشد، ممکن است باگذشت زمان به بیماری‌های سختی دچار شود. انجام این عمل باعث می‌شود که مشکلات سلامتی افراد کاهش‌یافته و خطر ابتلای آن‌ها کم شود. پایین آمدن سطح BMI بدن، خطر مرگ ناشی از بیماری‌های دشوار را بسیار کاهش می‌دهد.

مشاهده مقاله
تاثیرات کاهش وزن قبل از بارداری

نرخ مرگ ناشی از چاقی بیشتر است یا نرخ مرگ‌ومیر ناشی از عمل لاغری؟

افراد چاق تقریبا با مشکلات روحی و جسمی زیادی مواجه می‌شوند. یکی از بیماری‌هایی که افراد چاق به‌شدت به آن درگیر می‌شوند، بیماری افسردگی است. به دلیل اینکه فرد قادر نیست فعالیت‌های بدنی دلخواه خود را انجام دهد یا لباس‌های زیبای موجود در بازار را بر تن کند، ممکن است به‌راحتی به این مشکل دچار شود و حتی از آن نیز مطلع نباشد.

سایر بیماری‌هایی که می‌تواند به یک چالش بزرگ برای افراد چاق تبدیل شود، بیماری‌های جسمی؛ مانند تنگی نفس، بیماری قلبی، دیابت و… است که در برخی موارد ممکن است به مرگ بیمار ختم شود. ازآنجایی‌که مرگ ناشی از بیماری‌ها نسبت به مرگ ناشی از عمل جراحی لاغری بسیار بیشتر است، می‌توان اطمینان داشت که این عمل ارزش اختصاص وقت و هزینه را دارد.

کدام روش جراحی لاغری ریسک بیشتری دارد؟

نتیجه‌گیری

عمل جراحی لاغری در کنار زیبایی بخشیدن به اندام افراد، به آن‌ها کمک می‌کند که از ابتلا به بیماری‌هایی چون مشکل قلبی و دیابت نوع 2 در امان بمانند. اما انجام این عمل خالی از ریسک نیست و حتی ممکن است در موارد اندکی یعنی حدود 0.03 درصد به مرگ افراد نیز منجر شود. اطلاع از دلایل این امر که در مطلب بالا ذکر شده است به شما کمک می‌کند که عمل خود را با ریسک پایین‌تری پشت سر بگذارید. امیدواریم با مطالعه این مطالب پاسخ سوالات خود را دریافت کرده باشید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکتر عبدالحسینی

دکتر عبدالحسینی

جراح و فلوشیپ جراحی لاپاروسکوپی پیشرفته ، جراحی چاقی و متابولیک ، جراحی متابولیک برای درمان دیابت نوع 2

جدیدترین مقالات

جدیدترین مقالات حوزه جراحی چاقی

اسکرول به بالا