دکتر عبدالحسینی

بهترین عمل های لاغری بدون بازگشت

بهترین عمل های لاغری بدون بازگشت
5/5 - (1 امتیاز)

بهترین عمل های لاغری بدون بازگشت

جالب است بدانید که در برخی جراحی‌های معده برای لاغری، بیش از 70 درصد حجم معده برداشته می‌شود. شاید بپرسید که بعد از حذف این مقدار از معده چیزی هم برای مواد غذایی باقی می‌ماند؟ درواقع کاهش حجم معده با عمل های لاغری ، برای محدود کردن دریافت کالری و در نتیجه کاهش وزن اتفاق می‌افتد. با این وجود بهترین عمل های لاغری بدون بازگشت کدام است؟

روش‌ها و تکنیک‌های زیادی برای کاهش وزن وجود دارند. هر کدام از این روش‌ها مزایا و معایب مخصوص خود را در پی خواهند داشت. به طور کلی برای تصمیم‌گیری در مورد انتخاب بهترین گزینه، سلامت جسمانی، سابقه پزشکی شما و نظر جراح در اولویت است.  حتما در مورد نحوه جراحی و انتظارات خود با پزشک متخصص مشورت داشته باشید. به هر حال وقتی پای سلامتی در میان باشد، باید تعارفات را کنار گذاشت!

در این مطلب قصد داریم مزایا و معایب روش‌های جراحی لاغری را بررسی کرده و بهترین گزینه را انتخاب کنیم. در ادامه این مطلب همراه ما باشید.

معرفی روش‌های بهترین عمل های لاغری بدون بازگشت

تکنیک‌های زیادی برای جراحی لاغری وجود دارد. به همین دلیل تمام تکنیک‌ها را می‌توان در 3 دسته اصلی قرار داد. در ادامه به بررسی این 3 دسته می‌پردازیم.

جراحی‌های محدودکننده مصرف غذا

در این نوع جراحی‌ها نوع و شیوه مصرف غذا محدودتر می‌شود. در این حالت معده کوچک‌تر شده و دستگاه گوارش از چرخه کنار می‌رود. درواقع مواد غذایی دستگاه گوارش را دور می‌زنند. معروف‌ترین تکنیک در این نوع جراحی‌ها، بای پس روده است. البته به دلیل عوارض زیادی که این روش‌ها دارند، معمولا توسط پزشکان توصیه نمی‌شوند.

جراحی‌های کاهش حجم معده

برخی از جراحی‌ها با کاهش حجم معده، میزان مصرف غذا و سرعت هضم آن را کاهش می‌دهند. طبیعی است که با کاهش حجم معده، غذای دریافتی شما هم کاهش می‌یابد؛ در نتیجه وزن شما هم کمتر از قبل خواهد شد. این نوع جراحی‌ها بسیار رایج هستند و به طور معمول نتایج پایدارتری دارند.

قرار دادن دستگاه

یکی از شیوه‌های مدرن بهترین عمل های لاغری بدون بازگشت، کاشت دستگاه الکتریکی است. این دستگاه وظیفه قطع سیگنال‌های عصبی بین معده و مغز را دارد. به این ترتیب احساس گرسنگی کمتر شده و مصرف غذا هم کاهش می‌یابد.

بهترین عمل های لاغری بدون بازگشت اعتماد بنفس شما را افزایش می‌دهند

 بهترین تکنیک‌های عمل لاغری که باید بشناسید

برای این که بهترین روش را انتخاب کنید، بهتر است در مورد انواع آنها اطلاعات کافی داشته باشید. البته تصمیم نهایی در مورد نحوه جراحی لاغری بدون بازگشت، برعهده پزشک معالج شماست. با این وجود اطلاع از این شیوه‌ها، باعث آگاهی بیشتر شما برای دستیابی به نتایج دلخواه می‌شود. در ادامه با این روش‌ها، مزایا و معایب هر کدام بیشتر آشنا می‌شوید.

انواع روش‌های لاغری

جراحی باند قابل تنظیم معده

یکی از بهترین عمل های لاغری بدون بازگشت است که از نوع محدودکننده معده به حساب می‌آید. در این نوع جراحی، معده شما توسط یک نوار بادی مخصوص به دو قسمت (کیسه) تقسیم می‌شود. قسمت بالایی معده را کوچک‌تر و قسمت پایینی را بزرگ‌تر قرار می‌دهند. برای تخلیه کیسه فوقانی از کانال بسیار کوچکی کمک می‌گیرند. با جراحی باند قابل تنظیم معده، ظرفیت معده شما برای پذیرش 1 فنجان غذا آماده می‌شود. توجه داشته باشید که موا غذایی باید خوب جویده شوند.

مشاهده مقاله
عمل معده برای لاغری

مزایا

  • روند انجام جراحی بسیار ساده است
  • زخم و اسکار بسیار کمتری ایجاد می‌شود
  • روند بهبودی بعد از جراحی سریع است
  • باند قرار داده شده قابلیت تنظیم دارد

معایب

  • وزن کمتری کاهش پیدا می‌کند
  • احتمال بازگشت وزن بعد از مدتی وجود دارد
  • در اثر مصرف غذای بیشتر احتمال استفراغ وجود دارد
  • احتمال نشت یا شل شدن باند در صورت جابجایی وجود دارد
  • ممکن است باعث ایجاد عفونت‌های خیلی حاد شود

جراحی اسلیو گاسترکتومی یکی ازبهترین عمل های لاغری

یکی دیگر از بهترین عمل های لاغری بدون بازگشت که از نوع محدود‌کننده حجم معده است جراحی اسلیو گاسترکتومی است. در این شیوه جراحی، چیزی در حدود 75 درصد حجم معده کاهش می‌یابد. به این ترتیب معده به لوله‌ای باریک تبدیل می‌شود. این لوله به صورت مستقیم به روده متصل می‌شود.

مزایا

  • خطرات و عوارض نسبتا کمی دارد
  • میزان کاهش وزن (70 درصد) قابل توجه است
  • شیوه انجام جراحی بسیار ساده است
  • به دلیل عدم دخالت در نحوه جذب غذا، احتمال کمبود مواد مغذی کاهی می‌یابد

معایب

  • احتمال نشت مایعات معده وجود دارد
  • ممکن است با سوزش معده همراه باشد
  • گاهی اوقات باعث خونریزی داخلی و آمبولی می‌شود

در جراحی اسلیو بیش از 70 درصد معده برداشته می‌شود

جراحی بای پس معده

جراحی بای پس معده یکی از بهترین عمل های لاغری بدون بازگشت، جراحی بای پس معده است که ترکیبی از روش‌های محدودکننده معده و جذب است. در این جراحی هم معده به 2 قسمت تقسیم می‌شود. بخش فوقانی معده جدید را به بخش انتهایی روده کوچک متصل می‌کنند. به این ترتیب غذا به صورت میانبر به دستگاه گوارش منتقل می‌شود.

مزایا

  • زمان کاهش وزن بسیار سریع خواهد بود
  • باعث بهبودی سریع بیماری‌های ناشی از چاقی می‌شود
  • نتایج بلند مدت و پایدارتری دارد

معایب 

  • احتمال ابتلا به یبوست وجود دارد
  • باعث به وجود آمدن سنگ در کیسه صفرا می‌شود 
  • با مصرف قند زیاد احتمال ابتلا به سندروم دامپینگ وجود دارد

جراحی انحراف بیلیوپانکراس  یکی دیگر از تکنیک های عمل های لاغری

در این تکنیک بیش از 70 درصد حجم معده شما حذف می‌شود. درواقع جراحی انحراف بیلیوپانکراس، ورژنی پیچیده‌تر از بای پس معده است. نوع دیگر این روش، سوئیچ اثنی عشر نام دارد که عوارض آن نسبت به جراحی انحراف بسیار کمتر است. در این روش حجم معده هم بسیار کمتر برداشته می‌شود. به این ترتیب بسیاری از عوارض این جراحی از بین رفته یا کاهش پیدا می‌کنند.

مزایا

  • در این روش کاهش وزن بیشتری نسبت به بای پس معده اتفاق می‌افتد
  • کیسه باقی‌مانده معده اندازه مناسبی دارد
  • نسبت به سایر روش‌ها می‌توانید غذای بیشتری مصرف کنید

معایب

  • احتمال دریافت مواد مغذی کاهش پیدا می‌کند
  • ممکن است باعث ایجاد سندروم دامپینگ شود
  • روند انجام این جراحی نسبتا پیچیده است
  • احتمال ایجاد فتق وجود دارد

جراحی بالون معده

یکی دیگر از بهترین عمل های بدون بازگشت لاغری، جراحی بالون معده است که از نوع محدودکننده معده محسوب می‌شود. در این جراحی از طریق دهان یک بالون تخلیه شده را داخل معده قرار می‌دهند. از طریق این بالون محلول نمکی مخصوص داخل معده شما قرار می‌گیرد. به این ترتیب احساس سیری بیشتری به شما دست خواهد داد؛ در نتیجه کالری مصرفی و وزن کاهش پیدا می‌کنند. البته ناگفته نماند که انجام این جراحی، برای افراد دارای نارسایی کبد یا بیماری روده مناسب نیست.

مشاهده مقاله
رژیم لاغری اصولی ، صفر تا صد

مزایا

  • بالون قرار داده شده در معده موقتی بوده و بعد از 6 ماه برداشته می‌شود
  • در طول این 6 ماه بخش مهمی از اضافه وزن شما کاهش پیدا می‌کند
  • در این روش نیازی به بستری شدن در بیمارستان وجود ندارد

معایب

  • احتمال بروز حالت تهوع و استفراغ وجود دارد
  • با فشار بالون به اندام‌های دیگر احتمال ایجاد پانکراتیت حاد وجود دارد
  • گاهی اوقات ممکن است شاهد انسداد روده، سوراخ شدن معده و روده باشید

جراحی باعث از بین رفتن بیشتر اضافه وزن شما می‌شود

کاهش اضافه وزن شدید با استفاده از دستگاه‌

همانطور که اشاره کردیم یکی از راهکارهای مناسب و مدرن برای کاهش وزن، استفاده از دستگاه‌های پیشرفته است. در ادامه با 2 مورد از مهم‌ترین این دستگاه‌ها آشنا می‌شوید.

دستگاه واگال بلاکید (Vagal Blockade)

بعد از آشنایی با بهترین عمل های لاغری بدون بازگشت، نوبت به معرفی دستگاه‌های کاهش وزن می‌رسد. دستگاه واگال بلاکید که ضربان‌ساز است، باعث ایجاد ارتعاشات الکتریکی مرتبی می‌شود. این ارتعاشات سیگنالی را به مغز، مبنی بر پر بودن معده می‌فرستند. این دستگاه که قابلیت کنترل از راه دور را هم دارد، زیر قفسه سینه قرار داده می‌شود.

استفاده از این دستگاه هم مزایا و معایب خاص خود را دارد. در مورد مزایای آن باید گفت که یک روش غیر تهاجمی محسوب می‌شود و نیازی به بیهوشی عمومی وجود ندارد. این شیوه به صورت سرپایی و در مدت زمان بسیار کمی انجام می‌شود.

در مورد معایب استفاده از دستگاه واگال بلاکید هم باید گفت که باعث ایجاد حالت تهوع و درد در قفسه سینه می‌شود. همچنین احتمال ایجاد عفونت، درد و التهاب در محل قرارگیری دستگاه بسیار زیاد است. به طور کلی استفاده از این دستگاه نیاز به اخذ تاییدیه‌های مختلفی دارد.

دستگاه اسپایر اسیست (AspireAssist)

این دستگاه از روش‌های محدودکننده معده و جذب به صورت توامان بهره می‌برد. برای قرار دادن این دستگاه، برشی از داخل شکم ایجاد می‌شود. لوله حاوی پورت دیسکی شکل را از این طریق وارد شکم می‌کنند. این روش به صورت بیهوشی عمومی انجام می‌شود. بعد از مصرف مواد غذایی، تخلیه از طریق این لوله صورت می‌گیرد. درواقع این دستگاه تا 30 درصد کالری مصرفی را کاهش می‌دهد.

استفاده از دستگاه اسپایر اسیست، حدود 12 درصد از اضافه وزن بدن شما را کاهش می‌دهد. این میزان بسیار بیشتر از رعایت رژیم غذایی و ورزش منظم است. همچنین بعد از گذشت 1 سال از قرار دادن این دستگاه، 50 درصد اضافه وزن شما از بین خواهد رفت.

البته استفاده از این دستگاه، خالی از ایراد هم نیست. بعد از قرار دادن دیسک پورت باید به صورت مکرر به پزشک مراجعه کنید. همچنین عوارض جانبی، مثل حالت تهوع، اسهال، یبوست و … بعد از قرار دادن دستگاه اجتناب ناپذیر است. در برخی موارد هم التهاب شدید، سوزش، ذات‌الریه و … باعث ایجاد نارحتی در شما خواهد شد.

استفاده از دستگاه‌های مدرن برای دستیابی به وزن ایده آل

بهترین روش لاغری کدام گزینه است؟

انتخاب بهترین عمل های لاغری بدون بازگشت، نیازمند آگاهی از سیستم بدنی و سابقه پزشکی شماست. اگر سابقه بیماری یا جراحی لاغری داشته باشید، جراحی‌های ساده برای شما کارساز نخواهند بود. به طور کلی نظر نهایی در مورد انتخاب روش جراحی لاغری برعهده پزشک است. بنابراین بهتر است قبل از انجام جراحی، جلسه‌های مشاوره‌ای با پزشک خود برگزار کنید.

مشاهده مقاله
کدام عمل لاغری بهتر است - ایمن ترین روش برای عمل لاغری

به یاد داشته باشید که در اینگونه جراحی‌ها، تخصص و تجربه پزشک بسیار حائز اهمیت است. اعتماد به پزشکان کم‌تجربه می‌تواند عوارض زیادی را برای شما در پی داشته باشد. برای تعیین بهترین و مناسب‌ترین روش جراحی برای شما، بهتر است تمام خواسته‌ها و اهداف خود را با پزشک درمیان بگذارید.

برگزاری جلسات مشاوره قبل از جراحی تاثیر زیادی در دستیابی به نتیجه مطلوب دارد. هرچقدر رابطه بیشتری با پزشک خود داشته باشید، راحت‌تر همه دغدغه‌های خود را درمیان خواهید گذاشت.

نمی‌توان به طور قطع یک روش را به عنوان بهترین انتخاب کرد

برای عمل های لاغری بدون بازگشت چه مراقبت‌هایی باید داشته باشیم؟

در این جراحی هم برای دستیابی به نتایج دلخواه، باید نکاتی را رعایت کنید. به یاد داشته باشید که از انجام فعالیت‌های ورزشی تا 2 ماه بعد از جراحی خودداری کنید. بعد از گذشت این مدت نسبت به انجام فعالیت‌های سبک اقدام خواهید کرد.

به دلیل استفاده از نخ بخیه برای بستن محل برش، باید حدود 2 هفته بعد از جراحی نسبت به باز کردن آن اقدام کنید. البته در صورتی که بخیه جذبی باشد، نیازی به انجام این کار وجود ندارد. به طور کلی رعایت مراقبت‌های بعد از جراحی، تاثیر مستقیمی در کاهش وزن پایدار دارد. همچنین در صورت رعایت این نکات عوارض احتمالی هر کدام از روش‌ها هم بسیار کمتر می‌شوند.

بلافاصله بعد از جراحی مصرف داروهای ضد التهاب و مسکن ضروری است. همچنین برای بهبود بعد از جراحی، باید از مصرف غذاهای سفت و دیرهضم خودداری کنید. به همین دلیل بهتر است از غذاهای پوره شده و نرم استفاده شود.

مراقبت‌های بعد از جراحی لاغری از اهمیت بالایی برخوردارند.

سخن پایانی

به طور کلی روش‌های مختلف جراحی، باعث محدود شدن حجم و دریافتی کالری معده می‌شوند. در بیشتر موارد نتیجه این کاهش حجم‌ها، کاهش پایدار وزن خواهد بود. البته برای دستیابی به نتایج مطلوب کاهش وزن، رعایت برخی نکات از اهمیت بالایی برخوردار است. با این وجود مهارت، تخصص و تجربه جراح تاثیر زیادی روی حذف اضافه وزن دارد.

در این مطلب به معرفی بهترین عمل های لاغری بدون بازگشت پرداختیم. مزایا و معایب هر کدام از این روش‌ها را بررسی کردیم. همچنین کاهش وزن و حجم معده به وسیله برخی دستگاه‌های مدرن را مورد بررسی قرار دادیم. به هر حال همانطور که در این مطلب اشاره شد، انتخاب بهترین گزینه برای شما بستگی به نظر نهایی جراح دارد. جراح با توجه به سلامت فیزیکی شما و سابقه بیماری‌ها، اقدام به انتخاب بهترین تکنیک می‌کند. البته به یاد داشته باشید که جراحی برای لاغری، آخرین گزینه خواهد بود. چرا که انجام فعالیت‌های ورزشی و رعایت رژیم غذایی باید در اولویت باشد.

امیدواریم با خواندن این مقاله اطلاعات مفیدی درباره ی عمل های لاغری بدست آورده باشید.برای اطلاعات بیشتر به سایت دکتر عبدالحسینی مراجعه کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکتر عبدالحسینی

دکتر عبدالحسینی

جراح و فلوشیپ جراحی لاپاروسکوپی پیشرفته ، جراحی چاقی و متابولیک ، جراحی متابولیک برای درمان دیابت نوع 2

جدیدترین مقالات

جدیدترین مقالات حوزه جراحی چاقی

اسکرول به بالا