دکتر عبدالحسینی

تاثیر سن در کاهش وزن

تاثیر سن در کاهش وزن
امتیاز مطلب

اضافه‌وزن در حال حاضر به یکی از مهمترین دغدغه‌های مردم در دنیا تبدیل شده است. معمولا چاقی سبب بروز بیماری‌های مختلفی مانند آرتروز، دیسک کمر، ناباروری، مشکلات قلبی- عروقی و… می‌شود؛ به همین علت باید در اسرع وقت به فکر پیدا کردن راه‌حلی برای درمان این مشکل و بررسی تاثیر سن در کاهش وزن باشید.

با بالا رفتن سن به علت عوامل مختلفی مانند کم شدن فعالیت، عادات ناسالم، کم شدن میزان تحرک و فعالیت و… وزن نیز افزایش خواهد یافت. از سوی دیگر کاهش وزن با افزایش سن به دلایل مختلفی مانند کاهش توانایی بدن، مشکلات سلامتی و… دشوارتر خواهد شد. برای جلوگیری از بروز این مشکلات بهتر است در سنین پایین‌تر به فکر کاهش وزن و حفظ تناسب ‌اندام باشید.

در صورت داشتن اضافه‌وزن ممکن است با بالا رفتن سن با  چالش‌هایی مانند آیا چاقی سلامتی‌ من را تهدید می‌کند؟ آیا با گرفتن رژیم می‌توانم وزنم را کاهش دهم؟ تاثیر سن در کاهش وزن چگونه است؟ روبه‌رو شوید. در ادامه به بررسی پاسخ این سوالات خواهیم پرداخت.

بررسی تاثیر سن در کاهش وزن

دلایل مختلفی وجود دارد که سبب می‌شود که با افزایش سن، وزن شما نیز افزایش یابد که شامل موارد زیر هستند:

کم‌تحرک شدن و افزایش میزان استرس

انسان‌ها معمولا با افزایش سن میزان تحرک و فعالیتشان نیز کاهش می‌یابد. به‌عبارت‌دیگر برای جابجایی از وسایل نقلیه استفاده می‌کنند، پس از بازنشستگی ممکن است خانه‌نشین شوند و… که این عوامل تاثیر زیادی بر افزایش وزن و کاهش تحرک دارند. همچنین عوامل مختلف دیگری مانند استرس، بیماری، اضافه‌وزن، کاهش میزان قوای جسمی و… نیز می‌توانند سبب افزایش وزن شوند.

بررسی تاثیر سن در کاهش وزن

تغییرات هورمون‌ها

زنان و مردان با رسیدن به میان‌سالی، شاهد تغییراتی در میزان هورمون‌ها و بدن خود می‌شوند. به‌عنوان‌مثال برای خانم‌ها در بازه زمانی 45 الی 55 سالگی یائسگی رخ می‌دهد که باعث کاهش میزان استروژن می‌شود. همچنین وزن آن‌ها به‌خصوص در ناحیه شکم افزایش می‌یابد و درنتیجه میزان خطر ابتلا به فشارخون، دیابت، کلسترول و بیماری قلبی را افزایش می‌دهد.

از طرفی دیگر مردان با رسیدن به سن 40 سالگی، شاهد کاهش میزان تستوسترون بدن خود خواهند بود که این هورمون وظایف مهمی را مانند حفظ قدرت، تنظیم توزیع چربی و… را بر عهده دارد. به‌عبارت‌دیگر کاهش این هورمون سبب کاهش سوخت‌وساز بدن می‌شود. همچنین تولید هورمون رشد از 40 سالگی کاهش می‌یابد و درنتیجه حفظ توده عضلانی با اختلال روبه‌رو می‌شود. درنهایت همه این عوامل سبب کاهش میزان متابولیسم و افزایش وزن در آقایان و خانم‌ها می‌شود.

مشاهده مقاله
تاثیر ورزش در کاهش وزن

کاهش میزان سوخت‌وساز

کاهش توده عضلانی، سوخت‌وساز بدن را کند می‌کند؛ به‌عبارت‌دیگر فرایند تبدیل کالری به انرژی را کاهش می‌دهد. هرچقدر میزان چربی افزایش یابد و میزان سوخت‌وساز بدن کم شود، قدرت سوزاندن کالری نیز کاهش خواهد یافت. لازم به ذکر است که فقط سن در میزان سوخت‌وساز بدن تاثیرگذار نیست، جنسیت و توانایی بدن نیز در این زمینه تاثیر به‌سزایی دارند. مشکلاتی مانند کم‌کاری تیروئید، سطح سلامتی بدن و… نیز از دیگر عوامل موثر بر میزان سوخت‌وساز هستند.

تغییر در سبک زندگی

یکی دیگر از عوامل موثر در افزایش وزن در میان‌سالی تغییر سبک زندگی است. به‌عبارت‌دیگر فرد با تشکیل خانواده و بچه‌دار شدن ممکن است وقت کافی برای بررسی وضعیت سلامت و رسیدگی به آن را نداشته باشد و تمام‌وقت خود را برای تامین نیاز همسر و فرزندان خود صرف کند. با افزایش سن کودکان و بیشتر شدن میزان درخواست‌های آن‌ها، زمان بیشتری باید صرف شود، درنتیجه همه این عوامل سبب افزایش وزن خواهند شد.

معرفی راه‌های کاهش وزن با افزایش سن

به دلایل مختلفی مانند عادات ناسالم، سبک زندگی نادرست، مصرف غذاهای ناسالم و تغییرات متابولیک بعد از 50 سالگی کاهش وزن دشوارتر می‌شود. البته اصلا نیاز به نگرانی نیست و با رعایت یک سری نکات می‌توانید تاثیر سن در کاهش وزن را تنظیم کنید. صرف‌نظر از توانایی‌های فیزیکی و تشخیص‌های پزشکی با روش‌های زیر می‌توانید به تناسب‌اندام برسید:

از انجام تمرینات قدرتی لذت ببرید

با توجه به اینکه با افزایش سن توده‌های عضلانی شما در فرایندی به نام سارکوپنی کاهش می‌یابند، تمرینات قدرتی برای افراد مسن بسیار اهمیت خواهد یافت. معمولا کاهش توده‌های عضلانی از 50 سالگی به بعد شروع می‌شود و با توجه به تاثیراتی که در کاهش متابولیسم بدن دارد، منجر به افزایش وزن می‌شود.

تمرینات قدرتی مانند تمرین با وزنه می‌تواند به بهبود قدرت عضلات کمک کند، عملکرد و اندازه عضلات را نیز افزایش دهد. همچنین انجام تمرینات قدرتی به کاهش چربی و افزایش متابولیسم بدن کمک می‌کند و درنهایت منجر به کاهش وزن می‌شود.

تاثیر سن در کاهش وزن را بشناسید

سعی کنید بیشتر تحرک داشته باشید

سوزاندن کالری بیشتر برای از دست دادن چربی‌ها بسیار مفید است؛ به همین علت انجام فعالیت بیشتر برای کاهش وزن بسیار مهم است. علاوه بر اهمیت تمرینات قدرتی، انجام ورزش‌های هوازی مانند نرمش، پیاده‌روی و… نیز در کاهش وزن بسیار اهمیت دارد.

مشاهده مقاله
همه آنچه باید در رابطه با عمل کیسه صفرا بدانید.

مصرف پروتئین را افزایش دهید

مصرف پروتئین علاوه بر تاثیر مثبتی که در کاهش وزن دارد، برای جلوگیری از کاهش توده‌های عضلانی نیز مفید است. تحقیقات صورت گرفته نشان می‌دهد که مصرف پروتئین زیاد می‌تواند در طولانی‌مدت به کاهش وزن و حفظ آن کمک کند.

با متخصص تغذیه مشورت کنید

ممکن است پیدا کردن مواد غذایی که برای بدن شما مفید باشد و همچنین سبب کاهش وزن شود کار ساده‌ای نباشد. در این صورت می‌توانید نزد متخصص تغذیه مراجعه کنید و برای یافتن بهترین راه برای کاهش وزن با او مشورت کنید. با مراجعه به متخصص و مشورت با او می‎‌توانید نتایج بهتری برای کاهش وزن و داشتن تغذیه مناسب کسب کنید.

مصرف قندهای غیرطبیعی را کاهش دهید

پرهیز از مصرف غذاهای دارای قندهای اضافه ‌شده مانند شیرینی، آب‌نبات، کیک، غلات شیرین و… در هر سنی ضروری است. با توجه به اینکه شکر را به مواد غذایی که ممکن است انتظارش را نداشته باشید مانند سس سالاد، سس گوجه‌فرنگی و… اضافه می‌کنند، بهتر است قبل از خرید لیبل روی مواد غذایی را با دقت مطالعه کرده و میزان قند موجود در آن را بررسی کنید.

کیفیت خواب خود را بهبود بخشید

نداشتن خواب کافی منجر به ایجاد اختلال در برنامه کاهش وزن شما می‌شود. به‌عنوان‌مثال بر اساس تحقیقات صورت گرفته متوجه شدند، افرادی که 7 ساعت یا بیشتر در شب می‌خوابیدند وزن کمتری نسبت به افرادی که کمتر از 7 ساعت می‌خوابیدند؛ داشتند. داشتن خواب کافی و منظم نقش به‌سزایی در کاهش وزن دارد.

آشنایی با نکات طلایی تغذیه‌ای مربوط به تاثیر سن در کاهش وزن

با رعایت نکات زیر می‌توانید به‌صورت مناسب وزن خود را کنترل کنید و همچنین تاثیر سن در کاهش وزن را تنظیم کنید.

تاثیر سن در کاهش وزن؛مصرف میوه و سبزیجات

مصرف سبزیجات و میوه تازه در سنین بالای 40 سالگی، یکی از بهترین روش‌های کاهش وزن در میان‌سالی است. سعی کنید در هر وعده غذایی نیمی از بشقاب خود را با میوه و سبزیجات تازه پر کنید. اگر تصمیم شما برای کاهش وزن جدی است، بهترین کار افزایش مصرف مواد مغذی و کاهش مصرف عادات بد غذایی است.

مشاهده مقاله
بهترین سبزیجات برای لاغری کدامند؟

تاثیر سن در کاهش وزن؛ صرف صبحانه کامل

اگر قصد کاهش وزن را دارید، صرف صبحانه کامل با جو دوسر، هر نوع نان گندم و میوه تازه را فراموش نکنید. مصرف صبحانه کامل، گرسنگی سرصبح را کنترل می‌کند و همچنین مصرف میان وعده تاثیر بسیاری در کاهش میزان اشتها فرد، خواهد داشت.

مصرف شام سبک و کم کالری‌

بهتر است شام خود را به میزان کمتر و با مصرف مواد غذایی کم‌کالری میل کند و در آخر شب از خوردن غذا پزهیز کنید. بهتر است مواد غذایی سنگین و پرکالری را در طول روز مصرف کنید که بتوانید این مواد را با ورزش و داشتن فعالیت هضم کنید. انجام این کار به کاهش وزن شما کمک بسیاری خواهد کرد.

مصرف غذاهای سالم‌تر

یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین نکات برای کاهش وزن، طبخ غذا به‌صورت سالم است. از نحوه طبخ غذا میزان زیادی چربی و کالری ایجاد می‌شود که سبب افزایش وزن خواهد شد. برای جلوگیری از این مشکل بهتر است غذاها را به شکل درست طبخ کنید؛ به‌عنوان‌مثال کباب و بخارپز کردن را جایگزین سرخ کردن مواد غذایی کنید. نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که از مصرف فست فود،غذاهای پرکالری و چرب پرهیز کنید.

تاثیر سن در کاهش وزن؛ دقت به شرایط غذا خوردن

شرایط غذا خوردن نیز یکی دیگر از عوامل موثر در کاهش میزان وزن است. سعی کنید هنگام غذا خوردن بنشینید و بشقاب جلو دست خود را با دقت نگاه کنید، انجام این کار باعث می‌شود که مغز شما درک کند که چه زمانی به مصرف مواد غذایی کافی نیاز پیدا خواهید کرد.

اثر سن در کاهش وزن

جمع‌بندی

در این مقاله سعی کردیم به بررسی تاثیر سن در کاهش وزن بپردازیم. امروزه کاهش وزن دغدغه بسیاری از افراد است که این موضوع در دوران میان‌سالی اهمیت و جایگاه ویژه‌ای دارد. به دلایل مختلفی مانند کاهش توده عضلانی، ابتلا به بیماری‌ها و غیره، تناسب‌اندام هنگام بالا رفتن سن را دشوار می‌کند.

اضافه‌وزن سبب بروز مشکلات بسیاری مانند کاهش اعتمادبه‌نفس، بروز بیماری‌های مختلف مانند دیسک کمر، آرتروز، کاهش قوای جسمی و… می‌شود. به همین علت برای حفظ سلامتی و داشتن تناسب‌اندام باید سعی کنید تغذیه مناسب داشته باشید و ورزش را فراموش نکنید.

 

 

 

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Picture of دکتر عبدالحسینی

دکتر عبدالحسینی

جراح و فلوشیپ جراحی لاپاروسکوپی پیشرفته ، جراحی چاقی و متابولیک ، جراحی متابولیک برای درمان دیابت نوع 2

جدیدترین مقالات

جدیدترین مقالات حوزه جراحی چاقی

اسکرول به بالا