دکتر عبدالحسینی

عمل اسلیو بهتر است یا ساسی؟

جراحی ساسی بای‌پس معده، یکی از روش‌های نوین جراحی بای‌پس است
3/5 - (2 امتیاز)

عمل ساسی بای پس بهتره یا اسلیو

بسیاری از افرادی که به‌دلایلی مانند ژنتیک دچار چاقی مفرط هستند و از تمامی راه‌های لاغری نظیر رژیم و ورزش‌های مختلف ناامید شده‌اند، به فکر انجام جراحی‌های لاغری می‌افتند تا از اضافه وزن رهایی یافته و به وزن و اندام دلخواه خود دست یابند. با توجه به میزان چاقی و شرایط فرد، جراحی‌های متفاوتی انجام می‌شود؛ از جمله این جراحی‌ها می‌توان به اسلیو معده و عمل ساسی (SASI) اشاره کرد. اما تفاوت این دو چیست و به‌عبارتی عمل اسلیو بهتر است یا ساسی؟ در ادامه به شرح کلی و مزایای هر یک می‌پردازیم.

عمل اسلیو معده چیست؟

پیش از پرداختن به اینکه عمل اسلیو بهتره یا ساسی، بهتر است با عملکرد و چگونگی انجام این دو عمل آشنا شویم. عمل اسلیو معده، یکی از جراحی‌هایی است که به‌منظور کاهش وزن و لاغری انجام می‌گیرد و طی این عمل، معده برش داده شده و به‌اندازه یک موز می‌شود. عمل اسلیو معده، 80 درصد از معده شما را حذف می‌کند؛ بنابراین نتیجه نهایی عمل به‌اندازه معده فرد پیش از جراحی بستگی دارد.

به کمک عمل اسلیو و کاهش اندازه معده، مقدار غذایی که می‌توانید بخورید کاهش پیدا می‌کند و در نتیجه، باعث لاغری شما می‌شود. پس از عمل اسلیو معده، هنگام خوردن هر وعده غذایی زودتر احساس سیری می‌کنید و اشتهای شما نیز کم‌تر می‌شود؛ زیرا میزان تولید هورمون‌های گرسنگی نیز کاهش می‌یابد.

عمل اسلیو معده

عمل ساسی چیست؟

اما عمل ساسی چیست و چگونه انجام می‌شود؟ ساسی SASI مخفف Single Anastomosis Stomach-Ileal Bypass with Sleeve Gastrectomy است و مزایای آن، ترکیبی از مزایای عمل اسلیو و عمل بای پس معده است. این عمل طی دو مرحله جراحی انجام می‌گیرد که در ادامه به بررسی آن می‌پردازیم.

مرحله اول- انجام اسلیو معده

ابتدا اسلیو معده که نحوه انجام آن پیش‌تر گفته شد، انجام می‌شود و 80 درصد از حجم معده کاهش می‌یابد.

مرحله دوم- انجام بای پس روده

پس از انجام اسلیو معده، جراح قسمت پایین معده (آنتروم) را به قسمت انتهایی روده کوچک (ایلئوم) پیوند می‌دهد. این‌کار باعث می‌شود که نیمی از غذا قسمت اول روده کوچک را دور بزند؛ این امر به نوبه خود باعث کاهش جذب غذا و کاهش اشتها می‌شود. میزان بای پس بسته به کاهش وزن مورد نظر می‌تواند متفاوت باشد.

مشاهده مقاله
کاهش وزن بعد از عمل اسلیو

اما در کل، عمل اسلیو بهتر است یا ساسی؟ پاسخ به این سؤال به شرایط افراد بستگی دارد. بسیاری از افراد نمی‌توانند اسلیو انجام دهند و از طرفی، برخی افراد نیز برای انجام عمل ساسی کاندید مناسبی نیستند. به‌طور مثال، افرادی که به اختلال غذا خوردن مبتلا هستند و به مصرف هله هوله و ریزه خواری اعتیاد دارند، برای انجام اسلیو معده مناسب نیستند؛ یا مثال دیگر، افرادی که به رفلکس معده مبتلا هستند، به‌دلیل ترشح زیاد اسید معده نمی‌توانند هیچ‌کدام از این عمل‌ها را انجام دهند و معمولاً به این افراد، انجام بای پس کلاسیک پیشنهاد می‌شود.

به‌غیر از شرایط افراد، عوامل دیگری چون میزان لاغری در هر کدام از عمل‌های کاهش وزن، هزینه جراحی‌ها و مشکلات پس از جراحی و بیماری‌های هر فرد نیز در انتخاب نوع عمل تاثیرگذارند که در ادامه به شرح هر یک خواهیم پرداخت.

انجام اسلیو معده و بای پس روده طی عمل جراحی ساسی

مزایا و معایب اسلیو و ساسی

مانند هر جراحی دیگر، عمل‌های اسلیو و ساسی نیز دارای مزایا و معایبی هستند که در ادامه به بررسی آنها می‌پردازیم.

مزایا و معایب اسلیو

  • کاهش سریع اندازه معده
  • تک مرحله‌ای بودن و عدم نیاز به انجام بای پس روده
  • کم تهاجمی بودن عمل
  • عوارض کم‌تر پس از جراحی
  • کاهش اشتهای طولانی مدت پس از جراحی

عوارض کوتاه مدت این جراحی اعم از سوزش معده، درد و خونریزی محل جراحی شده و رفلکس معده و در برخی موارد، به‌همراه داشتن عوارض طولانی مدت مانند نشت معده است.

مزایا و معایب ساسی

این عمل، لاغری بیشتری نسبت به جراحی‌های اسلیو و بای پس معده به همراه دارد؛ زیرا دو عمل را ترکیب کرده و نتایج و مزایای هر دو عمل در پایان کار به‌دست می‌آید. از دیگر مزایای ساسی می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • به‌دست آوردن همزمان نتایج عمل اسلیو معده و بای پس طی یک جراحی
  • کاهش خطر نشت از خط منگنه
  • خطر کمتر نشت خط اصلی نسبت به عمل اسلیو معده به‌دلیل دور زدن عضله خروجی معده (پیلور)
  • خطر کمتر کمبودهای تغذیه‌ای
  • دسترسی به مجرای صفراوی برای حذف سنگ‌های صفراوی دست نخورده است (ERCP امکان‌پذیر است)
  • خطر کمتر فتق داخلی

البته این عمل معایبی هم دارید که از معایب آن می‌توان به افزایش خطر رفلکس صفرا به معده اشاره کرد.

مشاهده مقاله
کدام عمل لاغری بهتر است - ایمن ترین روش برای عمل لاغری

هزینه انجام عمل اسلیو معده و ساسی

هزینه انجام عمل‌های لاغری، می‌تواند متفاوت باشد. فاکتورهای مهمی در تعیین هزینه جراحی‌ها نقش دارند؛ از جمله این فاکتورها، دستمزد جراح و تیم پزشکی، هزینه لوازم مورد نیاز جراحی، پوشش بیمه‌ای مورد استفاده بیمار و… هستند. همچنین، هزینه جراحی‌ها در بیمارستان‌های مختلف می‌تواند متفاوت باشد.

هزینه نهایی برای هر بیمار با توجه به شرایط فرد می‌تواند متفاوت باشد؛ بنابراین نمی‌توانیم به‌طور دقیق بگوییم که کدام عمل هزینه کم‌تر یا بیشتری دارد. می‌توانید قبل از انجام جراحی در بیمارستان مورد نظرتان، در مورد شرایط خود و نوع عملی که برای شما مناسب است با پزشک مورد نظرتان مشورت کنید تا شما را در زمینه هزینه‌ها راهنمایی کند.

هزینه انجام جراحی‌های لاغری

دوره نقاهت عمل اسلیو و ساسی

از دیگر عوامل تعیین‌کننده تشخیص اینکه عمل اسلیو بهتره یا ساسی، دوره نقاهت هر یک از این جراحی‌ها است. هفته اول پس از عمل اسلیو، فرد باید به استراحت مطلق بپردازد و فقط برای کارهای بسیار ضروری مانند دستشویی از جای خود بلند شود. پس از یک هفته، فرد کم کم می‌تواند فعالیت‌های سبک روزانه خود را انجام دهد. پس از سه هفته، دیگر نیازی به استراحت زیاد نیست و فرد می‌تواند به روال عادی بازگردد. اما دوره نقاهت عمل ساسی چگونه است؟

پس از جراحی، به‌مدت دو روز در بیمارستان بستری می‌شوید و داروهای کنترل‌کننده درد برای شما تجویز می‌شود. تا دو هفته پس از جراحی تنها باید مایعات مصرف کنید؛ به همین منظور، جراح و متخصص تغذیه یک برنامه غذایی خاص و دستورالعمل‌هایی را به شما می‌دهد که بعد از جراحی باید رعایت کنید. علاوه بر این، برای جلوگیری از کم آبی بدن، باید مایعات زیادی در طول روز بنوشید.

پیروی از دستورالعمل پزشک و نکات مراقبتی پس از جراحی

چگونه تشخیص دهیم که عمل اسلیو بهتره یا ساسی؟

همان‌طور که گفتیم، عوامل زیادی تعیین‌کننده عمل جراحی منتخب شما هستند و نمی‌توان به‌طور دقیق گفت که کدام یک بهتر است. هر یک از این جراحی‌ها، مزایا و معایب خود را دارند و با توجه به شرایط شما، دارای نتیجه متفاوتی هستند که شما باید با بررسی شرایط خود و معایب و مزایای این روش‌ها، تصمیم بگیرید که کدام نوع جراحی برای شما مناسب‌تر است؛ همچنین، هزینه جراحی را در نظر داشته باشید، اما به‌خاطر پرداختن پول کم‌تر سلامتی خود را به خطر نیندازید؛ در صورتی که هر دو روش برای شما کارآمد بود، می‌توانید روش کم هزینه تر را انتخاب کنید.

مشاهده مقاله
عمل اسلیو معده چیست ؟

انتخاب نوع جراحی لاغری مناسب با راهنمایی گرفتن از پزشک

عمل ساسی امن‌تر است یا اسلیو معده؟

وقتی بحث اینکه عمل اسلیو بهتر است یا ساسی مطرح می‌شود، کم خطر بودن جراحی از سؤال‌های مهمی است که در ذهن بیمار نقش می‌بندد. در پاسخ به این سؤال، باید بگوییم که جراحی‌های لاغری مانند هر نوع جراحی دیگری با ریسک‌هایی همراه هستند. از جمله این ریسک‌ها عفونت، خطر نشت و سوء جذب هستند.

احتمال سوء جذب وجود دارد؛ زیرا هدف ما از انجام این روش نیز همین است. بدن از نظر میزان ویتامین‌ها، مواد معدنی و کالری که می‌تواند از غذا جذب کند محدود می‌شود؛ بنابراین در حالی که جذب مواد مضر محدود می‌شود، به همان اندازه مواد مفید نیز جذب کمتری دارند.

به همین علت، نیاز به مکمل‌های غذایی مانند ویتامین‌ها و پروتئین‌ها پس از جراحی‌های لاغری افزایش می‌یابد که برای کاهش کمبودهای غذایی طولانی‌مدت باید مصرف شوند.

سوء جذب چربی می‌تواند منجر به مدفوع شل مکرر، گرفتگی شکم و نفخ بدبو شود. اگر این عوارض را عوارض خیلی جدی ندانید، عمل‌های لاغری معمولاً امن در نظر گرفته می‌شوند. زیرا قبل از انجام هرگونه جراحی شرایط بیمار به‌خوبی بررسی می شود تا عمل به امن‌ترین شکل ممکن انجام شود.

نتیجه‌گیری

عمل‌های لاغری از گزینه‌های کاهش وزن برای افرادی که از هر طریق دیگری به وزن و اندام دلخواهشان دست نیافته‌اند به‌شمار می‌آیند. که اگر با توجه به شرایط فرد عمل مناسبی انتخاب و انجام شود، به امن‌ترین شکل ممکن نتیجه دلخواه به‌دست می‌آید. اما بسیاری از افراد از پزشک خود می‌پرسند که برای آنها عمل اسلیو بهتره یا ساسی؟

برای پاسخ به این سؤال، پزشک شرایط بیمار اعم از مقدار وزنی که می‌خواهد کم کند تا سابقه پزشکی و خطراتی که ممکن است بیمار را تهدید کند، بررسی می‌کند. پس از بررسی، پزشک به شما خواهد گفت که کدام نوع عمل برای شما مناسب‌تر است. دقت داشته باشید که پس از انجام هر کدام از این جراحی‌ها، دستورالعمل پزشک را به‌طور دقیق دنبال کنید تا بدون عوارض جدی به نتیجه دلخواه دست یابید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکتر عبدالحسینی

دکتر عبدالحسینی

جراح و فلوشیپ جراحی لاپاروسکوپی پیشرفته ، جراحی چاقی و متابولیک ، جراحی متابولیک برای درمان دیابت نوع 2

جدیدترین مقالات

جدیدترین مقالات حوزه جراحی چاقی

اسکرول به بالا